Hallo beste LaRo liefhebbers,
is er iemand onder jullie die ervaring heeft met het verwijderen van de krukas poelie van een 2.25 benzine cylinderblok uit 1973?
Het probleem waar ik nu tegen aan loop is dat de bout die de poelie op de krukas houdt een doorsnee heeft van 42.7 milimeter en dat daar geen ringsleutel voor te krijgen is. Een doorsnee van 42.7 milimeter correspondeert met 1+11/16 inch. Omdat de bout ongeveer een centimeer tot anderhalf in de krukas poelie verzonken ligt is een ringsleutel of dopsleutel nodig om erbij te kunnen komen en goede grip te hebben. In de LaRo manual staat een speciale ringsleutel aangegeven maar dat is een platte ringsleutel en die krijg ik nooit op de bout in verband met de verzonkenheid. Een grote Baco past daaarom ook niet. Het moet echt een dop zijn of een echte ringsleutel (zoals een dubbele uitvoering eruit ziet, met van die slagen erin aan de uiteinden).
Ik kan me niet voorstellen dat er geen sleutel 43 of een daarmee overeenkomende engelse maat (1 + 11/16 inch) te krijgen is.
Heeft iemand dit probleem als eens opgelost? Bestaat er zo'n sleutel en indien zo, waar kan ik die krijgen? Wat is het merk? Zijn er mogelijk andere oplossingen voor dit probleem (het verwijderen van de krukas poelie)?
Graag zie ik jullie reacties tegemoet.
Alvast bedankt daarvoor.
Groeten,
dr.Bob.
Krukas Poelie Verwijderen van 2.25 Benzine Blok 1973
-
Cor
Re: Krukas Poelie Verwijderen van 2.25 Benzine Blok 1973
Hoi Bob,
Zag toevallig gisteren op youtube een leuk filmpje over hetzelfde onderwerp.
Truc is: grote pomptang op de bout zetten, pomptang borgen met enkele tie wraps, hierna de pomptang ergens tegen het chassis of de grond laten aanlopen en de auto starten totdat de bout loskomt.
Heb geprobeerd het filmpje terug te vinden en de link hieraan toe te voegen maar zonder succes.
In ieder geval: je kunt je wel voorstellen hoe het eventueel kan werken!
Succes, Cor
Zag toevallig gisteren op youtube een leuk filmpje over hetzelfde onderwerp.
Truc is: grote pomptang op de bout zetten, pomptang borgen met enkele tie wraps, hierna de pomptang ergens tegen het chassis of de grond laten aanlopen en de auto starten totdat de bout loskomt.
Heb geprobeerd het filmpje terug te vinden en de link hieraan toe te voegen maar zonder succes.
In ieder geval: je kunt je wel voorstellen hoe het eventueel kan werken!
Succes, Cor
-
Iwan Stuifzand
Hoi Bob,
Ik heb zelf net dit klusje achter de rug. Zie ook mijn posting. Link naar het filmpje staat er ook tussen.
Uiteindelijk dus een sleutel laten maken. Officiele maat is 1" Whitworth.
Als de startklauw er af is komt het leukste deel: de poelie.
Zorg voor een goeie poelietrekker, die poelie kan erg vast zitten.
Met blok in het chassis valt het te doen, maar je hebt niet al teveel ruimte.
Iwan
Ik heb zelf net dit klusje achter de rug. Zie ook mijn posting. Link naar het filmpje staat er ook tussen.
Uiteindelijk dus een sleutel laten maken. Officiele maat is 1" Whitworth.
Als de startklauw er af is komt het leukste deel: de poelie.
Zorg voor een goeie poelietrekker, die poelie kan erg vast zitten.
Met blok in het chassis valt het te doen, maar je hebt niet al teveel ruimte.
Iwan
-
The Dream
Ik heb om beter bij mijn poeli te komen de grill met radiator weggehaald een paar boutjes en 2 slangen los halen echt een op luchting als je er lekker bij kan ff wat meer werk wat zeker de moeite is.
Ik heb wel een paar grote doppen voor je waar sleutel je aan de laro.
Ik zelf woon in Beverwijk.
Suk6 Willem
Ik heb wel een paar grote doppen voor je waar sleutel je aan de laro.
Ik zelf woon in Beverwijk.
Suk6 Willem
-
jarne
Ik heb een ring slagsleutel 43 gebruikt. Erop zetten een een flinke ram geven!
Grt
Grt