Snelheidsmeterkabel Series te strak?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Hanzzl

Snelheidsmeterkabel Series te strak?

Bericht door Hanzzl »

Kan het zijn dat ik de snelheidsmeterkabel van mijn Series III 88 te strak aan de teller heb bevestigd?
Hij slaat nu heel onnauwkeurig uit en blijft soms haken. Geen pijl op te trekken.

Het is anders dan normaal, een beetje heen en weer uitslag van de naald ben ik wel gewend.
Helaas was de kabel losgeschoten en moest ik hem opnieuw vastmaken, er zit nu een tyrap omheen.

Hanzzl

Series III 88 petrol 1973
Exfietser

Re: Snelheidsmeterkabel Series te strak?

Bericht door Exfietser »

Als jij die tyrap heel stevig hebt aangetrokken kan dat ja. Maak dat meteen goed want je kabel draait stuk.

Arnold.
Hanzzl

Bericht door Hanzzl »

Ik heb hem vanmiddag al weer iets losser gezet, echter nog niet mee gereden.
Maar fijn dat je mijn vermoeden bevestigd!

Hanzzl

Series III 88 petrol 1973
berrys2a

Bericht door berrys2a »

De kilometerteller wordt via een tandwieltje aangedreven door je kabel en het magneetje van de snelheidsmeter.
Dit tandwieltje zit geborgt met een clip die aan de zijkant over het asje heen schuift.
In de loop der jaren verliest dit borgclipje zijn kracht en wil dan wel eens losschieten.
het veranderd niks aan de werking van je dagteller, snelheidsmeter of kilometerteller maar het gaat meestal wel kleven aan je magneetje van de snelheidsmeter wat dus resulteerd in het haken van de naald.
Het beste is om even je tellerhuis open te schroeven en dan te kijken wat er precies aan de hand is.

Een slingerende naald is meestal iets met de kabel maar het haken zit meestal in de teller zelf. Als het clipje op de magneet zit dan willen de waarden van de naald ook wel eens heel raar doen.

Het is een klusje van niks en het maakt je een stuk wijzer over het probleem.

Kun je hem meteen even schoonmaken en voorzien van een nieuw verfje

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/09/2009 09:52 door berrys2a.
Plaats reactie