Keuze hoofdremcilinder
Geplaatst: do 27 aug 2009, 01:22
Beste allemaal,
Inmiddels hebben jullie op de paginamarkt kunnen lezen dat de brandstoftank tijdelijk vervangen gaat worden door een militaire tank. De afmetingen en de ophanginging komen dermate overeen dat dit met een kleine aanpassing passend te maken is.
Vandaag ben ik begonnen aan de hoofdremcilinder. Ik was in de veronderstelling dat ik nog een originele S1 107" hoofdremcilinder had, en dus heb ik alles netjes gedemonteerd. In het WPH stond een mooie doorsnedetekening, en die kwam precies overeen. Lichtelijk triomfantelijk constateerde ik dat de binnenkant nog in perfecte conditie was, en dat een revisie van de niet te leveren hoofdremcilinder mogelijk zou moeten zijn. Toen ik alles echter netjes had gedemonteerd viel me pas op dat de hoofremcilinder twéégaats is in plaats van de zeldzame driegaats. Met andere woorden: ik heb een modernere hoofdremcilinder. Nu is die conversie al bekend, zoals bijvoorbeeld Hier te lezen is.
Na wat vergelijken met plaatjes op internet blijkt dat ik een S2 remcilinder heb, met de grote moer op de achterkant. Via wat plaatjes ben ik er achter gekomen dat ik zelfs de SWB(520849) variant heb, en dat lijkt me toch geen correcte conversie geweest.
Nu sta ik voor de keus of ik een van beide oudere hoofdremcilinders ga gebruiken, of, als ik toch geen originele heb, beter voor een ander model kan gaan. Het voordeel van deze cilinders is dat de flensgaten verticaal staan, en bij modernere horizontaal. Dit is met uitzondering van de niet-bekrachtigde variant voor de LWB SIIa en SIII(90569128). Dit is middels een simpele adapter op te lossen.
Mijn vraag is eigenlijk simpel, hebben de moderne hoofdremcilinders voor onbekrachtigde single-line systemen voordelen ten opzichte van de oudere hoofdremcilinders voor onbekrachtigde single-line systemen ?
In het vergelijk ga ik uit van LWB cilinders, omdat mijn remmen 11" zijn en de onderdelen uitwisselbaar zijn met LWB's.
Is het gebruikelijk en zéér aan te bevelen om single-line systemen om te bouwen naar dual-line systemen ?
De manier waarop staat enkele berichten eerder beschreven.
Als er ruimte is, is het misschien zelfs makkelijker om de uitvoering met het kleine potje óp de remcilinder te hebben.
Groeten,
Gert
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/08/2009 23:24 door Gert.
Inmiddels hebben jullie op de paginamarkt kunnen lezen dat de brandstoftank tijdelijk vervangen gaat worden door een militaire tank. De afmetingen en de ophanginging komen dermate overeen dat dit met een kleine aanpassing passend te maken is.
Vandaag ben ik begonnen aan de hoofdremcilinder. Ik was in de veronderstelling dat ik nog een originele S1 107" hoofdremcilinder had, en dus heb ik alles netjes gedemonteerd. In het WPH stond een mooie doorsnedetekening, en die kwam precies overeen. Lichtelijk triomfantelijk constateerde ik dat de binnenkant nog in perfecte conditie was, en dat een revisie van de niet te leveren hoofdremcilinder mogelijk zou moeten zijn. Toen ik alles echter netjes had gedemonteerd viel me pas op dat de hoofremcilinder twéégaats is in plaats van de zeldzame driegaats. Met andere woorden: ik heb een modernere hoofdremcilinder. Nu is die conversie al bekend, zoals bijvoorbeeld Hier te lezen is.
Na wat vergelijken met plaatjes op internet blijkt dat ik een S2 remcilinder heb, met de grote moer op de achterkant. Via wat plaatjes ben ik er achter gekomen dat ik zelfs de SWB(520849) variant heb, en dat lijkt me toch geen correcte conversie geweest.
Nu sta ik voor de keus of ik een van beide oudere hoofdremcilinders ga gebruiken, of, als ik toch geen originele heb, beter voor een ander model kan gaan. Het voordeel van deze cilinders is dat de flensgaten verticaal staan, en bij modernere horizontaal. Dit is met uitzondering van de niet-bekrachtigde variant voor de LWB SIIa en SIII(90569128). Dit is middels een simpele adapter op te lossen.
Mijn vraag is eigenlijk simpel, hebben de moderne hoofdremcilinders voor onbekrachtigde single-line systemen voordelen ten opzichte van de oudere hoofdremcilinders voor onbekrachtigde single-line systemen ?
In het vergelijk ga ik uit van LWB cilinders, omdat mijn remmen 11" zijn en de onderdelen uitwisselbaar zijn met LWB's.
Is het gebruikelijk en zéér aan te bevelen om single-line systemen om te bouwen naar dual-line systemen ?
De manier waarop staat enkele berichten eerder beschreven.
Als er ruimte is, is het misschien zelfs makkelijker om de uitvoering met het kleine potje óp de remcilinder te hebben.
Groeten,
Gert
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/08/2009 23:24 door Gert.