Beste prikkers,
Heb een merkwaardig probleem: ben een kleine twee weken wezen vissen in Noorwegen, de laro heeft dus even stilgestaan.
Vissen was groots maar de laro startte niet bij thuiskomst. Kreeg hem uiteindelijk aan de praat (een beetje) daarna niet meer.
Bobine vervangen, puntjes en condensator vervangen, bleek niet de oplossing.
Twee keer wegenwacht erbij gehad Als ik direct via een draad van de accu 12 volt op de draden van de lpgklep zet start'ie
en blijft (zeer mooi ) lopen. Ook als de stroom van de bobine naar de gasklep via de extra draad gaat , wordt de lpgklep geactiveerd. Gewoon via het contactslot staat er ca 5,3 volt op het circuit, blijkbaar onvoldoende om het electrische lpgcircuit te activeren.
Wat kan het probleem zijn?
Heb het een beetje ingewikkeld geformuleerd maar weet geen betere methode.
Alvast dank,
Jan
niet starten laro 88
-
Exfietser
Re: niet starten laro 88
Dat is makkelijk. Je laro wilde mee vissen natuurlijk. Als je nu je hand op zijn kop legt en hem bezweert dat hij volgende keer mee mag doet hij het vast weer.
Maar zonder gekheid. 5 volt is wel erg weinig. Draad terug volgen naar het begin. Zwarte meetpen aan de massa en met de rode telkens op een ander knooppunt van de leiding meten. Begin bij de gasklep waar je dus die 5 volt meet. Dan het volgende knooppunt waar de draad uitkomt en vandaar verder. Op een bepaald moment kom je op de plek waar de 5 volt 12 volt is geworden. Daar of bij het op een na laatste punt heb je waarschijnlijk een slecht (geoxideerd) contact.
Het is verdacht dat na een stilstand je probleem is ontstaan. Dat riekt naar de inwerking van vocht. Het heeft afgelopen tijd ook een paar keer flink geregend.
Plaatsen waar je problemen kunt krijgen:
Check de zekeringen op oxidatie.
Contactslot kan ook dit soort problemen geven.
Haal alle schuifstekers los maak ze schoon.
Smeer alle stekers, zekeringen etc. in met vaseline en pas daarna de stekers er weer op schuiven en zekeringen er weer in. De vaseline belemmerd het contact niet maar voorkomt wel oxidatieproblemen.
Arnold.
Maar zonder gekheid. 5 volt is wel erg weinig. Draad terug volgen naar het begin. Zwarte meetpen aan de massa en met de rode telkens op een ander knooppunt van de leiding meten. Begin bij de gasklep waar je dus die 5 volt meet. Dan het volgende knooppunt waar de draad uitkomt en vandaar verder. Op een bepaald moment kom je op de plek waar de 5 volt 12 volt is geworden. Daar of bij het op een na laatste punt heb je waarschijnlijk een slecht (geoxideerd) contact.
Het is verdacht dat na een stilstand je probleem is ontstaan. Dat riekt naar de inwerking van vocht. Het heeft afgelopen tijd ook een paar keer flink geregend.
Plaatsen waar je problemen kunt krijgen:
Check de zekeringen op oxidatie.
Contactslot kan ook dit soort problemen geven.
Haal alle schuifstekers los maak ze schoon.
Smeer alle stekers, zekeringen etc. in met vaseline en pas daarna de stekers er weer op schuiven en zekeringen er weer in. De vaseline belemmerd het contact niet maar voorkomt wel oxidatieproblemen.
Arnold.