Lekken langs carterpan-moeren S3
-
Gert
Lekken langs carterpan-moeren S3
Hallo allemaal,
Afgelopen week heb ik eens onder de ambulance gelegen.
Helaas bleek een boutje waarmee de handremtrommel vast zit dolgedraaid, dus ik kan aan de slag met een moerensplijter, of een haakse slijper (het boutje moet toch vervangen worden).
Affijn, onder de auto heb ik even gelokaliseerd waar hij olie lekt.
Sommige plekken zijn gewoon op te lossen, maar deze brengt me even in twijfel.
Foto-FOMBYO6X.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7e787a265b61db3df5e19c28d2994783', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-FOMBYO6X.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-FOMBYO6X.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-FOMBYO6X.jpg', '', 9957858, 600, 600, 'Loading image ...', false);
We zien hier de moeren van de carterpan, aangrenzend aan het vliegwielhuis.
Aan de moeren hangt altijd een druppel olie. Het zijn overigens niet precies die moeren, maar ook een aantal aan de zijkant. Het frappante is overigens wel dat de moeren zich allen aan de achterkant bevinden, dus in de buurt van de foto.
De carterpanpakking is al eens vervangen, omdat daarvoor ook al sprake was van lekkage langs de bouten/moeren.
De afdichting tussen de moer en de ring is bijna niet anders op te lossen. Het zit nu met een veerring vast, met daarop een gewone moer. Een koperen ring helpt niet, want dan zou het langs het schroefdraad naar beneden sijpelen. Een koperen ring met daarbij een borgmoer is een optie, maar dan kloppen de aantrekkoppels niet meer.
Het lekt er niet heel erg langs, maar ik wil graag zo veel mogelijk uitvoeren om dit soort overbodige lekkages op te lossen.
Ik kan niet bepalen of het langs de carterpanpakking komt, of langs de bout. Ik vermoed echter het laatste.
De vorige carterpanpakking kwam er met veel silliconen uit, wat er op duid dat ze bij defensie waarschijnlijk ook al eens in de weer zijn geweest.
Heeft iemand hier ervaring mee, en belangrijker, heeft iemand een tip of een oplossing ?
Groeten,
Gert
Afgelopen week heb ik eens onder de ambulance gelegen.
Helaas bleek een boutje waarmee de handremtrommel vast zit dolgedraaid, dus ik kan aan de slag met een moerensplijter, of een haakse slijper (het boutje moet toch vervangen worden).
Affijn, onder de auto heb ik even gelokaliseerd waar hij olie lekt.
Sommige plekken zijn gewoon op te lossen, maar deze brengt me even in twijfel.
Foto-FOMBYO6X.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7e787a265b61db3df5e19c28d2994783', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-FOMBYO6X.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-FOMBYO6X.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-FOMBYO6X.jpg', '', 9957858, 600, 600, 'Loading image ...', false);
We zien hier de moeren van de carterpan, aangrenzend aan het vliegwielhuis.
Aan de moeren hangt altijd een druppel olie. Het zijn overigens niet precies die moeren, maar ook een aantal aan de zijkant. Het frappante is overigens wel dat de moeren zich allen aan de achterkant bevinden, dus in de buurt van de foto.
De carterpanpakking is al eens vervangen, omdat daarvoor ook al sprake was van lekkage langs de bouten/moeren.
De afdichting tussen de moer en de ring is bijna niet anders op te lossen. Het zit nu met een veerring vast, met daarop een gewone moer. Een koperen ring helpt niet, want dan zou het langs het schroefdraad naar beneden sijpelen. Een koperen ring met daarbij een borgmoer is een optie, maar dan kloppen de aantrekkoppels niet meer.
Het lekt er niet heel erg langs, maar ik wil graag zo veel mogelijk uitvoeren om dit soort overbodige lekkages op te lossen.
Ik kan niet bepalen of het langs de carterpanpakking komt, of langs de bout. Ik vermoed echter het laatste.
De vorige carterpanpakking kwam er met veel silliconen uit, wat er op duid dat ze bij defensie waarschijnlijk ook al eens in de weer zijn geweest.
Heeft iemand hier ervaring mee, en belangrijker, heeft iemand een tip of een oplossing ?
Groeten,
Gert
-
mirza.denhond@hotmail.com
Re: Lekken langs carterpan-moeren S3
Dit probleem is mij bekend. " Loctite" heeft een specifieke kit om schroefdraadverbindingen dicht te maken. Dit is niet de gebruikelijke siliconenkit die men gebruikt om pakkingen te vervangen of af te dichten.
-
Dennis101
Re: Lekken langs carterpan-moeren S3
Meestal worden de bouten en moeren van de carterpan veel te strak aangedraaid, waardoor de carterpan bij de gaten vervormd en de pakking stuk drukt.
Ook worden er ook pakkingen gebruikt die niet goed werken in combinatie met de plaatstalen carterpan.
Koop een kurken pakking en zorg ervoor de de pasvlakken van de pan vlak zijn.
Als je nu nauwkeurig de aanwijzingen en aantrekkoppels uit het boek opvolgt krijg je een volkomen droge carterpan.
Dennis B
Ook worden er ook pakkingen gebruikt die niet goed werken in combinatie met de plaatstalen carterpan.
Koop een kurken pakking en zorg ervoor de de pasvlakken van de pan vlak zijn.
Als je nu nauwkeurig de aanwijzingen en aantrekkoppels uit het boek opvolgt krijg je een volkomen droge carterpan.
Dennis B
-
Puffino
Re: Lekken langs carterpan-moeren S3
Er zijn inderdaad wel andere kits voor nodig, maar of er ook werkelijk siliconen uitkwam zullen we maar even in het midden laten.
Zoals Dennis aangaf: die pan moet goed vlak zijn en niet te strak aangedraaid worden. En liefst gewoon zonder kit.... Kurk dicht prima af, mits je deze niet stukdraait. Je zal de eerste niet wezen..... (ik was jou al voor
)
Als je dan TOCH met kit wilt, nou ja, dat kan wel, let dan effe op hoe je dat doet. er zijn mensne die eerst die kit laten drogen en dan pas de pan aantrekken, als je dat doet hecht je kit mogelijk niet meer, die scheurt mogelijk los. Dus gewoon nog nat, rustig aandraaien lijkt dan beter, en vooral niet natrekken. In een keer goed, en al helemaal niet te veel kit gebruiken natuurlijk (die troep komt dan namelijk uitstulpend in de karterpan terecht en kan zo in je oliecircuit komen.)
Land Rovers en kit, het lijkt wel een vanzelfsprekendheid.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Zoals Dennis aangaf: die pan moet goed vlak zijn en niet te strak aangedraaid worden. En liefst gewoon zonder kit.... Kurk dicht prima af, mits je deze niet stukdraait. Je zal de eerste niet wezen..... (ik was jou al voor
Als je dan TOCH met kit wilt, nou ja, dat kan wel, let dan effe op hoe je dat doet. er zijn mensne die eerst die kit laten drogen en dan pas de pan aantrekken, als je dat doet hecht je kit mogelijk niet meer, die scheurt mogelijk los. Dus gewoon nog nat, rustig aandraaien lijkt dan beter, en vooral niet natrekken. In een keer goed, en al helemaal niet te veel kit gebruiken natuurlijk (die troep komt dan namelijk uitstulpend in de karterpan terecht en kan zo in je oliecircuit komen.)
Land Rovers en kit, het lijkt wel een vanzelfsprekendheid.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
-
Gert
Re: Lekken langs carterpan-moeren S3
Hoi Dennis, en anderen.
De pakking die ik heb gebruikt was een donkere. Deze heb ik enkel ingesmeerd met wat vet, en met het juiste aantrekkoppel vastgezet. In het onderhoudsboek werd ook nog gesproken over een vlakje los, en weer vast zetten. Dat heb ik ook gedaan, maar zonder resultaat.
Ik zal kijken of ik een kurken pakking kan vinden, en tegen die tijd zal ik die monteren.
Is het vlakken van de carterpan mogelijk met schuurpapier op een houten of glazen plaat ? Dan natuurlijk wel vriendelijke zacht schuurpapier, dus geen grove korrel.
Bedankt voor de reacties !
Gert
De pakking die ik heb gebruikt was een donkere. Deze heb ik enkel ingesmeerd met wat vet, en met het juiste aantrekkoppel vastgezet. In het onderhoudsboek werd ook nog gesproken over een vlakje los, en weer vast zetten. Dat heb ik ook gedaan, maar zonder resultaat.
Ik zal kijken of ik een kurken pakking kan vinden, en tegen die tijd zal ik die monteren.
Is het vlakken van de carterpan mogelijk met schuurpapier op een houten of glazen plaat ? Dan natuurlijk wel vriendelijke zacht schuurpapier, dus geen grove korrel.
Bedankt voor de reacties !
Gert
-
Dennis101
Re: Lekken langs carterpan-moeren S3
Dergelijke pakkingen zijn te hard en vormvast om te gebruiken in combinatie met de plaatstalen carterpan, vandaar dat je het geheel dan niet lekvrij krijgt.
De carterpan vlak krijgen doe je door om de gaten heen te kijken of ze niet naar binnen gedrukt zijn door te vast aandraaien. Op die plekken zal je het materiaal weer terug moeten drukken of voorzichtig vlak tikken.
De kurken pakking kun je met Hylomar aan de pan "plakken" zodat hij gefixeerd blijft.
Dennis B
De carterpan vlak krijgen doe je door om de gaten heen te kijken of ze niet naar binnen gedrukt zijn door te vast aandraaien. Op die plekken zal je het materiaal weer terug moeten drukken of voorzichtig vlak tikken.
De kurken pakking kun je met Hylomar aan de pan "plakken" zodat hij gefixeerd blijft.
Dennis B
-
Rickske
Re: Lekken langs carterpan-moeren S3
Ik heb hier ook een pakking die zowel aan de pan als aan het geplakt is, Zeer onhandig omdat de pakking er niet meer fatsoenlijk af te halen is als er een nieuwe pakking op moet. Ik neem aan dat zonder plakrommel t ook prima gaat
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('38a9d6936b2c0d230671bcebad49da09', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 9963818, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('38a9d6936b2c0d230671bcebad49da09', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 9963818, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
-
Dennis101
Re: Lekken langs carterpan-moeren S3
Het voordeel van Hylomar is dat het eenvoudig te verwijderen is met bv. Bisonkit verdunner en een doekje.
Ander voordeel is dat je het waarschijnlijk toch al in huis hebt.
Het is natuurlijk ook mogelijk om de pakking droog te monteren, maar dan is de kans een stuk groter dat de pakking verschuift bij montage en beschadigd raakt zonder dat je het ziet.
Gevolg is dat de carterpan nog/weer lekt en je mag weer opnieuw beginnen.
De Hylomar gebruik je uitsluitend aan de kant van de carterpan, want daar zitten geen blinde gaten met schroefdraad.
Dennis B
Ander voordeel is dat je het waarschijnlijk toch al in huis hebt.
Het is natuurlijk ook mogelijk om de pakking droog te monteren, maar dan is de kans een stuk groter dat de pakking verschuift bij montage en beschadigd raakt zonder dat je het ziet.
Gevolg is dat de carterpan nog/weer lekt en je mag weer opnieuw beginnen.
De Hylomar gebruik je uitsluitend aan de kant van de carterpan, want daar zitten geen blinde gaten met schroefdraad.
Dennis B
-
Gert
Re: Lekken langs carterpan-moeren S3
Ik heb altijd begrepen dat het voordeel van Hylomar is dat het niet uithard, klopt dat ?
Bij Jégé, een voormalig automaterialenzaak in Purmerend, heb ik ooit een een potje prime-seal gekocht.
Dit gebruik ik erg vaak, en het is voor alle afdichtingen. De vloeistof is bruin van kleur, en lijkt op stroop (voor de pannenkoek). Het is met een doekje wasbenzine erg makkelijk te verwijderen, en het hard niet uit. Toevallig zag ik het potje vorige week bij Korver staan, eveneens een automaterialenzaak in Purmerend. Toevallig vind ik wat op internet:
[www.hojstrup.dk]
Mijn potje ziet er echter iets anders uit, en ik meen me te herinneren dat de maximumtemperatuur hoger was.
Groeten,
Gert
Bij Jégé, een voormalig automaterialenzaak in Purmerend, heb ik ooit een een potje prime-seal gekocht.
Dit gebruik ik erg vaak, en het is voor alle afdichtingen. De vloeistof is bruin van kleur, en lijkt op stroop (voor de pannenkoek). Het is met een doekje wasbenzine erg makkelijk te verwijderen, en het hard niet uit. Toevallig zag ik het potje vorige week bij Korver staan, eveneens een automaterialenzaak in Purmerend. Toevallig vind ik wat op internet:
[www.hojstrup.dk]
Mijn potje ziet er echter iets anders uit, en ik meen me te herinneren dat de maximumtemperatuur hoger was.
Groeten,
Gert
-
Dennis101
Re: Lekken langs carterpan-moeren S3
Dat klopt Gert, Hylomar hard niet uit zoals de (veel te veel gebruikte) siliconen vloeibare pakking.
Dennis B
Dennis B