109 ombouwen naar V8

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Erik

109 ombouwen naar V8

Bericht door Erik »

Na zo'n 10 jaar te hebben rondgetuft in mijn pickup 2.25 LPG serie 3 (1980), heb ik besloten om de wagen eens grondig aan te pakken.
Mijn laro heeft mij nog nooit in de steek gelaten; altijd direct starten, ook na enkele maanden (tot zelfs 1 jaar) stilstand.

Met grondig bedoel ik de assen (speling), versnellingsbak (lek als een mandje), schutbord etc. en natuurlijk het ontdoen van kilo's klei en andere sedimenten.

Nu is het zo dat ik een fantastisch lopend 2.25 blokkie erin heb zitten, die evenzeer na hartelust kan roken (waarschijnlijk klepseals)
Toch loop ik al een lange tijd te bedenken om er een V8 erin te monteren. Ooit heb ik in Laos zo'n combi zien rondrijden.

Hier heb ik echter geen enkele ervaring mee en kan er op het prikbord ook niets van terugvinden..

Wie van jullie kan mij helpen met tips en advies ?? Liefst met beeldmatriaal etc. daar ik erg visueel ben ingesteld ;-))

Thanks, Erik
G-men (Gargamel)

Re: 109 ombouwen naar V8

Bericht door G-men (Gargamel) »

Hoi Eric,

Technisch kan het volgens mij wel, maar ik denk dat je de hele auo moet gaan verbouwen.
Zelfs met de meest tamme 3,5 zit je al op 110-120 PK. (laag compressie 35,)
De versnellingsbak, propshafts, difs en steekassen zijn niet berekend op het koppel dan een V8 produceert en ik ben bang dat als je de originele aandrijflijn van je 2.25 gebuikt je snel problemen zult hebben.
Daarnaast is de vering, envooral de remmen niet echt berekend op dit vermogen en de snelheden die je eruit haalt.
ook zul je in de motorruimte in elk geval de motorsteunen en volgens mij ook de radiateur moeten her-plaatsen.

Als je de motor en aandrijflin vervangt zul je officieel ook langs de RDW moeten volgens mij.
Maar ongewijfeld zijn er mensen die je het precies kunnen vertellen. even afwachten dus. Het is wel een gaaf project en uitdaging overigens.
Alleen darom al leuk !
D&G

Re: 109 ombouwen naar V8

Bericht door D&G »

Er zijn legio mensen die een ander blok erin gehangen hebben zoals een Perkins, Indenor, een 200tD dus technisch gezien is het mi geen issue. Stel jezelf de vraag waarom je het zou willen? De aandrijflijn en remmen zijn gebouwd voor de 2.25 en qua topsnelheid zal je niet ineens 150 kmu kunnen gaan. Als je toch een berg werk wilt hebben zou ik een Stage One opzoeken en die lekker opknappen. Het geluid van de V8 is fenomenaal lekker. Heb pas nog lichtelijk kwijlend boven Gargamel z'n blok gehangen..... Maar ik hou het bij m'n 2.25! Die V8 komt wel in een andere Series!

Debbie & Gerard

90" 200tdi 1985 "Jeremy"
88" 2 liter Series 1 1958

BLRC Website

BLRC Facebook pagina

Zo langzaam als het kan, zo snel als het moet.
Plaats reactie