Speling koppeling aandrijfas-diff

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Davy

Speling koppeling aandrijfas-diff

Bericht door Davy »

Hallo,

Sinds enige tijd heb ik speling op mn voorste aandrijflijn. Ik ben er vrijwel zeker van dat dit niet in de kruiskoppeling zit maar in het uitgaande asje van het diff, daar waar de aandrijfas aan vast gebout zit. Rond het diff zie ik sporen van olielekkage. Ik kan dit niet merken aan het olieniveau in het diff. Vandaag nog de niveauplug eruit gedraaid, en er liep nog een heel klein beetje olie uit het gat (onlangs nog alle olie ververst).

Edit2: ik kan bij de aansluiting met het diff de as een paar mm op en neer bewegen, waarbij ik sterk de indruk heb dat de beweging in het uitgaande asje van het diff zit en niet in de kruiskoppeling.

Ik merk dat als ik mn vrijloopnaven uit zet, de binnenspiegel behoorlijk minder trilt dan wanneer ik ze aan zet.

Wat kan ik controleren/vervangen om dit te verhelpen? En is dit eenvoudig/lastig te doen? In de nabije toekomst wil iig de linker fuseekogel vervangen wegens enige ruimte op de pen en pak dan denk ik ook maar gelijk de rechter mee. Als bovengenoemd probleem een hele of gedeeltelijke demontage van de vooras betekent, pak ik gelijk de fusees maar mee.

Edit1: begin dit jaar de aandrijfas er onder weg gehad om het kruisje te vervangen.

Davy

SIII 109 2,25D 1981 ex mil.
SIIA 88 2,25B 1968

Foto-EH84LNQ8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f38723b6d1f61bff1e914f3a52268cf3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EH84LNQ8.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-EH84LNQ8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EH84LNQ8.jpg', '', 9759492, 600, 600, 'Loading image ...', false);

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/09/2009 01:42 door Davy.
Dennis101

Re: Speling koppeling aandrijfas-diff

Bericht door Dennis101 »

De pignonas van het differentieel hoort onder voorspanning te staan, dus als je speling voelt op de uitgaande flens zit er zeker iets niet goed.
Vaak blijkt de speling slechts veroorzaakt door een losse moer van de ingaande flens, welke te bereiken is door de cardanas aan de kant van het differentieel los te nemen.

Ook de fusees horen onder voorspanning te staan, dus als je op het linker fusee speling voelt zal je ook hier iets aan moeten doen.
Je ziet wel eens dat een dergelijke speling wordt "opgelost" door vulplaatjes weg te nemen tot de juiste voorspanning weer wordt gemeten, maar dit is zelden een duurzame oplossing.
Vaak blijkt namelijk dat de Rialko bus versleten is en dat de bovenste fuseepen ovaal is gesleten.
In ernstige gevallen blijkt soms ook dat het hoekcontactlager voor de onderste fuseepen defect is.
Bij het vervangen is het meestal lonend om zowel de Rialko bus, de bovenste fuseepen en het lager te vervangen.

Het is zeker niet altijd zo dat de andere fusee ook aan vervanging toe is.

Gebruik bij de afstelling de methode zoals in de boeken vermeld is, want ik weet dat er afgelopen jaar een presentatie is geweest waar een andere "methode" is besproken maar die is beslist onbruikbaar.

Dennis B

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/09/2009 02:00 door Dennis101.
Davy

Bericht door Davy »

Bedankt Dennis voor je reactie.

Zal deze week de aandrijfas er eens onderweg halen en zien of de moer er achter nog wel vast zit.

Dat van die vulplaatjes wist ik. Dit is door een vorige eigenaar waarschijnlijk al eens gedaan, de speling valt wel mee, maar als ik met een unster meet, meet ik veel te hoge waarden. Is al een tijdje geleden, ik weet zo de waarden niet meer. Ik merk bij het remmen dat de auto wat naar links trekt. Dit kan meerdere oorzaken hebben weet ik zo langzamerhand hier van de prik, maar als eerste verdenk ik toch de linker fussee.

Als ik de speling van de flens op het cardan vrij simpel kan verhelpen volgens jouw methode dan pak ik later de rest nog wel eens aan.

Davy
Davy

Beetje dom.....

Bericht door Davy »

Vanavond de aandrijfas aan de voorkant losgehaald. Er achter (aan de diff-kant) zit een kroonmoer (is dit de juiste omschrijving?) met een splitpen er door. Lijkt me toch wat vreemd dat een moer met een splitpen toch losser kan raken, maar alla.

De splitpen zat in tig bochten gebogen rond de moer, waarbij het uiteinde (de ronde kant) helemaal tot aan het eind in de moer was gedrukt (suffert die dit zo gedaan heeft). Na wat pogingen het uiteinde recht te buigen brak het ene uiteinde af. Ikzelf nog een grotere suffert, bedacht daarna dat na het afknippen van het andere uiteinde de pen wel los zou zijn. Dus niet. Met een hamer en een schroevedraaier/afgezaagde spijker/nog wat onzinnig gereedschap geprobeerd het laatste puntje van het uiteinde van de pen recht genoeg te krijgen om door het gat te drukken, zonder succes.

Nou denk ik er over om met de boormachine en een klein boortje de splitpen eruit te boren. Is dit dom/slim? Als er andere suggesties zijn hoor ik dit graag.

Davy
Def130 Traveling in Style

Bericht door Def130 Traveling in Style »

Hoi Davy,

Probeer het restantje er toch maar uit te tikken met een doorslag in plaats van een afgezaagde spijker. Eventueel met de achterkant van een oude boor (van de juiste maat uiteraard) Ik ben anders bang dat je, door te boren, het boortje af zal breken als je halverwege bent; en dan ben je helemaal zuur... Geduld is een schone zaak in dit geval.

Succes ermee,

Tsjip, aan boord Seahorse
www.mvseahorse.nl
Plaats reactie