Lekken langs carterpan-moeren S3
Geplaatst: do 08 okt 2009, 02:02
Hallo allemaal,
Afgelopen week heb ik eens onder de ambulance gelegen.
Helaas bleek een boutje waarmee de handremtrommel vast zit dolgedraaid, dus ik kan aan de slag met een moerensplijter, of een haakse slijper (het boutje moet toch vervangen worden).
Affijn, onder de auto heb ik even gelokaliseerd waar hij olie lekt.
Sommige plekken zijn gewoon op te lossen, maar deze brengt me even in twijfel.
Foto-FOMBYO6X.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7e787a265b61db3df5e19c28d2994783', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-FOMBYO6X.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-FOMBYO6X.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-FOMBYO6X.jpg', '', 9957858, 600, 600, 'Loading image ...', false);
We zien hier de moeren van de carterpan, aangrenzend aan het vliegwielhuis.
Aan de moeren hangt altijd een druppel olie. Het zijn overigens niet precies die moeren, maar ook een aantal aan de zijkant. Het frappante is overigens wel dat de moeren zich allen aan de achterkant bevinden, dus in de buurt van de foto.
De carterpanpakking is al eens vervangen, omdat daarvoor ook al sprake was van lekkage langs de bouten/moeren.
De afdichting tussen de moer en de ring is bijna niet anders op te lossen. Het zit nu met een veerring vast, met daarop een gewone moer. Een koperen ring helpt niet, want dan zou het langs het schroefdraad naar beneden sijpelen. Een koperen ring met daarbij een borgmoer is een optie, maar dan kloppen de aantrekkoppels niet meer.
Het lekt er niet heel erg langs, maar ik wil graag zo veel mogelijk uitvoeren om dit soort overbodige lekkages op te lossen.
Ik kan niet bepalen of het langs de carterpanpakking komt, of langs de bout. Ik vermoed echter het laatste.
De vorige carterpanpakking kwam er met veel silliconen uit, wat er op duid dat ze bij defensie waarschijnlijk ook al eens in de weer zijn geweest.
Heeft iemand hier ervaring mee, en belangrijker, heeft iemand een tip of een oplossing ?
Groeten,
Gert
Afgelopen week heb ik eens onder de ambulance gelegen.
Helaas bleek een boutje waarmee de handremtrommel vast zit dolgedraaid, dus ik kan aan de slag met een moerensplijter, of een haakse slijper (het boutje moet toch vervangen worden).
Affijn, onder de auto heb ik even gelokaliseerd waar hij olie lekt.
Sommige plekken zijn gewoon op te lossen, maar deze brengt me even in twijfel.
Foto-FOMBYO6X.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7e787a265b61db3df5e19c28d2994783', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-FOMBYO6X.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-FOMBYO6X.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-FOMBYO6X.jpg', '', 9957858, 600, 600, 'Loading image ...', false);
We zien hier de moeren van de carterpan, aangrenzend aan het vliegwielhuis.
Aan de moeren hangt altijd een druppel olie. Het zijn overigens niet precies die moeren, maar ook een aantal aan de zijkant. Het frappante is overigens wel dat de moeren zich allen aan de achterkant bevinden, dus in de buurt van de foto.
De carterpanpakking is al eens vervangen, omdat daarvoor ook al sprake was van lekkage langs de bouten/moeren.
De afdichting tussen de moer en de ring is bijna niet anders op te lossen. Het zit nu met een veerring vast, met daarop een gewone moer. Een koperen ring helpt niet, want dan zou het langs het schroefdraad naar beneden sijpelen. Een koperen ring met daarbij een borgmoer is een optie, maar dan kloppen de aantrekkoppels niet meer.
Het lekt er niet heel erg langs, maar ik wil graag zo veel mogelijk uitvoeren om dit soort overbodige lekkages op te lossen.
Ik kan niet bepalen of het langs de carterpanpakking komt, of langs de bout. Ik vermoed echter het laatste.
De vorige carterpanpakking kwam er met veel silliconen uit, wat er op duid dat ze bij defensie waarschijnlijk ook al eens in de weer zijn geweest.
Heeft iemand hier ervaring mee, en belangrijker, heeft iemand een tip of een oplossing ?
Groeten,
Gert