17" zomerbanden en 16" winterbanden???

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Joep

17" zomerbanden en 16" winterbanden???

Bericht door Joep »

Hoi,

Ben momenteel blije bezitter van Freelander (1) met 16" velgen. Heb hiervoor enige jaren geleden zowel nieuwe zomer als winterbanden gekocht. Overweeg nu een nieuwere Freelander te kopen, die -u raad het al- 17" velgen heeft. Aangezien dit vrij nieuwe (zomer)banden zijn, vind ik het geen probleem om mijn zomerbanden feitelijk 'in te ruilen'. Mijn (goede) winterbanden zijn echter 16".

Nu mijn vraag: stel ik krijg in de winter een lekke band (16" velgen), en mijn band achterop (reservewiel) is 17". Ik neem aan dat dit tot grote schade leidt, als ik mijn reservewiel erop zet? Is het noodzakelijk om van mijn 16" (winter)banden afscheid te nemen?

Dank alvast,

Joep
Exfietser

Re: 17" zomerbanden en 16" winterbanden???

Bericht door Exfietser »

Bij de freebee is het nogal tricky om met ongelijke banden rond te rijden. Maar jij hebt het over 16 en 17 inch velgen als ik jou verhaal lees. Wat belangrijk is: zijn de buiten maten van het hele wiel. De omtrekken van de vier wielen moeten gelijk zijn. Hoe groot de velg is, is minder belangrijk. Wat je mischien zou kunnen doen is dan de 17 inch spare er op zetten en de aandrijfas naar de achterwielen er tussen uit halen. Dan zou je even kunnen doorrijden zonder dat je direct schade krijgt.

Ik zou trouwens gewoon een 17 inch spare erbij kopen. De dingen die stuk kunnen gaan zijn: differentieel en de vloeistof koppeling. Verder worden door het extra wringen van de aandrijflijn alle rubbers e.d. ook zwaar belast. Deze reparaties zijn duurder dan de aanschaf van een extra wiel.

Arnold.
Joep

Bericht door Joep »

Dank voor je reactie!!!!
Oscar

Bericht door Oscar »

Joep,

Het uitrekenen van de omtrek is niet zo moeilijk, je krijgt dan echter de waarde van een nieuwe band.
Denk er wel om dat als je de achterste aandrijfas er tussen uithaalt dat je achteras differentieel "overuren" maakt.
Er moet immers een snelheidsverschil tussen links en rechts overbrugt worden.
Bovendien heb je dan een voorwiel aangedreven auto in een seizoen waarin je juist je 4x4 nodig hebt.

Is het niet veel simpeler om een 5e 16" wiel te scoren?
Hoef je ook niet in de kou langs de weg een aandrijfas te verwijderen.

Bovendien moet je bij een FL1 altijd vier wielen tegelijk wisselen als je bijvoorbeeld 1 lekke band hebt (en een nieuwe band moet)
Dat is om te voorkomen dat er teveel verschil ontstaat in de omtrekken van de banden.
Zo staat het in het instructieboekje, zegt genoeg lijkt mij.

Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw

www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/09/2009 13:53 door Oscar.
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Ik bedoelde met dat aandrijas verhaal, dat je dat alleen in uiterste nood moet doen. Je staat in siberie met een lekke band en wordt achtervolgt door een hongerige kudde yeti's o.i.d. En je wilt voorkomen dat het gaat aflopen als in het verhaaltje van Drs P. met troika hier troika daar.
Als dus echt geen andere opties zijn en dan kun je dit doen maar ook een zeer beperkte afstand gaan rijden. Naar de garage dus. Je dijf maakt wel overuren maar dat is wel onbelast. Hoe erg dat dan is weet ik ook niet. Er zijn overigens mensen die die as er permanent onder uit hebben omdat dat dan een stuk zuiniger rijdt en minder bandenslijtage geeft.
Die mensen hebben overigens wel vier dezelfde wielen.

Arnold.
Oscar

Bericht door Oscar »

Goed punt Arnold

Maar hoeveel seconden duurt het verwijderen van een aandrijfas in the middle of .... nowhere bij -25 ? Iets voor een wedstrijd?

Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw

www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Joep,
Afgezien van de aandrijfas-optie, en ook afgezien van de werkelijke omtrek van de verschillende wielen ....
Eén niet winterband op een verder met winterbanden voorziene auto is - althans als het echt winter is - niet echt aan te bevelen.
Als de winterbanden hun werk dan echt doen dan draait zowel het differentieel alsook de chauffeur overuren, want voorspelbaar is het weggedrag dan niet echt.
Aan de andere kant: hoe vaak heb je een lekke band?
Ik heb er in de afgelopen 10 jaar geen één gehad (gauw afkloppen), maar misschien is een 7.5x16 band niet echt vergelijkbaar.
Marc
Joep

Bericht door Joep »

Heren,

Bedankt. Ik ga geen onnodige risico's lopen op iets waar ik zuinig op wil zijn (mijn Freelander dus). Ik koop een extra 16" winterband (zelfde type als de overige 4) en laat elke zomer / winter 5 banden verwisselen (dus incl. reserveband op achterdeur).

Joep
Plaats reactie