Gloedjenieuwe brandstofmeter meet niet goed

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Schumi

Gloedjenieuwe brandstofmeter meet niet goed

Bericht door Schumi »

Dag mede-Prikkers,

Onze brandstofmeter en low fuel warning light deden het niet meer. Nu konden we natuurlijk op de kilometerteller blijven rijden, maar dat is het toch niet helemaal. Dus na wat meten over en weer kwamen wij tot de conclusie dat de brandstofmeter zelf de geest had gegeven. Gisteren gehaald (schijnt een 24V meter te zijn voor een Defender, maar hij is echt exact hetzelfde) en vandaag gemonteerd en jawel...hij werkt. Maar helaas niet goed

Eén tank is vrij ver leeg. De andere zal op ongeveer de helft moeten staan, maar de meter geeft voor mijn gevoel het tegenover gestelde aan. Ik heb hier op het Prikbord al eens gelezen dat als je de contactjes op de tank met elkaar verbindt, de meter uit zou moeten slaan. Ik neem aan dat ie dan vol aan zou moeten geven. Bij ons gaat echter de meter naar empty en gaat het waarschuwingslampje branden.

Ik heb natuurlijk het Prikbord doorgemaild, maar verder dan de vlotterarm de andere kant op buigen kom ik niet. Is dat echt de enige oplossing?

Groeten,

Schumi
SAM ex-leger 88 LW uit 1981
toetankh

Re: Gloedjenieuwe brandstofmeter meet niet goed

Bericht door toetankh »

Volgens mij is dat inderdaad 1 van de 2 oplossingen. Ik ben zover gegaan nieuwe vlotters te kopen bij PA Blanchard, deze zouden wel goed moeten samenwerken met mijn nieuwe 3in1 instrument!
Schumi

Bericht door Schumi »

Maar dan moet de die er nu in zit toch net wat anders zijn dan de meter die erin zat? Waar zit hem dat verschili dan in?

Schumi
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Om de meter te testen haal je stekers van het lipje op de tank af en houd die tegen de massa. (Het metaal van de tank dus.) De meter moet dan maximaal uitslaan. En in het lampje moet gaan branden. Dus niet de draadjes tegen elkaar.

12 volt en 24 volt meters zijn niet hetzelfde. De 12 volt meter is en gewone draaispoelmeter. De 24 volt meter is een kruispoelmeter. Die meters zijn wezenlijk anders en kunnen niet worden uitgewisseld. Ik heb het dan over 12 volt civiele wagen en de 24 volt nederlandse ex-leger wagen. De andere typen weet ik niet.

Arnold.
Schumi

Bericht door Schumi »

Oké dan...dus de draadjes tegen de tank en niet tegen elkaar. Zal dat zo eens proberen. Maar maximaal uitslaan wil zeggen dus dat ie 'full' aan moet geven neem ik aan?

En hoe een 12V meter eruit ziet weet ik niet. Ik heb een 24V. Ik bedoelde met mijn vraag het verschil tussen mijn oude 24V meter en mijn nieuwe 24V meter. Bedoel...als alles hetzelfde is aangesloten, maar de ene meter meet vol en de andere leeg...da's toch gek

Ga eerst ff testen nu...

Tot zo

Schumi
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Dan kan er dus een meter defect zijn of je een kruispoelmeter te pakken terwijl je een draaispoelmeter moet hebben.

Dat verhaal van de kruisspoelmeter geld overigens voor de nederlandse militaire series 109D. Hoe het bij een defender zit weet ik niet.

Arnold.
Schumi

Bericht door Schumi »

Dag Arnold,

Als ik de contactjes rechtstreeks tegen de massa hou (op de tank of ergens anders) dan slaat de meter helemaal uit naar "full". Dus dat is mooi, toch? Het lampje brandt echter niet. Wat nu?

Schumi
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Voor je metertje is goed ja. Mischien is je lampje stuk? Heb je de twee draadje op de goede aansluitinkjes van de tank zitten. Als je omwisseld krijg je ook rare dingen.

Arnold.
Schumi

Bericht door Schumi »

Nee...het lampje werkt. Als ik namelijk de kabeltjes loshaal zakt de meter onmiddelijk en gaat het lampje branden. Ik heb de tankdop er nog ff afgehad en dan staat de diesel tot onderaan de buis van het filter. Da's vrij laag lijkt me. Toch geeft de meter een halfvolle (of half lege tank, maar ik denk liever positief) aan.

En de draadjes andersom? Lijkt me sterk want dan krijg ik ze er niet eens op.

Schumi
Schumi

Bericht door Schumi »

Ik zal straks met mijn hand de vlotter eens heen en weer bewegen. Nu eerst de jongste de fles geven...
Schumi

Bericht door Schumi »

Alles functioneert prima. Als ik de vlotter omhoog beweeg gaat de meter naar Full. Als ik hem naar beneden duw geeft ie aan Empty en het lampje gaat branden. Het lijkt er dan toch wel sterk op dat mijn vorige meter aan de voorzichtige kant was. Daarmee bedoel ik dat ie eerder aangaf leeg te zijn dan dat de tank dat ook daadwerkelijk was. Dat kan ook wel kloppen hoor want het is twee keer 45 liter, maar er ging eigenlijk nooit meer in dan 38 ook al stond de wijzer gewoon onder de E.

Maar goed...ben blij...maar voel me ook wel een nitwit.

Arnold: bedankt voor je adviezen weer!

Schumi
RoadRocket

Bericht door RoadRocket »

...kan ook aan de vlotter liggen dat-ie in de praktijk aangeeft dat de tank leeg is terwijl er nog sap in zit.... bij mij was het plastic deel van de vlotter deels volgelopen met benzine waardoor hij 'onder niveau' lag...

maarre...mooi dat't werkt!

robert

blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('700a7d09f3fb9f3245db824e1aecc6f0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 10015359, 600, 600, 'Loading image ...', false);

SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]
Schumi

Bericht door Schumi »

Maar ik heb de vlotters niet vervangen. Dus moet het aan de meter liggen, toch? Maar goed...als het maar werkt (een voorlopig ff blijft werken).

Succes met de vijver morgen en tot morgenavond Roadrocket.

Schumi
Plaats reactie