kokende accu serie 3 benzine

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
frank gelen

kokende accu serie 3 benzine

Bericht door frank gelen »

Hallo,
Ik heb last dat als ik laag in de toeren rijd het grootlicht op de auto zwak brand, als ik hoog in de toeren rijd, branden de lampen fel. Starten doet de motor wel snel en soepel. Ik heb er allereerst een nieuwe Varta ingezet, maar dat hielp niet. Als ik een half uur 80 km/h heb gereden en de auto stop, sist de (onderhoudsvrije blauwe) varta accu.

Tips of ideeen welkom

groet en bedankt,

Frank
buffeltje

Re: kokende accu serie 3 benzine

Bericht door buffeltje »

nieuwe startmotor erin. of er een tijdelijk een meter overheen zetten om de laderij in de gaten te houden.
hij moet stoppen als accu vol is.
Tinus

Re: kokende accu serie 3 benzine

Bericht door Tinus »

Spanningsregelaar van je dynamo is kaduuk. Bij lage toeren weinig volts en bij hoge toeren (te)veel volts. Gaat je accu van naar de haaien. Zo snel mogelijk wisselen of repareren.

Suc6

Tinus "90" Tiid-Rôver 200TDI

laroijsland2.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a4bbccac1235f536079de14083b0c162', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', 'http://imageshack.us/a/img15/4281/laroijsland2.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', '', 9003307, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En Larocamper 300TDI
camper2w.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c89ab39dcb26e0d0de2c982bde39cb20', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg18%2F5867%2Fcamper2w.jpg', 'http://imageshack.us/a/img18/5867/camper2w.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg18%2F5867%2Fcamper2w.jpg', '', 9003307, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dennis101

Re: kokende accu serie 3 benzine

Bericht door Dennis101 »

Waarschijnlijk is de spanningsregelaar in de dynamo defect, dit eerst verhelpen voordat je er weer mee gaat rijden.
Met wat geluk is de accu nu nog bruikbaar, maar als je hier mee door blijft rijden kun je de accu afschrijven en bestaat de reële kans op een exploderende accu.

Dennis B
Exfietser

Re: kokende accu serie 3 benzine

Bericht door Exfietser »

Meten is weten. Als je onderhouds vrije accu sist ben ik bang dat die is overleden of in ieder geval nu een zeer verkorte levensduur heeft. Hij zal het gedurende de zomer nog wel doen. Van de winter kun je problemen verwachten.
Waarschijnlijk is je spanningsregelaar stuk. Even de spanning bij wel en bij niet draaiende motor meten en je weet het.

Arnold.
Exfietser

Re: kokende accu serie 3 benzine

Bericht door Exfietser »

Shit, ik type te langzeem vrees ik.

Arnold.
frank

Re: kokende accu serie 3 benzine

Bericht door frank »

bedankt voor de tips;
motor uit 13,6 volt op de + en- pool van de accu
motor stationair 13,6 volt op de + en- pool van de accu
motor ongeveer 3-4000 toeren 14,3 volt op de + en- pool van de accu

is dit extreem, zou inderdaad de spanningsregelaar defect zijn?

groeten,

Frank
Exfietser

Re: kokende accu serie 3 benzine

Bericht door Exfietser »

De spanningen zijn inderdaad aan de hoge kant. Een normale laadspanning is 13,8 volt. Zeker bij deze temperatuur. In de winter als het koud is zou je met 14 volt kunnen gaan laden. Dat alleen omdat het koud is.
Jouw 14,3 volt is zeker bij deze temperaturen te hoog. Extreem is het echter niet. Dat is eerder iets van 16 volt ofzo.

13,6 volt heeft een accu alleen als hij echt helemaal vol is en in topconditie of als de accu net geladen is. Normaal heeft een accu afhankelijk van de conditie een spanning tussen de 12,5 en 13 volt.

Als je spanningsregelaar echt stuk is zou je een veel hogere spanning verwachten. Eerder iets van 16 volt of zo. Heb jij mischien een dynamo die werkt met een sense draad? Ik begin eerder te denken dat een slechte verbinding van de sense draad de oorzaak is. Lees wel, ik zeg niet dat dit je probleem is. Je spanningsregelaar kan nog steeds defect zijn.

De sense draad is een extra aansluiting op je dynamo. Naast de dikke hoofdaansluiting heb je de aansluiting voor het laadstroomlampje en eventueel een w aansluiting voor een toerenteller. Daarbij zou je dan nog een aansluiting voor de sensedraad moeten hebben. Let wel de w aansluiting zit er niet altijd op. De sensedraad moet het liefst direct op de plus van de accu aangesloten zitten.

Arnold.
Aad Koene

Re: kokende accu serie 3 benzine

Bericht door Aad Koene »

Arnold,

Td5s en vele andere auto's laden standaard met 14,4volt ....

Aad Koene

Serie 1 Pick Up, 1956 "Prikup"
Serie 2a Stawag, 1972 "Tinkerbell"
Forward Control 101 Ambu, 1977 "Knorretje"
Disco 1 Comm., 1990 "Chalky"

Leer van de fouten van een ander, je wordt nooit oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Meer vragen is meer weten, meer weten is meer vragen
buffeltje

Re: kokende accu serie 3 benzine

Bericht door buffeltje »

ik zag dat ik startmotor op had geschreven, maar bedoelde natuurlijk ook dynamo. aan mijn eerste tip had je echt niks gehad sorry.
Bart van Dessel

Re: kokende accu serie 3 benzine

Bericht door Bart van Dessel »

Normale laadstroom is minimaal 14 volt, tot max 14,6 volt. 13,8 is zelfs aan de lage kant. Ik heb in een Xsara de dynamo moeten vervangen omdat bij 13,8 volt de accu niet goed bijlaadde, bij het plaatsen van een nieuwe dynamo die constant 14,6 aangaf zijn de problemen voorbij.

gr, Bart
Bram109

Re: kokende accu serie 3 benzine

Bericht door Bram109 »

En voor de liefhebbers nog even het verschil tussen stroom en spanning.

[www.natuurwetenschappen.nl]

Bram.
G-men (gargamel)

Re: kokende accu serie 3 benzine

Bericht door G-men (gargamel) »

De gasspanning van een normale loodaccu is 14,2 volt. tot die spanning mag je zonder problemen laden.

Die 14,3 volt zou dus geen probleem mogen zijn.
13,6 volt bij stationair De lagere spanning bij stationair kan ook aan de dynamo liggen. De oudere typen hebben een wat lagere capaciteit bij lage toerentallen. Mijn V8 komt bij stationair toerental met belasting b,.v, de lichten en ventilator niet boven de 12,8 volt. Zodra je gas geeft loopt ie netjes op naar de 13,8-14volt. Zonder belasting is hij ook stationair ruim 13 volt.hobbelt ie netjes naar de 13,6.

Waardes die dus niet zoveel anders zijn als boven vermeld.
Weet je zeker dat er niet ergens een slechte (massa)verbinding zit (massa van de spanningsreelaar gecorrodeerd) ?????
Heb je de waarden met een multimeter gemeten of met de "on board" voltmeter. De landrover metertjes willen weleens wat lager aangeven als gevolg van overgangsweerstanden, omdat ze in het normale circuit zitten met schakelaars en contacten. In mijn geval scheelt het zo'n 0,8 volt.

Als dat hier ook het geval is, kom je rond de 15 volt als laadspanning en dat is wel teveel....

Succes !!!
Thijs Range

Re: kokende accu serie 3 benzine

Bericht door Thijs Range »

Hallo mensen,
Ik heb afgelopen week de originele Lucas van mijn 2.5 Ninety vervangen voor een 75A exemplaar. Nou leverde die met originele laadstroomkabels maar 13,4V, Toen heb ik een exra (dikke) kabel aangelegd tussen B+ op dynamo en startrelais en nu levert ie netjes 14,2V. De originele bekabeling is te licht uitgevoerd en levert dus te veel weerstand lijkt mij, en kan gemakkelijk opgewaardeerd worden.
Gr Thijs
frank

Re: kokende accu serie 3 benzine

Bericht door frank »

Hallo,

Ondertussen ben ik naar een dynamo en startmotor revisie bedrijf gewwest. Dezo konden, hoe graag ze ook wilden, niets fouts vinden aan de dynamo. Ze hadden de verdenking van een inwendige kortsluiting in de accu. Vervolgensben ik naar de Brezan gegaan om een nieuwe accu te kopen; daar hebben ze de accu doorgemeten; ook hier geen defect aan de accu, hij was hooguit niet volledig geladen.
Ik heb besloten er maar gewoon mee door te rijden tot er iets kapot gaat.

Frank
Plaats reactie