ABS Tijdelijk uitschakelen mogelijk/gevaarlijk?
-
Lucas van Lierop
ABS Tijdelijk uitschakelen mogelijk/gevaarlijk?
Ik heb sinds kort last van trillende remmen (oorzaak nog niet bekend), nu is het ook het ABS lichtje gaan branden. Ik zit me af te vragen of e.e.a. met elkaar te maken heeft.
Is het mogelijk om de ABS tijdelijk uit te schakelen door de de stroom er af te halen? Ik ben benieuwd of het trillen in feite misschien een soort half ingrijpen van de ABS is door bv verkeerde info van de sensors.
Alvast bedankt!
Groet
Lucas
Is het mogelijk om de ABS tijdelijk uit te schakelen door de de stroom er af te halen? Ik ben benieuwd of het trillen in feite misschien een soort half ingrijpen van de ABS is door bv verkeerde info van de sensors.
Alvast bedankt!
Groet
Lucas
-
larosaurus
Re: ABS Tijdelijk uitschakelen mogelijk/gevaarlijk?
Check de sensoren eens, als die verschoven zijn, kan dat voorkomen. ALs je de wielen er af haalt en de remschijf, zie je ze zitten. Qua afstand mag je ze tegen de schijf opduwen, ze gaan vanzelf in de juiste positie. Ik heb er toen een stuk of 5 velletjes papier tussen gedaan en die ertussenuit getrokken. Effect van abs uitschakelen weet ik niet.
-
Erik One-ten+LW
Re: ABS Tijdelijk uitschakelen mogelijk/gevaarlijk?
Allereerst;geen idee hoe het bij een Landrover zit.
Bij mijn motorfiets was zo;in feite is het een normaal hydraulisch remsysteem. Bij bíjna blokkeren van de wielen (gemeten door de sensoren) werd er een plunjer in het remsysteem terug getrokken waardoor volume-vergroting ontstaat en dus de remkracht wegvalt.
Het wiel gaat dus niet slippen. Dit alles gaat zeer snel, waardoor het enkel gemerkt werd als 'klapperend' remmen, maar er blokkeerde niets!
Bij deze motor was de ABS uit te schakelen, omdat het een terreinmotor was. En in mul zand wíl je juist dat je wiel blokkeert. Anders kun je amper stoppen.
Dus met een bepaalde knoppen-combi kon je het uit zetten en werkte het dus als een 'gewoon' remsysteem.
Bij een auto zou ik echter niet zo snel zekeringen trekken enzo om de abs uit te zetten, gewoon beter het probleem oplossen denk ik dan...
Erik
Bij mijn motorfiets was zo;in feite is het een normaal hydraulisch remsysteem. Bij bíjna blokkeren van de wielen (gemeten door de sensoren) werd er een plunjer in het remsysteem terug getrokken waardoor volume-vergroting ontstaat en dus de remkracht wegvalt.
Het wiel gaat dus niet slippen. Dit alles gaat zeer snel, waardoor het enkel gemerkt werd als 'klapperend' remmen, maar er blokkeerde niets!
Bij deze motor was de ABS uit te schakelen, omdat het een terreinmotor was. En in mul zand wíl je juist dat je wiel blokkeert. Anders kun je amper stoppen.
Dus met een bepaalde knoppen-combi kon je het uit zetten en werkte het dus als een 'gewoon' remsysteem.
Bij een auto zou ik echter niet zo snel zekeringen trekken enzo om de abs uit te zetten, gewoon beter het probleem oplossen denk ik dan...
Erik
-
Marc-my-Words
Re: ABS Tijdelijk uitschakelen mogelijk/gevaarlijk?
Dag Lucas,
Het schijnt te kunnen. Ik geloof zelfs vrij eenvoudig door de ABS zekering weg te nemen. Er zijn ook mensen die de ingreep nog een stapje verder voeren, en een schakelaar tussenvoegen. Curieuzerwijze hoor je vooral van Disco's dat de sensor niet goed zit, van Defenders heb ik dit nog niet gehoord. Vlgs mij is het alleen in extreme gevallen echt nuttig. (Hoewel ... ik heb op Zweedse wasbordwegen gereden waar de ABS/ETC niet altijd meehielp, dan zou je het soms ook eventjes uit willen zetten. Vooral hellingaf is de ingreep soms hinderlijk verrassend.)
Trillende remmen lijkt mij echter eerder te liggen aan een of meer kromme remschijven - en ik kan me best voorstellen dat die zulke effecten kunnen hebben dat uiteindelijk de ABS wil gaan (tegen)werken. Dus kijk hier eerst eens naar.
NB Remschijven schijnen in het bijzonder snel krom te worden als je na stevig remmen vervolgens je voet op de rem blijft houden bij bijv. het stoplicht: op de plek van de remblokken koelt een en ander nauwelijks, en de rest wel -- rem los, of een beetje laten kruipen/rollen is dan beter.
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/09/2009 18:49 door Marc-my-Words.
Het schijnt te kunnen. Ik geloof zelfs vrij eenvoudig door de ABS zekering weg te nemen. Er zijn ook mensen die de ingreep nog een stapje verder voeren, en een schakelaar tussenvoegen. Curieuzerwijze hoor je vooral van Disco's dat de sensor niet goed zit, van Defenders heb ik dit nog niet gehoord. Vlgs mij is het alleen in extreme gevallen echt nuttig. (Hoewel ... ik heb op Zweedse wasbordwegen gereden waar de ABS/ETC niet altijd meehielp, dan zou je het soms ook eventjes uit willen zetten. Vooral hellingaf is de ingreep soms hinderlijk verrassend.)
Trillende remmen lijkt mij echter eerder te liggen aan een of meer kromme remschijven - en ik kan me best voorstellen dat die zulke effecten kunnen hebben dat uiteindelijk de ABS wil gaan (tegen)werken. Dus kijk hier eerst eens naar.
NB Remschijven schijnen in het bijzonder snel krom te worden als je na stevig remmen vervolgens je voet op de rem blijft houden bij bijv. het stoplicht: op de plek van de remblokken koelt een en ander nauwelijks, en de rest wel -- rem los, of een beetje laten kruipen/rollen is dan beter.
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/09/2009 18:49 door Marc-my-Words.
-
Exfietser
Re: ABS Tijdelijk uitschakelen mogelijk/gevaarlijk?
Dit soort oplossingen zijn in mijn ogen noodoplossingen die je alleen in uiterste nood toe moet passen. Dan moet je denken dat je midden in siberie staat met de dichtst bijzijnde hulp 1000 km ver weg en twee op bevallen staande vrouwen aan boord die snel naar een ziekenhuis moeten o.i.d. Zoniet moet je de zaak gewoon weer goed (laten) maken.
Ik weet verder niet precies hoe een dergelijk systeem moet werken maar remmen moet de wagen volgens mij altijd kunnen. Ook als door een kortsluiting alle electrische systemen zijn uitgevallen. Dan moet de hydraulica gewoon zijn werk kunnen doen. Dat geld ook voor rembekrachtigers. Zonder bekrachtiging doet alles het nog. Je moet alleen harder trappen. De remweg blijft ook gewoon hetzelfde. Zonder abs zouden je remmen het gewoon moeten doen zoals bij elke auto zonder abs.
Maar ik heb geen ervaring met dergelijk systemen en kan je dus niet met zekerheid zeggen of dit inderdaad zo is. Maar waarom repareer je de boel niet gewoon?
Arnold.
Ik weet verder niet precies hoe een dergelijk systeem moet werken maar remmen moet de wagen volgens mij altijd kunnen. Ook als door een kortsluiting alle electrische systemen zijn uitgevallen. Dan moet de hydraulica gewoon zijn werk kunnen doen. Dat geld ook voor rembekrachtigers. Zonder bekrachtiging doet alles het nog. Je moet alleen harder trappen. De remweg blijft ook gewoon hetzelfde. Zonder abs zouden je remmen het gewoon moeten doen zoals bij elke auto zonder abs.
Maar ik heb geen ervaring met dergelijk systemen en kan je dus niet met zekerheid zeggen of dit inderdaad zo is. Maar waarom repareer je de boel niet gewoon?
Arnold.
-
bram-rrc
Re: ABS Tijdelijk uitschakelen mogelijk/gevaarlijk?
foutcode van het abs systeem (laten) uitlezen!
-
theo bouwman
Re: ABS Tijdelijk uitschakelen mogelijk/gevaarlijk?
Weet niet wat voor auto het gaat, maar bij een discovery 2 kun je zelf de abs tc en hdc uit zetten door de auto in laag te schakelen, de middendiff te locken, dan motor uit zeten en van contact af. dan weer starten, en ABS staat uit. Nu kun je weer in hoog terug schakelen, en middendiff lock er uit doen.
ABS blijft buiten werking.
Zo kun je rijden, geeft niets voor de verdere werking van je remmen, alleen heb je nu dus geen abs en ook geen elektronische remkracht verdeling. Dus rem vooorzichtig.
Ben zo uit frankrijk terug gekomen. Thuis uitlezen, fouten wissen, alles weer normaal. (wat de fout geweest is is niet bekent)
ABS blijft buiten werking.
Zo kun je rijden, geeft niets voor de verdere werking van je remmen, alleen heb je nu dus geen abs en ook geen elektronische remkracht verdeling. Dus rem vooorzichtig.
Ben zo uit frankrijk terug gekomen. Thuis uitlezen, fouten wissen, alles weer normaal. (wat de fout geweest is is niet bekent)
-
Benno
Re: ABS Tijdelijk uitschakelen mogelijk/gevaarlijk?
Trillende remmen zijn niet per ongeluk veel lagerspeling op de wielen ?? Als er veel speling is gaat de ABS ook problemen geven omdat de sensor vreemde waarden oppikt.
benno
benno
-
Lucas van Lierop
Re: ABS Tijdelijk uitschakelen mogelijk/gevaarlijk?
Bedankt voor alle info. Even voor de duidelijkheid, ik ga het zeker (laten) repareren!!
Het probleem was/is dat ik niet precies wist waar het probleem van de trillende remmen zit. Ik kreeg nl tips als schijven krom maar ook lagers kapot, speling op differentieel, ophangrubbers versleten etc etc.
Vanwege deze diversiteit aan tips wilde ik het graag een beetje systematisch aan pakken ipv lukraak alles los te gaan schroeven wat 'mogelijk' kan zijn. Toen kwam dat ABS lampje ineens (wat nu weer uit is...), dus ik dacht misschien is zit het in die hoek. Ik vraag echter liever eerst hier even of je dat bij een Laro die ABS tijdelijk uit kan schakelen dan dat ik er op straat achter kom dat de hele remmerij er mee stopt.
Ik ga weer aan de slag, als ik er achter ben wat in mijn geval het probleem was zal ik het hier even melden.
Groet
Lucas
Edit: @Benno, we reageerden zo'n beetje tegelijk, dat van die lagers ga ik ook zeker nakijken bedankt!
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/09/2009 11:04 door Lucas van Lierop.
Het probleem was/is dat ik niet precies wist waar het probleem van de trillende remmen zit. Ik kreeg nl tips als schijven krom maar ook lagers kapot, speling op differentieel, ophangrubbers versleten etc etc.
Vanwege deze diversiteit aan tips wilde ik het graag een beetje systematisch aan pakken ipv lukraak alles los te gaan schroeven wat 'mogelijk' kan zijn. Toen kwam dat ABS lampje ineens (wat nu weer uit is...), dus ik dacht misschien is zit het in die hoek. Ik vraag echter liever eerst hier even of je dat bij een Laro die ABS tijdelijk uit kan schakelen dan dat ik er op straat achter kom dat de hele remmerij er mee stopt.
Ik ga weer aan de slag, als ik er achter ben wat in mijn geval het probleem was zal ik het hier even melden.
Groet
Lucas
Edit: @Benno, we reageerden zo'n beetje tegelijk, dat van die lagers ga ik ook zeker nakijken bedankt!
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/09/2009 11:04 door Lucas van Lierop.
-
Frank 110V8!
Re: ABS Tijdelijk uitschakelen mogelijk/gevaarlijk?
Als het ABS lampje niet uitgaat na het wegrijden, dan is het ABS systeem in storing en zal deze niet werken en dus uitgeschakeld zijn.
De auto zal dus gewoon remmen en bij hard remmen zullen je wielen wel blokkeren zoals bij een auto zonder ABS.
De auto zal dus gewoon remmen en bij hard remmen zullen je wielen wel blokkeren zoals bij een auto zonder ABS.
-
richard78
Re: ABS Tijdelijk uitschakelen mogelijk/gevaarlijk?
Daar zat ik ook aan te denken. Bij een (oudere) ABS laat de rem los op het moment dat de sensor ziet dat het wiel grip verliest. Hierna treed de rem weer in werking totdat het wiel weer grip verliest. Zo blijft je schommelen rond de optimale remkracht. Door deze pulserende remwerking zal je dus versleten lagers merken als schokken in het systeem.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f2f3ce6a69810f8be29b8111df3a9fa0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 9769048, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f2f3ce6a69810f8be29b8111df3a9fa0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 9769048, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Rickske
Re: ABS Tijdelijk uitschakelen mogelijk/gevaarlijk?
richard78 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Daar zat ik ook aan te denken. Bij een (oudere)
> ABS laat de rem los op het moment dat de sensor
> ziet dat het wiel grip verliest. Hierna treed de
> rem weer in werking totdat het wiel weer grip
> verliest. Zo blijft je schommelen rond de optimale
> remkracht. Door deze pulserende remwerking zal je
> dus versleten lagers merken als schokken in het
> systeem.
Lagerspeling kun je toch voelen bij opgekrikt wiel en dan boven/onder voelen en ook links/rechts? Of kan dat ook met de hand niet merkbaar zijn?
-------------------------------------------------------
> Daar zat ik ook aan te denken. Bij een (oudere)
> ABS laat de rem los op het moment dat de sensor
> ziet dat het wiel grip verliest. Hierna treed de
> rem weer in werking totdat het wiel weer grip
> verliest. Zo blijft je schommelen rond de optimale
> remkracht. Door deze pulserende remwerking zal je
> dus versleten lagers merken als schokken in het
> systeem.
Lagerspeling kun je toch voelen bij opgekrikt wiel en dan boven/onder voelen en ook links/rechts? Of kan dat ook met de hand niet merkbaar zijn?
-
richard78
Re: ABS Tijdelijk uitschakelen mogelijk/gevaarlijk?
Zo keuren ze het wel bij de APK.
Geloof dat je het ook kunt voelen en horen als je scherpe bochten neemt.
Althans bij een nissan micra wel.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4c3c63a23b6ff694bebae76ec9ae6dad', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 9769825, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Geloof dat je het ook kunt voelen en horen als je scherpe bochten neemt.
Althans bij een nissan micra wel.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4c3c63a23b6ff694bebae76ec9ae6dad', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 9769825, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Rickske
Re: ABS Tijdelijk uitschakelen mogelijk/gevaarlijk?
Ja, bij de apk dit jaar was er ook een 110 voor mij waar ze het op die manier testen.. Daar was het ook helemaal-tot-aan-het-levensgevaarlijke-aan-toe niet goed.
-
Frank 110V8
Re: ABS Tijdelijk uitschakelen mogelijk/gevaarlijk?
Hoi Lucas,
De abs kan je idd uitschakelen door een zekering te trekken, let wel op dat je de juiste neemt en dat de pomp nog werkt. Bij de rrc heb je 2 naast de bestuurdersstoel een daarvan schakelt de computer uit. Maar trillende remmen moet schijven (dus en krom kan je voelen aan de rand) of eventueel lagers zijn. Even opkrikken en je weet het. Abs voel je als klapperen en niet als trillen Zoek anders een zandweg oid en ga eens flink remmen, dan merk je wat de ABS doet.
groet frank
De abs kan je idd uitschakelen door een zekering te trekken, let wel op dat je de juiste neemt en dat de pomp nog werkt. Bij de rrc heb je 2 naast de bestuurdersstoel een daarvan schakelt de computer uit. Maar trillende remmen moet schijven (dus en krom kan je voelen aan de rand) of eventueel lagers zijn. Even opkrikken en je weet het. Abs voel je als klapperen en niet als trillen Zoek anders een zandweg oid en ga eens flink remmen, dan merk je wat de ABS doet.
groet frank