Veel zwarte rook bij volledig intrappen gaspendaal
-
Frans Pellicaan
Veel zwarte rook bij volledig intrappen gaspendaal
Graag zou ik de oorzaak weten van de enorme grote zwarte rookwolk achter mijn discovery 2.
Bij normaal gebruik of het rijden met een aanhangwagen is er geen noemenswaardige rook te zien achter mijn auto,
echter als ik het gaspendaal volledig intrap om bijvoorbeeld eens lekker snel op te trekken dan ziet de achterliggende straat helemaal zwart van
onverbrande dieselrook.
Wie kent dit en hoe ga ik dit eventueel oplossen ???
Bij normaal gebruik of het rijden met een aanhangwagen is er geen noemenswaardige rook te zien achter mijn auto,
echter als ik het gaspendaal volledig intrap om bijvoorbeeld eens lekker snel op te trekken dan ziet de achterliggende straat helemaal zwart van
onverbrande dieselrook.
Wie kent dit en hoe ga ik dit eventueel oplossen ???
-
Ricardo
Re: Veel zwarte rook bij volledig intrappen gaspendaal
Bij mijn 300 TDi is het niet anders.
Als de turbo flink gaat draaien komt er echt een walm uit.
Ik heb van de vorige eigenaar begrepen dat de motor zuinig is afgesteld en daardoor kan roeten...?
Ik moet woensdag naar de RDW/APK, morgen wordt het luchtfilter, brandstoffilter en de olie vervangen, kijken of dat helpt. Anders wordt het een afstellingsvraagstuk na een eventuele falende roetmeting.
Als de turbo flink gaat draaien komt er echt een walm uit.
Ik heb van de vorige eigenaar begrepen dat de motor zuinig is afgesteld en daardoor kan roeten...?
Ik moet woensdag naar de RDW/APK, morgen wordt het luchtfilter, brandstoffilter en de olie vervangen, kijken of dat helpt. Anders wordt het een afstellingsvraagstuk na een eventuele falende roetmeting.
-
Aad Koene
Als je een regelmatig rustige rijder bent die veel in lage toeretallen rijdt en schakelt komt het door een vervuilde uitlaat.
Als je dan een keertje flink optrekt komt alle neergeslagen roet los uit de uitlaat.
Slecht voor een roetmeting, dus voordat je naar de RDW gaat effe flink trappen met dat hok (wel met een warme motor natuurlijk)
Aad Koene
Serie 1 Pick Up, 1956 "Prikup"
Serie 2a Stawag, 1972 "Tinkerbell"
Forward Control 101 Ambu, 1977 "Knorretje"
Disco 1 Comm., 1990 "Chalky"
Leer van de fouten van een ander, je wordt nooit oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Meer vragen is meer weten, meer weten is meer vragen
Als je dan een keertje flink optrekt komt alle neergeslagen roet los uit de uitlaat.
Slecht voor een roetmeting, dus voordat je naar de RDW gaat effe flink trappen met dat hok (wel met een warme motor natuurlijk)
Aad Koene
Serie 1 Pick Up, 1956 "Prikup"
Serie 2a Stawag, 1972 "Tinkerbell"
Forward Control 101 Ambu, 1977 "Knorretje"
Disco 1 Comm., 1990 "Chalky"
Leer van de fouten van een ander, je wordt nooit oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Meer vragen is meer weten, meer weten is meer vragen
-
Frans Pellicaan
Dank voor jullie meedenken,
Ricardo, ben benieuwd hoe het afloopt, laat het even weten, dank je.
Aad, is inderdaad mijn rijstijl altijd een beetje aan het toeren met die auto, ik heb ook nooit haast, dus die vervuiling zou wel eens kunnen kloppen.
Zal eens een middagje flink gaan scheuren, kijken of het dan minder wordt, of zelfs wel helemaal verdwijnt.
Ricardo, ben benieuwd hoe het afloopt, laat het even weten, dank je.
Aad, is inderdaad mijn rijstijl altijd een beetje aan het toeren met die auto, ik heb ook nooit haast, dus die vervuiling zou wel eens kunnen kloppen.
Zal eens een middagje flink gaan scheuren, kijken of het dan minder wordt, of zelfs wel helemaal verdwijnt.
-
B. Jansen
Ik kan 't verhaal van Aad bevestigen. Ik rij vaak langere afstanden met mijn 300TDi Defender... kalmpjes 'an.. Paar keer 'planken' om de pijp schoon te blazen. Geen 'vuiltje aan de lucht'...
-
laro tijn
Klopt helemaal is een veel voorkomend probleem bij turbo diesel motoren die niet hard hoeven te werken, ze vervuilen mede door de EGR klep, een tijdje goed stevig doorrijden en eens goed laten werken lost de meeste problemen op.
gr Martijn.
gr Martijn.
-
Ricardo
Goed nieuws.
Vandaag naar de RDW geweest inclusief apk.
Ik vind dat altijd zenuwslopend, de keurmeester zal toch net niet een kapot rubber vinden, zodat de hele trip voor niets is geweest.
Maar vandaag ging het super. De enige opmerking was een slecht leesbaar chassisnummer, deze kon ter plekke worden ingeslagen (na een uurtje wachten in het zonnetje). Prima service in Arnhem.
Ik heb dus gister de filters vervangen, schone diesel getankt en een oliewissel.
Op de snelweg viel mij al op dat de auto makkelijk 130 reed zonder 'veel' herrie. Uitstoot van roet nihil.
De roetmeting bij de RDW was ook zonder problemen!
Ik denk dat een combi van schone filters en even goed doorrijden het roetprobleem aardig oplost.
Succes.
Vandaag naar de RDW geweest inclusief apk.
Ik vind dat altijd zenuwslopend, de keurmeester zal toch net niet een kapot rubber vinden, zodat de hele trip voor niets is geweest.
Maar vandaag ging het super. De enige opmerking was een slecht leesbaar chassisnummer, deze kon ter plekke worden ingeslagen (na een uurtje wachten in het zonnetje). Prima service in Arnhem.
Ik heb dus gister de filters vervangen, schone diesel getankt en een oliewissel.
Op de snelweg viel mij al op dat de auto makkelijk 130 reed zonder 'veel' herrie. Uitstoot van roet nihil.
De roetmeting bij de RDW was ook zonder problemen!
Ik denk dat een combi van schone filters en even goed doorrijden het roetprobleem aardig oplost.
Succes.