CAV pomp afstellen
CAV pomp afstellen
ja ja, jaar is hij weer; de CAV pomp van een 2,25D. Echter, nu een ander probleem dan het roken (naja....indirect dan).
Mijn blok rookt behoorlijk grijs sinds 2 maand, en lekte bij een verstuiver. Lekken verholpen vd verstuiver, alleen lekt de pomp nu op het asje van de acceleratie verbinding. Ik ben dus bang dat deze voor revisie moet, het roken is beetje gênant aan het worden.
maar als ik deze gereviseerde weer ga monteren, en de boel met het tooltje op tijd wil zetten, moet ik het vliegwiel op 13deg zetten bij de kleppen van cil 1 gesloten. Prima, maar hoe moet ik dat in godsnaam zien door dat kleine luikje op het vliegwielhuis? Ik zie behoorlijk weinig, en het komt vlgm wel nauwkeurig....Het is ook maar net of je er recht op kijkt, anders wijk je af, alleen zit hier dus een enorm schutbord met alles er op en er aan in de weg. Ik hoef hier toch niet de hele tunnel voor te verwijderen, en dan gaan lopen hengelen met een spiegeltje? Oftewel: hoe doen de ervaren mannen(en vrouwen) dit, want ik zie het even niet??
Mijn blok rookt behoorlijk grijs sinds 2 maand, en lekte bij een verstuiver. Lekken verholpen vd verstuiver, alleen lekt de pomp nu op het asje van de acceleratie verbinding. Ik ben dus bang dat deze voor revisie moet, het roken is beetje gênant aan het worden.
maar als ik deze gereviseerde weer ga monteren, en de boel met het tooltje op tijd wil zetten, moet ik het vliegwiel op 13deg zetten bij de kleppen van cil 1 gesloten. Prima, maar hoe moet ik dat in godsnaam zien door dat kleine luikje op het vliegwielhuis? Ik zie behoorlijk weinig, en het komt vlgm wel nauwkeurig....Het is ook maar net of je er recht op kijkt, anders wijk je af, alleen zit hier dus een enorm schutbord met alles er op en er aan in de weg. Ik hoef hier toch niet de hele tunnel voor te verwijderen, en dan gaan lopen hengelen met een spiegeltje? Oftewel: hoe doen de ervaren mannen(en vrouwen) dit, want ik zie het even niet??
Re: CAV pomp afstellen
Als jij je distributie er niet hebt afgehaalt hoef jij dit helemaal niet doen. Je kunt gewoon de pomp er opzetten met het streepje van de pomp tegen het metalen pijltje. Dat is ingesteld toen de distributie er op is gegaan en dat moet goed staan.
Alleen als je het pijltje opnieuw wilt vast zetten moet je het hulpstuk gebruiken met het vliegwiel op 13 graden.
Arnold.
Alleen als je het pijltje opnieuw wilt vast zetten moet je het hulpstuk gebruiken met het vliegwiel op 13 graden.
Arnold.
oke, dus ik kan de pomp er afhalen, en er zo een gereviseerde opzetten? Maar hoe doen de ervaren mannen het op tijd zetten m.b.v. het vliegwiel? ben er toch wel benieuwd naar..
Sterker nog, met 4 rubberen O-ringetjes van de Gamma en een flinke dosis lef en geduld kun je de pomp zelf prima repareren. Je hebt dan alleen geen diesel meer in je pomp en dat betekent bij het opnieuw monteren, veel diesel pompen en lang starten met starthulp
Ondanks dat velen hier roepen dat je een pomp zelf niet kan repareren, gaat het hier al ruim een jaar goed
(Lekkage op je pomp is overigens afkeur als de APK-meneer het opmerkt)
Wel opletten dat je niets aan de motor verdraait anders moet je de boel opnieuw timen.
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3596c798fbfda216d9e8f730538b957b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 9882855, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ondanks dat velen hier roepen dat je een pomp zelf niet kan repareren, gaat het hier al ruim een jaar goed
(Lekkage op je pomp is overigens afkeur als de APK-meneer het opmerkt)
Wel opletten dat je niets aan de motor verdraait anders moet je de boel opnieuw timen.
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3596c798fbfda216d9e8f730538b957b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 9882855, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De motor stel je 1 keer in tijdens het plaatsen van de distributie. Je plaatst dan ook het haakse tandwiel op je nokkenas. De spline moet met het vliegwiel op 13 graden een hoek maken van 20 graden met de hartlijn van de motor. In het haakse tandwiel plaats je dan de bewuste tool. Op die tool staat een streep. Het metalen pijltje zet je dan zo vast dat het precies gelijk komt te staan met de pomp. Nu heb je alle instellingen gedaan. je kunt de motor ronddraaien als zin hebt, dat maakt allemaal niet uit. De pomp er opzetten is een eitje. door de splines in de assen en aandrijftandwielen van de pomp kan de pomp er maar op een manier op en dat is de goede. Je verdraait de pomp zo dat dat de as van de pomp in de splines van de as in de motor valt en zet de pomp er gewoon op met de drie moeren en leidingen nog niet helemaal vast. Je kunt nu de pomp zo verdraaien dat de groef die op de pomp zit tegenover het metalen pijltje zit. Als je in deze positie alles vast zet ben je klaar.
De pomp kun je er dus gewoon afslopen en je hoeft niets te markeren, vastzetten of wat dan ook. Wees wel heel voorzichtig met de leidingen. Probeer ze niet te buigen en maak bij het monteren eerst de schroefdraad van de wartels met een borsteltje heel goed schoon. Zet de leidingen daarna met hand spanningsloos vast. Als het handvast zit even met een sleutel 1 slag extra geven en dan moet de verbinding dicht zijn. Als door vuil, te hard aandraaien of wat dan ook de schroefdraad en de konische drukvlakken beschadigen krijg je de leidingen nooit meer dicht. Het is oud en daardoor hard en enigsinds bros koper.
En het instellen met de tool heb ik gedaan toen de motor nog niet in de wagen zat. Ik kon dus alles goed zien. Ik heb me toen inderdaad afgevraagt hoe dit zou gaan als alles was ingebouwd. Ik denk een ervaring die ik niet wil hebben.
Nog een ding. Haal het haakse tandwiel dat onder de pomp zit tegen de nokkenas aan er niet uit. Dat moet je er uit halen door de schroef die achter het oliefilter in de zijkant van het blok zit er uit te draaien. Het tandwiel er uit gaat nog wel. Maar er in is al heel lastig als de motor niet in de wagen zit. Als de motor er wel inzit is het volgensmij een onmogelijke klus.
Arnold.
De pomp kun je er dus gewoon afslopen en je hoeft niets te markeren, vastzetten of wat dan ook. Wees wel heel voorzichtig met de leidingen. Probeer ze niet te buigen en maak bij het monteren eerst de schroefdraad van de wartels met een borsteltje heel goed schoon. Zet de leidingen daarna met hand spanningsloos vast. Als het handvast zit even met een sleutel 1 slag extra geven en dan moet de verbinding dicht zijn. Als door vuil, te hard aandraaien of wat dan ook de schroefdraad en de konische drukvlakken beschadigen krijg je de leidingen nooit meer dicht. Het is oud en daardoor hard en enigsinds bros koper.
En het instellen met de tool heb ik gedaan toen de motor nog niet in de wagen zat. Ik kon dus alles goed zien. Ik heb me toen inderdaad afgevraagt hoe dit zou gaan als alles was ingebouwd. Ik denk een ervaring die ik niet wil hebben.
Nog een ding. Haal het haakse tandwiel dat onder de pomp zit tegen de nokkenas aan er niet uit. Dat moet je er uit halen door de schroef die achter het oliefilter in de zijkant van het blok zit er uit te draaien. Het tandwiel er uit gaat nog wel. Maar er in is al heel lastig als de motor niet in de wagen zit. Als de motor er wel inzit is het volgensmij een onmogelijke klus.
Arnold.
Zoals Marijn aangeeft; best zelf te doen. Heb er ook al diversen gedaan.
En Arnold heeft ook gelijk; als ie nu goed op tijd staat, gewoon op pijltje
terug zetten.
Moet je tóch nog een keer afstellen; het ís te doen met een spiegeltje en
een lampje hoor. Het klepje draait rond een boutje. Die kun je dus laten
zitten. De ander is een sleufgat en hoef je dus enkel een beetje op te
lossen. Tis een beetje freubelen, maar het kan best.
Succes.
Erik
En Arnold heeft ook gelijk; als ie nu goed op tijd staat, gewoon op pijltje
terug zetten.
Moet je tóch nog een keer afstellen; het ís te doen met een spiegeltje en
een lampje hoor. Het klepje draait rond een boutje. Die kun je dus laten
zitten. De ander is een sleufgat en hoef je dus enkel een beetje op te
lossen. Tis een beetje freubelen, maar het kan best.
Succes.
Erik
Oke, het wordt me nu al wat duidelijker. Ik dank u allen voor de info!
even een oud topic gevonden via google, mijn branstofpomp van de 2,5 NA van mijn 90 uit 1985 lekt nu nog aan het asje van de gasregelaar zegmaar,
dat is de as die aan de bovenzijde uit de pomp komt,.
weet hier iemand toevallig of daar een o ringetje of keerringetje zit wat simpel is te vervangen??
groetjess wes ( waarbij dus de APK-meneer heeft opgemerkt dat de pomp diesel lekt)
dat is de as die aan de bovenzijde uit de pomp komt,.
weet hier iemand toevallig of daar een o ringetje of keerringetje zit wat simpel is te vervangen??
groetjess wes ( waarbij dus de APK-meneer heeft opgemerkt dat de pomp diesel lekt)
ik heb dus ook lekkage aan de motor, pfpfppf de brandstofpomp op de as van de gashandel, de stuuroliepomp en ergens bij de achterste krukaskeering??
Iemand ervaring met deze klus(jes)
Iemand ervaring met deze klus(jes)