Keuze hoofdremcilinder

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Gert

Keuze hoofdremcilinder

Bericht door Gert »

Beste allemaal,

Inmiddels hebben jullie op de paginamarkt kunnen lezen dat de brandstoftank tijdelijk vervangen gaat worden door een militaire tank. De afmetingen en de ophanginging komen dermate overeen dat dit met een kleine aanpassing passend te maken is.

Vandaag ben ik begonnen aan de hoofdremcilinder. Ik was in de veronderstelling dat ik nog een originele S1 107" hoofdremcilinder had, en dus heb ik alles netjes gedemonteerd. In het WPH stond een mooie doorsnedetekening, en die kwam precies overeen. Lichtelijk triomfantelijk constateerde ik dat de binnenkant nog in perfecte conditie was, en dat een revisie van de niet te leveren hoofdremcilinder mogelijk zou moeten zijn. Toen ik alles echter netjes had gedemonteerd viel me pas op dat de hoofremcilinder twéégaats is in plaats van de zeldzame driegaats. Met andere woorden: ik heb een modernere hoofdremcilinder. Nu is die conversie al bekend, zoals bijvoorbeeld Hier te lezen is.

Na wat vergelijken met plaatjes op internet blijkt dat ik een S2 remcilinder heb, met de grote moer op de achterkant. Via wat plaatjes ben ik er achter gekomen dat ik zelfs de SWB(520849) variant heb, en dat lijkt me toch geen correcte conversie geweest.

Nu sta ik voor de keus of ik een van beide oudere hoofdremcilinders ga gebruiken, of, als ik toch geen originele heb, beter voor een ander model kan gaan. Het voordeel van deze cilinders is dat de flensgaten verticaal staan, en bij modernere horizontaal. Dit is met uitzondering van de niet-bekrachtigde variant voor de LWB SIIa en SIII(90569128). Dit is middels een simpele adapter op te lossen.

Mijn vraag is eigenlijk simpel, hebben de moderne hoofdremcilinders voor onbekrachtigde single-line systemen voordelen ten opzichte van de oudere hoofdremcilinders voor onbekrachtigde single-line systemen ?

In het vergelijk ga ik uit van LWB cilinders, omdat mijn remmen 11" zijn en de onderdelen uitwisselbaar zijn met LWB's.

Is het gebruikelijk en zéér aan te bevelen om single-line systemen om te bouwen naar dual-line systemen ?
De manier waarop staat enkele berichten eerder beschreven.

Als er ruimte is, is het misschien zelfs makkelijker om de uitvoering met het kleine potje óp de remcilinder te hebben.

Groeten,

Gert



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/08/2009 23:24 door Gert.
Exfietser

Re: Keuze hoofdremcilinder

Bericht door Exfietser »

Gert ik zou de veiligheid voor laten gaan op de orginaliteit. Dus zondermeer een dual line system. En omdat je toch geen orginele cilinder meer hebt zou ik denk ik gewoon een hele nieuwe van een goed merk kopen en niet gaan reviseren.

Revisie van een niet orginele cilinder heeft nu gewoon geen meerwaarde voor de orginaliteit maar wel minderwaarde omdat het reviseren niet altijd helemaal goed gaat.

Arnold.
Gert

Re: Keuze hoofdremcilinder

Bericht door Gert »

Hallo Arnold,

Het is sowieso niet mijn bedoeling om te gaan reviseren. Hoewel de cilinderwand nog goed is, is de algemene toestand van de binnen en buitenkant niet goed genoeg.

De vraag is nu alleen of er een verschil is tussen de genoemde hoofdremcilinders. Ik heb alle wielremcilinders van Delphi danwel Genuine wielremcilinders gemonteerd, en ik heb een koperen leidingset van Automec, dit is dus wel gemaakt voor het single line systeem.

Groeten,

Gert

PS: waar staat "CV-type" eigenlijk voor ?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/08/2009 00:02 door Gert.
Exfietser

Re: Keuze hoofdremcilinder

Bericht door Exfietser »

Daar weet ik helaas ook geen geen antwoord op. Ik denk wel dat bij een bepaalde hoofdremcilinder ook wielremcilinders horen en je niet zomaar verschillende systemen door elkaar kunt gooien. De hoeveelheid verplaatste vloeistof moet voor zowel de hoofd als de vier wielcilinders samen gelijk zijn.

Arnold.
Dennis101

Re: Keuze hoofdremcilinder

Bericht door Dennis101 »

De keuze is beperkt.
De productie van de oudere hoofdremcilinders van het CB type is al geruime tijd geleden gestopt bij TRW, dus die zal je wat lastiger kunnen vinden.
Als je nog een 25,4 mm CV type cilinder van TRW wil hebben, dan kun je daar beter niet te lang mee wachten want ook die is sinds kort uit productie heb ik zojuist ontdekt.
Alleen de 3 hoofdremcilinders met gescheiden systeem zijn nog in productie bij TRW en de CV type cilinder met kleine boring.

Als je op een gescheiden bekrachtigd systeem over zou willen gaan dan moet je er wel rekening mee houden dat je mogelijk in het spatbord moet zagen om de servo kwijt te kunnen.

Dennis B
Plaats reactie