diesel-inspuitpomp monteren in series III
-
overland3r
diesel-inspuitpomp monteren in series III
Hoi allemaal,
Vandaag heb ik een lekkende diesel inspuitpomp van onze (21/4 diesel) series III geprobeerd te vervangen. De motor liep eigenlijk goed, maar rookte en lekte dus bij de pomp..
De eerste pomp die ik probeerde paste de gaspedaal niet goed en kon alleen stationair lopen. Maar de motor liep wel, al was het niet mogelijk ‘gas’ te geven. (De motor was nog wel warm bij deze eerste poging.)
Bij een volgende (identieke-met-de-originele-en-werkend-op-de-donor-motor) pomp wil de motor niet meer starten. (Motor was deze keer geheel koud)
Doe ik iets fout?
Volgens mij kan de pomp maar op een manier op het asje in de motor. Dus als dat past moet dat goed zijn. Pomp netjes op het merkteken gezet. De timing zou dan toch goed, of bijna goed moeten zijn? Brandstoffilter en de pomp (met de twee boutjes op de deksel) ontlucht door met de hand diesel bij te pompen met het opvoerpompje.
De motor draait rond met de startmotor maar vertoont geen enkel teken aan te slaan. Wat langer doorstarten resulteert alleen in een lege accu. Opnieuw ontluchten levert geen luchtbellen o.id. op.
Heb ik iets over het hoofd gezien? Wat kan ik nog checken/proberen?
Al vast bedankt voor suggesties.
Hubert
Vandaag heb ik een lekkende diesel inspuitpomp van onze (21/4 diesel) series III geprobeerd te vervangen. De motor liep eigenlijk goed, maar rookte en lekte dus bij de pomp..
De eerste pomp die ik probeerde paste de gaspedaal niet goed en kon alleen stationair lopen. Maar de motor liep wel, al was het niet mogelijk ‘gas’ te geven. (De motor was nog wel warm bij deze eerste poging.)
Bij een volgende (identieke-met-de-originele-en-werkend-op-de-donor-motor) pomp wil de motor niet meer starten. (Motor was deze keer geheel koud)
Doe ik iets fout?
Volgens mij kan de pomp maar op een manier op het asje in de motor. Dus als dat past moet dat goed zijn. Pomp netjes op het merkteken gezet. De timing zou dan toch goed, of bijna goed moeten zijn? Brandstoffilter en de pomp (met de twee boutjes op de deksel) ontlucht door met de hand diesel bij te pompen met het opvoerpompje.
De motor draait rond met de startmotor maar vertoont geen enkel teken aan te slaan. Wat langer doorstarten resulteert alleen in een lege accu. Opnieuw ontluchten levert geen luchtbellen o.id. op.
Heb ik iets over het hoofd gezien? Wat kan ik nog checken/proberen?
Al vast bedankt voor suggesties.
Hubert
-
Hans 109
Re: diesel-inspuitpomp monteren in series III
Heb je de verstuiverleidingen ook ontlucht?? BIj de verstuivers een stukje loshalen en pompen maar!
-
paulus-109
Re: diesel-inspuitpomp monteren in series III
staat de hevel om de motor af te zetten wel helemaal naar beneden?
dus de hendel waar de stopknop aan vast zit?
het kan ook een pomp zijn met een electrische afslagklep, heb ik nog niet gezien maar schijnt op de 110
2.25 diesel te hebben gestaan
paul
dus de hendel waar de stopknop aan vast zit?
het kan ook een pomp zijn met een electrische afslagklep, heb ik nog niet gezien maar schijnt op de 110
2.25 diesel te hebben gestaan
paul
-
overland3r
Re: diesel-inspuitpomp monteren in series III
Beste Hans en Paulus,
Bedankt voor jullie reacties!
Het stopmechanisme heb ik gecontroleerd en dat staat goed en een electrische afsluitklep zit er volgens mij niet op.
Maar de inspuitleidingen heb ik niet ontlucht! Als dat ook moet kan het heel goed zijn dat mijn probleem is opgelost!
(al starte hij met de eerste pomp wel zonder de inspuitleidingen te ontluchten). Ik hoopte al dat het zo iets simpels is!
Zodra mijn accu weer opgeladen is ga ik het gelijk proberen !
Bedankt,
Hubert.
Bedankt voor jullie reacties!
Het stopmechanisme heb ik gecontroleerd en dat staat goed en een electrische afsluitklep zit er volgens mij niet op.
Maar de inspuitleidingen heb ik niet ontlucht! Als dat ook moet kan het heel goed zijn dat mijn probleem is opgelost!
(al starte hij met de eerste pomp wel zonder de inspuitleidingen te ontluchten). Ik hoopte al dat het zo iets simpels is!
Zodra mijn accu weer opgeladen is ga ik het gelijk proberen !
Bedankt,
Hubert.
-
Exfietser
Re: diesel-inspuitpomp monteren in series III
Sorry om te zeggen maar de leidingen naar de verstuivers kun je niet ontluchten door met de hevel te pompen. Je komt gewoon niet door de pomp heen.
Je kunt wel de verstuivers losnemen en dan met de startmotor draaien. Uit de verstuivers moet dan diesel spuiten. Kijk hier wel mee uit. Dit is de hogedrukzijde van de pomp en met dergelijke drukken spuit diesel gewoon door de huid heen. En diesel in je bloedbaan is iets dat je echt niet wilt.
Verder kan de pomp er maar op 1 manier op en als het merkteken goed staat, staat hij goed. Je bent niet per ongeluk het korte asje vergeten dat je eerst in de motor moet plaatsen en daar boven op de pomp?
Verder heb je het volgens mij goed gedaan. Ontluchten op de banjobout van het brandstoffilter en daarna op de twee schroefjes.
Het enige dat ik dan nog bedenken kan is inderdaad de stop hefboom. Controleer die. Komt hij helemaal in zijn uiterste stand terug.
Ik begrijp je verhaal van de vorige pomp en het gaspedaal niet helemaal. Je kunt ook gewoon gasgeven met het hendeltje op de pomp. Je had dus even kunnen kijken of de motor ook harder wilde dan alleen stationair.
Arnold.
Je kunt wel de verstuivers losnemen en dan met de startmotor draaien. Uit de verstuivers moet dan diesel spuiten. Kijk hier wel mee uit. Dit is de hogedrukzijde van de pomp en met dergelijke drukken spuit diesel gewoon door de huid heen. En diesel in je bloedbaan is iets dat je echt niet wilt.
Verder kan de pomp er maar op 1 manier op en als het merkteken goed staat, staat hij goed. Je bent niet per ongeluk het korte asje vergeten dat je eerst in de motor moet plaatsen en daar boven op de pomp?
Verder heb je het volgens mij goed gedaan. Ontluchten op de banjobout van het brandstoffilter en daarna op de twee schroefjes.
Het enige dat ik dan nog bedenken kan is inderdaad de stop hefboom. Controleer die. Komt hij helemaal in zijn uiterste stand terug.
Ik begrijp je verhaal van de vorige pomp en het gaspedaal niet helemaal. Je kunt ook gewoon gasgeven met het hendeltje op de pomp. Je had dus even kunnen kijken of de motor ook harder wilde dan alleen stationair.
Arnold.
-
overland3r
Re: diesel-inspuitpomp monteren in series III
Hoi Arnold,
Heel jammer als dit het niet is, want dan heb ik nog steeds een probleem.
Ik heb alle leidingen naar de verstuivers ook los gehad. Zouden die (ev. met de startmotor) ontlucht moeten worden of zou dat toch van zelf moeten gaan?
Er was geen asje los gekomen volgens mij, dus ik hoop dat je het gegroefde deel bedoeld waar ik na wat draaien de pomp op kon laten zakken. Volgens mij zou dat dan goed moeten zitten.
Verder ontlucht zoals jij aangeeft. De stopknop heb ik gecontroleerd en die komt helemaal terug.
Beide motor draaiden gewoon voor dat ik de onderdelen ging overzetten. Dit zou toch op te lossen moeten zijn?
De vorige pomp had voor het gashendeltje een groefje maar dat zit te diep in het huis. Ik kan het hendeltje er wel opschroeven maar het neemt het groefje niet mee zodat er in de pomp niets gebeurd. Volgens mij klopt dat gewoon niet. Met deze pomp liep de motor wel, maar alleen heel langzaam stationair. Het blok was nog wel een beetje warm toen ik met deze pomp startte.
Wat kan ik verder nog vergeten zijn?
Hubert
Heel jammer als dit het niet is, want dan heb ik nog steeds een probleem.
Ik heb alle leidingen naar de verstuivers ook los gehad. Zouden die (ev. met de startmotor) ontlucht moeten worden of zou dat toch van zelf moeten gaan?
Er was geen asje los gekomen volgens mij, dus ik hoop dat je het gegroefde deel bedoeld waar ik na wat draaien de pomp op kon laten zakken. Volgens mij zou dat dan goed moeten zitten.
Verder ontlucht zoals jij aangeeft. De stopknop heb ik gecontroleerd en die komt helemaal terug.
Beide motor draaiden gewoon voor dat ik de onderdelen ging overzetten. Dit zou toch op te lossen moeten zijn?
De vorige pomp had voor het gashendeltje een groefje maar dat zit te diep in het huis. Ik kan het hendeltje er wel opschroeven maar het neemt het groefje niet mee zodat er in de pomp niets gebeurd. Volgens mij klopt dat gewoon niet. Met deze pomp liep de motor wel, maar alleen heel langzaam stationair. Het blok was nog wel een beetje warm toen ik met deze pomp startte.
Wat kan ik verder nog vergeten zijn?
Hubert
-
Exfietser
Re: diesel-inspuitpomp monteren in series III
Heel jammer als dit het niet is, want dan heb ik nog steeds een probleem.
Ik heb alle leidingen naar de verstuivers ook los gehad. Zouden die (ev. met de startmotor) ontlucht moeten worden of zou dat toch van zelf moeten gaan?
Ik heb de verstuiverleidingen nog nooit ontlucht. Door iets langer te starten vullen de leidingen zich vanzelf. Door de leidingen los te nemen van de verstuivers kun je wel testen of er inderdaad diesel uit komt. Komt daar niets uit dan ben je al een stap verder.
Er was geen asje los gekomen volgens mij, dus ik hoop dat je het gegroefde deel bedoeld waar ik na wat draaien de pomp op kon laten zakken. Volgens mij zou dat dan goed moeten zitten.
Ik bedoel inderdaad het gegroefde asje, Als je pomp er af hebt kun je dat gewoon uit de motor plukken (of uit de pomp als het in de pomp blijft zitten.) Het is ongeveer een cm of vijf lang. Zo te lezen heb jij alleen de bovenkant van het asje gezien.
Verder ontlucht zoals jij aangeeft. De stopknop heb ik gecontroleerd en die komt helemaal terug.
Beide motoren draaiden gewoon voor dat ik de onderdelen ging overzetten. Dit zou toch op te lossen moeten zijn?
Kan volgens mij geen groot probleem zijn inderdaad. Of je pomp moet stuk zijn.
En of je blok warm of koud is mag niet uit maken voor het starten. Zelfs versleten 2.25d motoren met een lage compressie zijn te starten. Die 2.25d's doen het eigenlijk altijd.
Kijk eerst eens of je tijdens het starten diesel uit je verstuiverleidingen krijgt. het is voldoende om de wartels van de leidingen los te draaien. De diesel moet dan uit de wartels lopen. Ik neem wel aan dat je de orginele leidingen gebruikt hebt en die niet verbogen hebt. Zodat verstuivers wel op de juiste pompuitgang zijn aangesloten.
Komt er nu geen diesel uit de leidingen. Dan moet je het echt in de gashendel en stopknop gaan zoeken. Je opvoerpompje werkt wel gezien het feit dat het ontluchten werkt. Heb je je opvoerpompje mischien losgehad? Bij foute montage is het moglijk dat het pompje wel met de handbediening werkt en niet als het door de motor wordt aangedreven. Je kunt dit testen door even de leiding los te nemen die van de opvoerpomp naar de injectiepomp gaat. Als je dan start moet daar een behoorlijk straal diesel uit komen. Als je opvoerpomp het niet doet maar het ontluchten wel heb je precies de door jou beschreven verschijnselen. Als jij echter je opvoerpomp niet hebt losgehad zou ik het hier niet zoeken.
Arnold.
Ik heb alle leidingen naar de verstuivers ook los gehad. Zouden die (ev. met de startmotor) ontlucht moeten worden of zou dat toch van zelf moeten gaan?
Ik heb de verstuiverleidingen nog nooit ontlucht. Door iets langer te starten vullen de leidingen zich vanzelf. Door de leidingen los te nemen van de verstuivers kun je wel testen of er inderdaad diesel uit komt. Komt daar niets uit dan ben je al een stap verder.
Er was geen asje los gekomen volgens mij, dus ik hoop dat je het gegroefde deel bedoeld waar ik na wat draaien de pomp op kon laten zakken. Volgens mij zou dat dan goed moeten zitten.
Ik bedoel inderdaad het gegroefde asje, Als je pomp er af hebt kun je dat gewoon uit de motor plukken (of uit de pomp als het in de pomp blijft zitten.) Het is ongeveer een cm of vijf lang. Zo te lezen heb jij alleen de bovenkant van het asje gezien.
Verder ontlucht zoals jij aangeeft. De stopknop heb ik gecontroleerd en die komt helemaal terug.
Beide motoren draaiden gewoon voor dat ik de onderdelen ging overzetten. Dit zou toch op te lossen moeten zijn?
Kan volgens mij geen groot probleem zijn inderdaad. Of je pomp moet stuk zijn.
En of je blok warm of koud is mag niet uit maken voor het starten. Zelfs versleten 2.25d motoren met een lage compressie zijn te starten. Die 2.25d's doen het eigenlijk altijd.
Kijk eerst eens of je tijdens het starten diesel uit je verstuiverleidingen krijgt. het is voldoende om de wartels van de leidingen los te draaien. De diesel moet dan uit de wartels lopen. Ik neem wel aan dat je de orginele leidingen gebruikt hebt en die niet verbogen hebt. Zodat verstuivers wel op de juiste pompuitgang zijn aangesloten.
Komt er nu geen diesel uit de leidingen. Dan moet je het echt in de gashendel en stopknop gaan zoeken. Je opvoerpompje werkt wel gezien het feit dat het ontluchten werkt. Heb je je opvoerpompje mischien losgehad? Bij foute montage is het moglijk dat het pompje wel met de handbediening werkt en niet als het door de motor wordt aangedreven. Je kunt dit testen door even de leiding los te nemen die van de opvoerpomp naar de injectiepomp gaat. Als je dan start moet daar een behoorlijk straal diesel uit komen. Als je opvoerpomp het niet doet maar het ontluchten wel heb je precies de door jou beschreven verschijnselen. Als jij echter je opvoerpomp niet hebt losgehad zou ik het hier niet zoeken.
Arnold.
-
richard78
Re: diesel-inspuitpomp monteren in series III
misschien ligt het wel ergens anders aan. Werken de gloeipluggen nog goed? Misschien dat je bij het vervangen van de pomp iets hebt losgetrokken. Normaal moet een 2.25 na lang starten ook aanslaan zonder gloeipluggen maar wie weet was toen de accu al leeg.
mijn verslete 2.25 starte zelf zonder problemen terrwijl er toch een paar gloeipluggen overleden waren
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('12e3be0157f04f8a9e836b1fe72f996e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 9541851, 600, 600, 'Loading image ...', false);
mijn verslete 2.25 starte zelf zonder problemen terrwijl er toch een paar gloeipluggen overleden waren
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('12e3be0157f04f8a9e836b1fe72f996e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 9541851, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
overland3r
Re: diesel-inspuitpomp monteren in series III
Hoi Arnold,
Eerst voor de zekerheid nog gecontroleerd of de verstuiverleidingen juist waren aangesloten. De zaten goed, origineel en niets verbogen.
Zonet heb ik gekeken of er diesel uit de verstuiverleidingen komt als de startmotor ronddraait.
Er komt wel diesel uit maar niet erg veel. Het druppelt er zo'n beetje uit. Zou dit echt een straaltje moeten zijn?
Het opvoerpompje heb ik niet los gehad dus daar heb ik nog niet naar gekeken. (Wel lijkt het of het minder goed pompt. Eerst had ik bij het ontluchten echt een mooi straaltje als ik pompte, nu krijg nog maar een klein stroompje diesel bij het ontluchten.)
Wat zou ik nog kunnen testen? Waar zou ik het moeten zoeken?
Hubert
Eerst voor de zekerheid nog gecontroleerd of de verstuiverleidingen juist waren aangesloten. De zaten goed, origineel en niets verbogen.
Zonet heb ik gekeken of er diesel uit de verstuiverleidingen komt als de startmotor ronddraait.
Er komt wel diesel uit maar niet erg veel. Het druppelt er zo'n beetje uit. Zou dit echt een straaltje moeten zijn?
Het opvoerpompje heb ik niet los gehad dus daar heb ik nog niet naar gekeken. (Wel lijkt het of het minder goed pompt. Eerst had ik bij het ontluchten echt een mooi straaltje als ik pompte, nu krijg nog maar een klein stroompje diesel bij het ontluchten.)
Wat zou ik nog kunnen testen? Waar zou ik het moeten zoeken?
Hubert
-
overland3r
Re: diesel-inspuitpomp monteren in series III
Hoi Richard,
Bedankt voor het meedenken.
Aan de gloei-installatie ben ik niet geweest dus ik denk niet dat ik het daar moet zoeken en na wat doorstarten zou hij het volgens mij zelfs zonder voorgloeien moeten doen. Dus het zit waarschijnlijk ergens anders, maar waar?
Hubert.
Bedankt voor het meedenken.
Aan de gloei-installatie ben ik niet geweest dus ik denk niet dat ik het daar moet zoeken en na wat doorstarten zou hij het volgens mij zelfs zonder voorgloeien moeten doen. Dus het zit waarschijnlijk ergens anders, maar waar?
Hubert.
-
overland3r
Toch de opvoerpomp! Re: diesel-inspuitpomp monteren in series II
Iedereeen bedankt voor het mee denken en de info!
Het is opgelost; het zat niet in het ontluchten maar toch in de opvoerpomp. Die deed nog wel iets maar te weinig om op te starten. Blijkbaar heeft hij tijdens het ontluchten de geest gegeven want daarvoor draaide de motor nog goed met dit pompje.
Beter nu dan in de vakantie!
Een nieuw pompje er op en alles draait weer goed en ik kan zelfs weer starten!
Iedereen bedankt!
Hubert.
Het is opgelost; het zat niet in het ontluchten maar toch in de opvoerpomp. Die deed nog wel iets maar te weinig om op te starten. Blijkbaar heeft hij tijdens het ontluchten de geest gegeven want daarvoor draaide de motor nog goed met dit pompje.
Beter nu dan in de vakantie!
Een nieuw pompje er op en alles draait weer goed en ik kan zelfs weer starten!
Iedereen bedankt!
Hubert.