2.25 b ombouwen naar 200 Tdi

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
wim

2.25 b ombouwen naar 200 Tdi

Bericht door wim »

hallo,

Graag zou ik mijn 2.25 benzine motortje ooit vervangen door een gereviseerde 200 Tdi, wat komt hier allemaal bijkijken? en in hoevere mogelijk?

Past de oude versnellingsbak van de 2.25 op een 200 Tdi?
Ga van benzine naar diesel, omkeuren bij RDW?
Kan de huidige aandrijflijn het extra vermogen aan? of op termijn ook aanpassen?
Is een belastingvrije 110 dus door het vervangen van originele blok door ander blok kan ik dus geen andere wijzingingen meer doorvoeren? 1/3 regel?
Waar nog meer rekening mee te houden / aan te passen?

Alvast bedankt voor de reacties..
Puffino

Re: 2.25 b ombouwen naar 200 Tdi

Bericht door Puffino »

waarom al die moeite doen en niet een 200tdi defender kopen?

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Robert

Re: 2.25 b ombouwen naar 200 Tdi

Bericht door Robert »

Ik zou eerst even goed zoeken in het archief voordat je dit soort algemene en uitgebreide vragen stelt. Ze zijn allemaal al eerder gesteld.
RoadRocket

Re: 2.25 b ombouwen naar 200 Tdi

Bericht door RoadRocket »

tja...zo kunnen we eigenlijk alle vragen wel afdoen geloof ik...althans...kan me niet voorstellen dat er veel ab-so-luut unieke vragen voorbij komen...

wellicht mensen die wim een beetje in de goede (zoek)richting kunnen duwen?

(andere) robert
richard78

Re: 2.25 b ombouwen naar 200 Tdi

Bericht door richard78 »

Wat is de fermi snelheid van quasideeltjes in een dunne film supergeleidend tantaal?

Dat is denk ik wel een vraag die tenminste niet kan beantwoord worden met 'zoek eens in het archief', maar ja is ook zo OT.

Richard78
die ook vaak dezelfde vraag meer dan 10 maal heeft beantwoord maar dat met plezier blijft doen.

ps Wim: Ik heb er geen ervaring mee maar het lijkt me inderdaad een ingrijpende verandering. Zou me niks verbazen als je de aandrijflijn ook moet gaan aanpassen. Heeft de 200tdi meer dat 25% vermogen toename (denk het wel) dan meot je naar de RDW. Geloof niet dat dat ook moet als je van brandstof veranderd. Kan je met de post of via de website afhandelen. Maar ik ben niet zeker.
Anton (Rumble)

Re: 2.25 b ombouwen naar 200 Tdi

Bericht door Anton (Rumble) »

waarschijnlijk zitten die 2,25 benzine blokkies alleen in de eerste belastingvrije 110s
En 200tdi belastingvrij zijn ze er niet, dus dan bouw je er zelf een om.
Is niet moeilijk allemaal, zorg dat je de motor en de radiator te pakken krijgt, makkelijker is een complete discovery kopen en alles overzetten. heb je ook de stuurbekrachtiging. de uitlaatbocht moet je aanpassen want je turbo is anders dan het defender type. het blok past aan je versnellingsbak en je motorsteunen kan je overzetten.
omkeuren bij rdw. en rijden maar.
remmen zijn erop berekend, net als je bak.
een 1.4 tussenbak is aan te raden, je hebt nu de 1.6. goed voor aanhangers, maar niet voor hard rijden.

Anton
Exfietser

Re: 2.25 b ombouwen naar 200 Tdi

Bericht door Exfietser »

In welk vakgebied zit jij te klo@#@#$ien met fermisnelheden en tantaaltjes?

Arnold.
Richard110

Mag dit van de RDW?

Bericht door Richard110 »

Hoi,

Ik volg dit draadje maar even mogelijk dat ik dit in de toekomst ook wil gaan doen.
Zoals in het kopje staat; mag dit van de rdw, er is namelijk geen type goedkeuring voor een 110 (1983) met een 200tdi uit een disco. Ik heb geen idee hoe dit gaat en wat de rdw hiermee gaat doen.

Groet,

Richard Werkman
Wim

Re: Mag dit van de RDW?

Bericht door Wim »

Hoi Richard,

Ben ik in ieder geval niet de enigste met dat idee..

Volgens mij mag dit gewoon, enkel bij belastingvrije voertuigen komt dan de 1/3 regel om de hoek kijken heb ik inmiddels begrepen. Als de rest van de wagen origineel is mag het blok voor een ander (beter) vervangen worden, aangezien de chasssis in de loop der jaren zo goed als onveranderd zijn gebleven kan je er gerust een sterker blok inhangen...Maar dat is wat ik denk te weten...

Gr Wim
Wim

Re: 2.25 b ombouwen naar 200 Tdi

Bericht door Wim »

Hoi Anton,

Bedankt voor je reactie, klinkt vrij simpel?
Als ik het goed begrijp kan ik de motorsteunen welke aan het 2.25 blokje zitten gewoon overzetten op een 200 blok? zonder nieuwe steunen / bevestigingspunten aan het chassis te moeten lassen, of begrijp ik het nu verkeerd?..hier zie ik nog het meest tegen op...
De rest past alles gewoon? en stuurbekrachtiging zit er nu ook al op, kan ik deze blijven gebruiken?

En er is natuurlijk sprake van meer dan 25% toename in vermogen, dus moet langs de rdw..mocht dit niet zo zijn kan je dan een wisseling van brandstof per brief doorgeven aan de RDW?

Alvast bedankt weer voor de reactie

PSD: zoeken in het archief is zo simpel nog niet, krijgt een berg aan info die je eigenlijk niet zoekt..daarom ook bedankt al diegene die blijven antwoorden op steeds maar weer dezelfde vragen..als ik de kennis had zou ik het ook doen..bedankt!
Dennis101

Re: 2.25 b ombouwen naar 200 Tdi

Bericht door Dennis101 »

Bij elke verandering van motorcode en ook bij dezelfde motor waarbij het vermogen met meer als 20% is toegenomen moet je bij de RDW langs.
In principe kun je elke motor inbouwen, zolang je de herkomst met documenten kan aantonen en de auto aan de permanente eisen blijft voldoen.
Als er geen TGK of EEGK is van deze combinatie dan zijn er mogelijk aanvullende tests nodig, zoals een geluidstest e.d.

Dennis B
richard78

Re: 2.25 b ombouwen naar 200 Tdi

Bericht door richard78 »

ach, wel eens gelezen in een artikel
pp!

Re: 2.25 b ombouwen naar 200 Tdi

Bericht door pp! »

zou er wel nieuwe motorsteunen in zetten, zijn de kosten niet (€ 30,- geloof ik) en je bent er meteen vanaf de komende 15-20 jaar
Lucas van Lierop

Re: 2.25 b ombouwen naar 200 Tdi

Bericht door Lucas van Lierop »

Die arme donor Disco's allemaal, knap gewoon die Disco op zeg ik!

Groet
Lucas
pp!

Re: 2.25 b ombouwen naar 200 Tdi

Bericht door pp! »

en dan €€€ aan wegenbelasting betalen??
Wim

Re: 2.25 b ombouwen naar 200 Tdi

Bericht door Wim »

Maar kan ik nu de montage steunen van een 2.25 overzetten op een 200 Tdi blok en zodoende de originele chassis motorsteun bevestigingspunten gebruiken??
Geen laswerk aan chassis..?
Puffino

Re: 2.25 b ombouwen naar 200 Tdi

Bericht door Puffino »

;-)

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Anton (Rumble)

Re: 2.25 b ombouwen naar 200 Tdi

Bericht door Anton (Rumble) »

de motorsteunen van een 2,25 passen direct op de 200tdi.
het blok is bijna exact het zelfde als de 2,25
Puffino

Re: 2.25 b ombouwen naar 200 Tdi

Bericht door Puffino »

[www.expeditionlandrover.info]

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Jurriaan

Re: 2.25 b ombouwen naar 200 Tdi

Bericht door Jurriaan »

Past de oude versnellingsbak van de 2.25 op een 200 Tdi? Ja, geen probleem
Ga van benzine naar diesel, omkeuren bij RDW? Uiteraard. Regels zijn versoepeld sindskort, dus waarschijnlijk geen Lelystad-weggedragstest. Zou dit even kortsluiten met een keurmeester ter plaatse
Kan de huidige aandrijflijn het extra vermogen aan? of op termijn ook aanpassen? Niets aan doen, t/m 200Tdi was de remmerij nog trommels achter, alleen je hoofdbak zal iets zwakker zijn. Let ook op de overbrengingsverhouding van je tussenbak, die zou wel eens te kort kunnen zijn. Even het nummer op de tussenbak vergelijken met die op de site van Vis Land Rovers in Scheveningen.
Is een belastingvrije 110 dus door het vervangen van originele blok door ander blok kan ik dus geen andere wijzingingen meer doorvoeren? 1/3 regel? Wat wil je verder nog wijzigen? Zolang je er geen metallic black bultneus van maakt zou ik me niet teveel zorgen maken, dat ruikt naar belastingontduiking...
Waar nog meer rekening mee te houden / aan te passen? Zou ook een 300Tdi overwegen, die past ook op je huidige bak. Alleen de achterste plaat van je huidige motor overzetten en de rechter motorsteun op het chassis verlassen. Zelf een rechter motorsteun om de oliefilter maken is ook nog een optie, zoals Huub Pennings heeft gedaan op zijn auto:

14szfip.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5a9ca4149680ba199d3cddb76efe9b62', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi31.tinypic.com%2F14szfip.jpg', 'http://i31.tinypic.com/14szfip.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi31.tinypic.com%2F14szfip.jpg', '', 9731624, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Jurriaan, die van een 2.25L benzine een 300Tdi maakt.
Wim

Re: 2.25 b ombouwen naar 200 Tdi

Bericht door Wim »

Hoi jurriaan,

bedankt voor de heldere uitleg (en alle andere tuurlijk ook), waarom zou ik een 300 Tdi ook moeten overwegen? Welke voordelen t.o.v. een 200?

De reden dat ik overweeg een 200 blok erin te hangen is dat ik er aanzienlijk meer mee rij dan ik eigenlijk dacht, en dan kom je met het 2 1/4 benzine blokje wat eigenlijk best prettig blokje is, maar toch gewoon net wat power en snelheid tekort, ook met zware belading moet hij er erg aan trekken...een upgrade naar 200 Tdi zou dan toch voldoende zijn? Of bied een 300 toch aanzienlijk nog meer voordelen? Ben niet van plan een hele disco te kopen (dus er word niks gesloopt! :-)) maar een gereviseerd blok weet ook niet wat verschil in aanschafprijs is? En wat komt er nog meer bij.. een radiator, electrische fan, en..?

Groeten Wim die alweer heel wat wijzer is geworden!
Gerard

Re: 2.25 b ombouwen naar 200 Tdi

Bericht door Gerard »

'Voordeel' is een handvol pk's en koppel extra, die je in de praktijk waarschijnlijk niet merkt.
Nadeel: (waarschijnlijk) een hogere aanschafprijs en een minder goede passing in je 110 t.o.v. een 2.25 blok.
Het blok komt verder naar voor te staan.

Koop een 200Tdi (Disco) inclusief radiateur/oliekoeler, intercooler en brandstoffilter; die heb je allemaal nodig.
Later alsnog aanschaffen jaagt de prijs alleen maar op.
Steve Parker maakt een mooi uitlaatbochtje, maar dat kan je ook zelf maken ...

Gerard

logo-2013-180.png --> mod_embed_images_loadimage('d100c74c4b0e6b691be6233d7fc7ee0e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', 'http://www.dlrs.nl/images/logo-2013-180.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', '', 9734014, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dutch Land Rover Sortout 2013
Jurriaan

Re: 2.25 b ombouwen naar 200 Tdi

Bericht door Jurriaan »

300Tdi Blok past gewoon op een LT77 bak. Alleen dus die achterplaat wisselen. Blok komt dan niet verder naar voren en gewoon op dezelfde plaats als een 200Tdi. Zie de foto van Huub's auto in mijn vorige bericht.

Voordeel van een 300Tdi is dat ze wat recenter zijn, goede 200Tdi's worden wat schaars. 300Tdi worden nog steeds gemaakt dacht ik voor militaire en export-doeleinden geloof ik, of ze moeten daar kortgeleden mee gestopt zijn...


Jurriaan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/09/2009 21:47 door Jurriaan.
pp!

Re: 2.25 b ombouwen naar 200 Tdi

Bericht door pp! »

jullie vergeten het voordeel van powersteering te vermelden, en idd, wat een power zo'n 200TDi vergeleken met een 2.5TD, zal bij een 2¼ benzine ook wel zo worden ervaren: continue koppel
Puffino

Re: 2.25 b ombouwen naar 200 Tdi

Bericht door Puffino »

Gerard, blok komt pas verder naar voren als je ook de bijbehorende versnellingsbak met inputgear gebruikt....

Een veel gehoord misverstand welke mij uiteindelijk over de streep trok om een 200tdi te kopen. Als ik dit beter had geweten denk ik niet dat ik dezelfde keuze had gemaakt... (in mijn geval dus, even los van de discussie in dit draadje.)

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Puffino

Re: 2.25 b ombouwen naar 200 Tdi

Bericht door Puffino »

Die heeft ie nu niet, de powersteering en de pomp ervan zal zal alleen maar in de weg zitten als je een tdi in een series zet.

EN... het stuurhuis moet je dan ook wijzigen.
Dus: om ruimte te besparen laat je het zo als het is, en dus zonder. Lees op die site die al zo vaak is gepost maar, de dynamo zet je met aangepaste poulie op de plek van de pomp.

[EDIT!] Misplaatste opmerking, zoals hieronder te lezen, waarvoor beschaamde excuses [/EDIT]

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/09/2009 15:57 door Puffino.
Gerard

Re: 2.25 b ombouwen naar 200 Tdi

Bericht door Gerard »

Puffino Schreef:
-------------------------------------------------------
> Die heeft ie nu niet, de powersteering en de pomp
> ervan zal zal alleen maar in de weg zitten als je
> een tdi in een series zet.
>

Het gaat om een vroege 110 met 2.25 petrol ...

Gerard

logo-2013-180.png --> mod_embed_images_loadimage('3b50ad0afcc93b4de42f866e82e86abe', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', 'http://www.dlrs.nl/images/logo-2013-180.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', '', 9737749, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dutch Land Rover Sortout 2013
Paul Stroink

Re: 2.25 b ombouwen naar 200 Tdi

Bericht door Paul Stroink »

een 200tdi is meestal veel zuiniger...

Net terug uit Kroatië met een oude 200tdi, extreem zuinig, afstanden gemeten met gps dus klopt exact.

Heenweg met boottrailer en tussen de 100 en 110, 1 op 12,3, de rest van de vakantie, zonder trailer en max 100 pruttelend, 1 op 13,7!
Vorig jaar met de 300 tdi met dezelfde snelheden gemiddeld 1 op 8,4.

slnw2t.jpg --> mod_embed_images_loadimage('edb99504adc0ed225db44199fda2a2e7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi28.tinypic.com%2Fslnw2t.jpg', 'http://i28.tinypic.com/slnw2t.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi28.tinypic.com%2Fslnw2t.jpg', '', 9738608, 600, 600, 'Loading image ...', false);

2rcmpv9.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8a7507b9e4780784caf140363ee9698f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi27.tinypic.com%2F2rcmpv9.jpg', 'http://i27.tinypic.com/2rcmpv9.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi27.tinypic.com%2F2rcmpv9.jpg', '', 9738608, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Moet er voor de volledigheid wel bij vermelden dat het dieselopvoerpompje aan het stukgaan is en een lagere opbrengst heeft, hierdoor loopt de auto niet harder dan 110 à 120 maar wordt wel steeds zuiniger.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/09/2009 15:40 door Paul Stroink.
Puffino

Re: 2.25 b ombouwen naar 200 Tdi

Bericht door Puffino »

[schaaaaam]

You're right.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Jurriaan

Re: 2.25 b ombouwen naar 200 Tdi

Bericht door Jurriaan »

Hier ook wel die ervaring inderdaad. De 200Tdi was een stuk zuiniger, maar wat daar allemaal aan versleuteld was? Was een ex-testblok van Land Rover van voor de introductie, met een hele hoop sensoren erin....

2.8TGV zuipt nu wel een hoop trouwens, zelfs Prins is er verbaasd van hoeveel.


Jurriaan.
Erik One-ten+LW

Re: 2.25 b ombouwen naar 200 Tdi

Bericht door Erik One-ten+LW »

Onze 110 300tdi doet áltijd 1:10. Zo als ie is kaal, in de vakantie met koffers op 't dak en ook laatst in 1 weekend 2x op en neer naar UK met een trailer met daarop een One-ten erachter.
Best beestje...

Erik
Wim

Re: 2.25 b ombouwen naar 200 Tdi

Bericht door Wim »

Dus ik heb besloten om toch voor een gebruikte 200 tdi te gaan...

Nou lees ik her en der (archief) dat de rdw wil weten waar de motor vandaan komt, en een verklaring van de importeur betreffende vermogen e.d... Is dit echt zo? of kan ik gewoon particulier een 200tdi kopen er in lepelen en langs de rdw zonder vragen?
Wie heeft hier ervaring in?

Grtn Wim
Erik One-ten+LW

Re: 2.25 b ombouwen naar 200 Tdi

Bericht door Erik One-ten+LW »

Je kan bij Landrover Nederland een conformiteitsverklaring (geloof ik) opvragen. Komt er op neer dat daar opstaat dat een 110 met 200tdi bestaat zeg maar. Enkel of dat ook bouwjaarafhankelijk is weet ik niet.
Waar het blok vandaan komt is niet belangrijk, althans dat was bij de 109 die wij van benz naar diesel lieten keuren zo.
Gewoon gezegd (was ook zo) dat het blok los gekocht was ooit bij domeinen.

Erik
Plaats reactie