Beste Larofielen,
Ik ben net terug van vakantie in Italie, lekker zonder problemen met de auto, maar toch 1 puntje om jullie raad eens te vragen. Mijn RRC '88 met airco koelt maar beperkt: aan de bijrijderszijde goed maar aan de bestuurderszijde (het meest verwijderd vanaf de airco) nauwelijks. Kunnen de slangen zijn, maar daarnaast krijg ik de indruk dat de verwarming niet helemaal uitgaat en de kachelradiator dus een beetje warme lucht laat stromen via de voeten of bovenuitgang. Kennen jullie dat probleem en zijn er 'bekende' oplossingen voor?
Ik zat al te denken aan een tie-rap om de ingaande slang, of een afsluiter er tussen te plaatsen, maar misschien is het verwarmings-systeem ook af te stellen? Graag jullie ervaringen/raad.
Ik zag vandaag in Duitsland wel de nodige LaRo's de andere kant opgaan, met zwaaiers erbij... maar die lezen dit nu toch niet (maar evenzo bedankt). LPG is overigens goedkoop in Italie, niet te krijgen in CH en vrij prijzig in zuid Duitsland. Daarentegen is de benzine in CH weer goedkoop (ongeveer 1 euro per liter), maar ik had de airco echt wel de hele reis nodig om het een beetje leefbaar te houden, terwijl het in D best wel lekker was buiten.
Groet, GeraRRCd
Hete RR Classic (met airco)
-
Andrew Colville
Re: Hete RR Classic (met airco)
De airco condenser zit idd voor de bijrijder de airco blasers zitten hier ook het geheel zit in een grote bak die van onder het dash bij de bijrijder naar links loopt.
de laaste rooster zit links van je stuur en deze zal altijd het minst koud zijn vanwege de afstand die de gekoelde lucht moet afleggen.
voor de rechtste roosters voor op het dash horen restroctors te zitten als deze weg zijn dan zal links weinig koele lucht komen, het eruit wippen van de roosters geeft hier meer zicht op , mogelijk kun je zelf als zien dat de restrictors er nog zijn met de rooster op hun plaats
voor de meest linkse rooster wordt een slang gebruikt een cm of 7 in doorsnee , deze slang is vaak kapot/lek of zelfs losaan een of beide zijden en er ziet geen enkele vorm van isolatie omheen de slang vindt je achter de kap onder het stuur en loopt warschijnlijk over de relais heen ( die hitte afgeven) Hie3r is wel iets te winnen.
Voor wat betreft de verwarming, die staat bij ingeschakelde airco helemaal uit zelfs als je de kachel op heet hebt staan als de airco wordt ingeschakeld gaan de blazers van de airco lopen en valt die van de kachel still, te gelijk sluit de buitenlucht klep onder je paravan zich waardoor er geen rijlucht de auto meer inkomt ( voor zover dat kan bij een landrover ) tenzij het vacuem potje van de buitenlucht klep lek is of deze ontkopeld is kan er zelfs als de schuif op heet staat geen warme lucht in de koele airco lucht komen en de koele lucht weer verwaremen.
wel is het mogelijk koele lucht van de airco met warme lucht van de kachel te vermengen maar dan enkel met behulp van rijwind, dit kun je doen door de linker kachel schakelaar op de stand te zetten rechts van de airco/sneewvlokje te zetten ( dit heeft echter net elke rangerover en werdt pas geleverd v.a 87 )
pas in 1992 kreeg de rangerover een primitieve semie automatishe airco deze heeft een micro schakelaar die de stand van de temperatuur schuif voelt en middels deze de airco en kachel tegelijk laat lopen.
Ik zou kijken hoe het is met die slang onder je dashbord en kijken of je restrictors nog aanwezig zijn ( vier stuks uit mijn hoofd twee bijna dicht en twee wat meer open verder nar links)
Daarnaast geregeld minimaal 1 x per twee jaar de airco telaten controleren/reinigen op deze manier blijft het systeem optimaal werken. wat ook weer kan helpe in het verbruik van de auto.
Groetjes Andrew
de laaste rooster zit links van je stuur en deze zal altijd het minst koud zijn vanwege de afstand die de gekoelde lucht moet afleggen.
voor de rechtste roosters voor op het dash horen restroctors te zitten als deze weg zijn dan zal links weinig koele lucht komen, het eruit wippen van de roosters geeft hier meer zicht op , mogelijk kun je zelf als zien dat de restrictors er nog zijn met de rooster op hun plaats
voor de meest linkse rooster wordt een slang gebruikt een cm of 7 in doorsnee , deze slang is vaak kapot/lek of zelfs losaan een of beide zijden en er ziet geen enkele vorm van isolatie omheen de slang vindt je achter de kap onder het stuur en loopt warschijnlijk over de relais heen ( die hitte afgeven) Hie3r is wel iets te winnen.
Voor wat betreft de verwarming, die staat bij ingeschakelde airco helemaal uit zelfs als je de kachel op heet hebt staan als de airco wordt ingeschakeld gaan de blazers van de airco lopen en valt die van de kachel still, te gelijk sluit de buitenlucht klep onder je paravan zich waardoor er geen rijlucht de auto meer inkomt ( voor zover dat kan bij een landrover ) tenzij het vacuem potje van de buitenlucht klep lek is of deze ontkopeld is kan er zelfs als de schuif op heet staat geen warme lucht in de koele airco lucht komen en de koele lucht weer verwaremen.
wel is het mogelijk koele lucht van de airco met warme lucht van de kachel te vermengen maar dan enkel met behulp van rijwind, dit kun je doen door de linker kachel schakelaar op de stand te zetten rechts van de airco/sneewvlokje te zetten ( dit heeft echter net elke rangerover en werdt pas geleverd v.a 87 )
pas in 1992 kreeg de rangerover een primitieve semie automatishe airco deze heeft een micro schakelaar die de stand van de temperatuur schuif voelt en middels deze de airco en kachel tegelijk laat lopen.
Ik zou kijken hoe het is met die slang onder je dashbord en kijken of je restrictors nog aanwezig zijn ( vier stuks uit mijn hoofd twee bijna dicht en twee wat meer open verder nar links)
Daarnaast geregeld minimaal 1 x per twee jaar de airco telaten controleren/reinigen op deze manier blijft het systeem optimaal werken. wat ook weer kan helpe in het verbruik van de auto.
Groetjes Andrew