op hol slaan moter
-
gert90
op hol slaan moter
Hoi na een jaar stil te hebben gestaan rijd de 90 weer.
Na wat warm gereden te hebben,sta ik stil, slaat moter in eens op hol. schrikken ..... maar na contact weer uit gezet te hebben en op nieuw te hebben gestart is er niets aan de hand?
De rook was nogal wit. het is een moter uit 87 een 2,5 td.
heeft iemand idee wat oorzaak kan zijn??//
Na wat warm gereden te hebben,sta ik stil, slaat moter in eens op hol. schrikken ..... maar na contact weer uit gezet te hebben en op nieuw te hebben gestart is er niets aan de hand?
De rook was nogal wit. het is een moter uit 87 een 2,5 td.
heeft iemand idee wat oorzaak kan zijn??//
-
Scratch
Re: op hol slaan moter
Olie in je lucht filter !?
Oppassen hoor, komt waarschijnlijk uit je karter (te veel karter druk !!)
gr Eric
laroup4.gif --> mod_embed_images_loadimage('c37d9b7cfedb69b4157505931bc1cb2b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', 'http://img210.imageshack.us/img210/7148/laroup4.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', '', 8996324, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Oppassen hoor, komt waarschijnlijk uit je karter (te veel karter druk !!)
gr Eric
laroup4.gif --> mod_embed_images_loadimage('c37d9b7cfedb69b4157505931bc1cb2b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', 'http://img210.imageshack.us/img210/7148/laroup4.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', '', 8996324, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
arend
Re: op hol slaan moter
hoe heet wordt je motor?
te hete benzinemotoren kunnen gaan dieselen.
arend
te hete benzinemotoren kunnen gaan dieselen.
arend
-
gert90
Re: op hol slaan moter
toen het gebeurde was hij nog niet erg warm, liep ongeveer 10 min. het is trouwens een dieseltje.
-
Bart van Dessel
Re: op hol slaan moter
als je zuigerveren slecht zijn dan gaat je motor druk opbouwen in je oliecarter, in feite gaat je motor op de motorolie lopen, of het aangezogen wordt langs je zuigerveren doord e omhooggaande beweging van zuiger of dat het door de carterventilatie de motor in geperst wordt weet ik niet precies. Ik ken het alleen een beetje theoretisch, heb het zelf niet meegemaakt;-) Het is wel duidelijk dat je aan een flinke revisie toe bent of een fris ander blok.
gr, Bart
gr, Bart
-
Exfietser
Re: op hol slaan moter
Carterdruk kan voorkomen bij een versleten motor. Maar witte rook betekend vaak problemen met de koppakking of erger gescheurde kop of cilinders. Je hebt het er over dat het een 2.5 td is. Ik weet niet precies hoe zo'n turbo in elkaar zit maar heb wel begrepen dat dat ding ook iets met motorolie doet. Smering of zo? De experts weten je dat haarfijn te vertellen. Wat als daar nu iets lek is en de olie in de luchtinlaat terecht komt. Daar staat de turbo immers ook lucht in te blazen. Als daar een lek zit kan de motor dus op de olie uit de turbo gaan lopen.
Veel te veel olie in het carter kan dit ook veroorzaken overigens.
Maar voor je heel verschrikkelijke theorieen gaat verzinnen moet je eigenlijk eerst even zien uit te vogelen wat er nu aan de hand is. Controleer het oliepeil aan de hand van de hoeveelheid olie die je er in kunt gooien. (Ik had ooit een foute peilstok.) Doe eens een compressietest om een versleten motor en een lekke koppakking uit te sluiten. Mischien kun je dan ook uitsluiten of je scheuren in je clinderwanden of kop hebt. De compressietest moet dan wel met een hete motor gebeuren. Anders staan eventuele scheuren mischien nog niet open en vindt je dus het probleem niet. Als je de test zowel warm als koud doet kun je kijken of daar nog verschillen in zitten. Bij een warme motor zou de drukmeting hoger moeten uitvallen. Is die lager dan is er ergens een probleem met pakking of scheurtjes.
Kijk of je bellen ziet in je koelvloeistof. Je kunt ook het co gehalte van de koelvloeistof laten meten bij een garage. Water (koelvloeistof) in de cilinsders is niet samendrukbaar. Als het teveel is gaat de boel stuk (Waterslag). Maar als het een beetje water is heb je een veel hogere cilinder druk. De motor geeft een bergje vermogen meer. De cilinders blijven ook koeler Er kan dus meer lucht in en dus een betere verbranding. En je hebt een mooie witte rookpluim. Hier en daar wordt ook serieeus met waterinjectie gewerkt. Een van de problemen is echter oxidatie van de zuigers en cilinders als de motor wordt uitgezet. Een week later start je dan een inwendig roestige motor.
Door de veel hogere druk dan normaal in de cilinders kun je natuurlijk ook carterdruk krijgen. Hetgeen jouw probleem weer verklaart.
Ik probeer maar een paar dingen aan te geven die het kunnen zijn. Je zult om het uit te vinden echt op onderzoek uit moeten gaan. Maar een compressietest is wel het meest eenvoudige om mee te beginnen. Je hoeft er nog niets voor te slopen. En je weet gelijk vrij veel.
De witte rook kan ook vocht zijn die na al die tijd staan in het systeem (vochtafscheiders, brandstoffilters etc.) is geslopen. Ik neem aan dat je er wel verse diesel ingegooit hebt.
Als je een proefrit gaat maken en je bent bang voor ophol slaan, zorg dan dat je iets bij je hebt om de snel de luchtinlaat af te sluiten. Zorg dat je de slang van het inlaatspruitstuk af kunt trekken (Niet supervast zetten dus.) en druk de opening dicht met een metalen plaatje of zo. Een redelijk passende deksel van een jampot o.i.d. Niet met je hand want het zuigt daar heel erg hard. Dat is de enige manier om een ophol geslagen diesel zonder schade te stoppen. Zo te lezen heb je al een keer mazzel gehad. Maar hij liep waarschijnlijk niet alleen op de motorolie. Hij liep er waarschijnlijk alleen een beetje harder door. Bij het stopzetten van de brandstof toevoer (contact uit) is de motor immers netjes gestopt.
suc6,
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/07/2009 17:36 door Exfietser.
Veel te veel olie in het carter kan dit ook veroorzaken overigens.
Maar voor je heel verschrikkelijke theorieen gaat verzinnen moet je eigenlijk eerst even zien uit te vogelen wat er nu aan de hand is. Controleer het oliepeil aan de hand van de hoeveelheid olie die je er in kunt gooien. (Ik had ooit een foute peilstok.) Doe eens een compressietest om een versleten motor en een lekke koppakking uit te sluiten. Mischien kun je dan ook uitsluiten of je scheuren in je clinderwanden of kop hebt. De compressietest moet dan wel met een hete motor gebeuren. Anders staan eventuele scheuren mischien nog niet open en vindt je dus het probleem niet. Als je de test zowel warm als koud doet kun je kijken of daar nog verschillen in zitten. Bij een warme motor zou de drukmeting hoger moeten uitvallen. Is die lager dan is er ergens een probleem met pakking of scheurtjes.
Kijk of je bellen ziet in je koelvloeistof. Je kunt ook het co gehalte van de koelvloeistof laten meten bij een garage. Water (koelvloeistof) in de cilinsders is niet samendrukbaar. Als het teveel is gaat de boel stuk (Waterslag). Maar als het een beetje water is heb je een veel hogere cilinder druk. De motor geeft een bergje vermogen meer. De cilinders blijven ook koeler Er kan dus meer lucht in en dus een betere verbranding. En je hebt een mooie witte rookpluim. Hier en daar wordt ook serieeus met waterinjectie gewerkt. Een van de problemen is echter oxidatie van de zuigers en cilinders als de motor wordt uitgezet. Een week later start je dan een inwendig roestige motor.
Door de veel hogere druk dan normaal in de cilinders kun je natuurlijk ook carterdruk krijgen. Hetgeen jouw probleem weer verklaart.
Ik probeer maar een paar dingen aan te geven die het kunnen zijn. Je zult om het uit te vinden echt op onderzoek uit moeten gaan. Maar een compressietest is wel het meest eenvoudige om mee te beginnen. Je hoeft er nog niets voor te slopen. En je weet gelijk vrij veel.
De witte rook kan ook vocht zijn die na al die tijd staan in het systeem (vochtafscheiders, brandstoffilters etc.) is geslopen. Ik neem aan dat je er wel verse diesel ingegooit hebt.
Als je een proefrit gaat maken en je bent bang voor ophol slaan, zorg dan dat je iets bij je hebt om de snel de luchtinlaat af te sluiten. Zorg dat je de slang van het inlaatspruitstuk af kunt trekken (Niet supervast zetten dus.) en druk de opening dicht met een metalen plaatje of zo. Een redelijk passende deksel van een jampot o.i.d. Niet met je hand want het zuigt daar heel erg hard. Dat is de enige manier om een ophol geslagen diesel zonder schade te stoppen. Zo te lezen heb je al een keer mazzel gehad. Maar hij liep waarschijnlijk niet alleen op de motorolie. Hij liep er waarschijnlijk alleen een beetje harder door. Bij het stopzetten van de brandstof toevoer (contact uit) is de motor immers netjes gestopt.
suc6,
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/07/2009 17:36 door Exfietser.
-
Ron bolleboom
Re: op hol slaan moter
bij de td uitvoering heb je vaak gescheurde zuigers die de overdruk veroorzaken als je die dan vervangt kan je het blok nog redden als je er mee door rijd krijg je meestal ook scheuren in het blok zelf . het is eigelijk een zeer slechte uitvoering gewoon een 200 tdi inbouwen uit een disco .
-
Exfietser
Re: op hol slaan moter
Hebben ze in die 200tdi niet die aanpassing gemaakt waar de zuigers vanonder met een oliesproeiertje gekoeld worden om de genoemde problemen te voorkomen.
Arnold.
Arnold.
-
Bram109
Re: op hol slaan moter
Die aanpassing kwam toen de turbo verkrijgbaar was.
De motoren zonder turbo zijn vanaf dat moment ook met olie sproeiers uitgevoerd.
Bram.
De motoren zonder turbo zijn vanaf dat moment ook met olie sproeiers uitgevoerd.
Bram.
-
onzin
onzin
je motor liep beslist niet op motorolie.
1 daar was hij niet warm genoeg voor
2 je zou hem nooit normaal uit kunnen zetten
3 er zou een berg zeer zwarte rook uit je motor gekomen zijn
twee opties als het wel gebeurt
a een doek in de inlaat
b rennen voor je leven
dus laat je niet gek maken hier op het prikbord en loop je gas kabel eens langs of anders is er in de pomp even wat blijven hangen.
het zou nog mogelijk kunnen zijn dat er via de turbo olie verbrand, maar ook dan zou je het echt wel ruiken en staat alles blauw
er zijn natuurlijk altijd mensen die je weer onnodig een ander blok willen aanpraten
1 daar was hij niet warm genoeg voor
2 je zou hem nooit normaal uit kunnen zetten
3 er zou een berg zeer zwarte rook uit je motor gekomen zijn
twee opties als het wel gebeurt
a een doek in de inlaat
b rennen voor je leven
dus laat je niet gek maken hier op het prikbord en loop je gas kabel eens langs of anders is er in de pomp even wat blijven hangen.
het zou nog mogelijk kunnen zijn dat er via de turbo olie verbrand, maar ook dan zou je het echt wel ruiken en staat alles blauw
er zijn natuurlijk altijd mensen die je weer onnodig een ander blok willen aanpraten
-
Paul Stroink
Re: op hol slaan moter
Vergeet alle wanhoopsverhalen eerst nog even!
Ik denk dat het membraam van de injectiepomp stuk is. Er wordt dan diesel de turbo ingezogen waardoor de motor op hol slaat.
Als je voor de motor staat zit het membraam aan de rechterkant van de injectiepomp. Klepje waar 2 slangetjes op zitten kun je met twee schroefjes verwijderen.
Membraam wordt geleverd door Delphi en kost ongeveer 42 euro ex.
Ik denk dat het membraam van de injectiepomp stuk is. Er wordt dan diesel de turbo ingezogen waardoor de motor op hol slaat.
Als je voor de motor staat zit het membraam aan de rechterkant van de injectiepomp. Klepje waar 2 slangetjes op zitten kun je met twee schroefjes verwijderen.
Membraam wordt geleverd door Delphi en kost ongeveer 42 euro ex.
-
Paul Stroink
Re: op hol slaan moter
Beter gezegd, na je bericht nog eens goed te hebben gelezen weet ik 99,99 procent zeker dat het slechts het membraam is. Valt dus allemaal wel mee.
laat je het hier nog even op de prik weten wat het was?
laat je het hier nog even op de prik weten wat het was?
-
G-men (gargamel)
Re: onzin
Weet even niet wie "onzin" is, maar ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat een blok op alleen motorolie door blijft lopen. Dan moet het echt blauw staan erachter, en wel heel veel via de carterontluchting blazen.... n dan heb je weinig compressie over.
Als ie gewoon niet uit wil, lijkt het me eerder een defect ventiel in de brandstofpomp of iets dergelijks. In en '87 er zit een in de brandstofpomp een electrisch ventiel die de brandstoftoevoer helemaal afsluit. Misschien dat daar je probleem zit ?
Uitzetten hoef je helemaal niet te gaan rommelen met doeken e.d. Rem intrappen, in z''n 3 en koppeling op laten komen. is ie gegarandeerd uit.
Als het tijdens het rijden gebeurd, lijkt me eerder een injector, overdrukventie o.i.d. wat blijft hangen door vuil of ingedikte olie, of idd een niet terugkomende gaskabel..
Als ie voordat je hem wegzette goed liep zou ik denken aan een vuiltje of een verstopping. Flesje injectorreiniger doet wonderen denk ik.
Gerrit
Als ie gewoon niet uit wil, lijkt het me eerder een defect ventiel in de brandstofpomp of iets dergelijks. In en '87 er zit een in de brandstofpomp een electrisch ventiel die de brandstoftoevoer helemaal afsluit. Misschien dat daar je probleem zit ?
Uitzetten hoef je helemaal niet te gaan rommelen met doeken e.d. Rem intrappen, in z''n 3 en koppeling op laten komen. is ie gegarandeerd uit.
Als het tijdens het rijden gebeurd, lijkt me eerder een injector, overdrukventie o.i.d. wat blijft hangen door vuil of ingedikte olie, of idd een niet terugkomende gaskabel..
Als ie voordat je hem wegzette goed liep zou ik denken aan een vuiltje of een verstopping. Flesje injectorreiniger doet wonderen denk ik.
Gerrit
-
Eric&Betty Boop
Re: op hol slaan moter
Er staat turbodruk op het boostmembraan paul,de turbo kan hierlangs dus nooit diesel opzuigen.
Als dit membraam gescheurd is krijg je juist het fenomeen dat de turbo via de retourleiding de tank op druk gaat zetten.
Groet Eric.
--> mod_embed_images_loadimage('defe6feaaa84b6ab5094e567ccece784', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto=PDZCVM86', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', '', 9005236, 600, 600, 'Loading image ...', false);
--> mod_embed_images_loadimage('b614b5b5f05915833a876786aa805af8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto=JR4NBGBE', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', '', 9005236, 600, 600, 'Loading image ...', false);
MiniFoto-C37WISQS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e694fb44e5262d5146a494f651a179db', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', '', 9005236, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-U3QEX83E.jpg --> mod_embed_images_loadimage('34ee1103534540b96a9647cdaff693d9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-U3QEX83E.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', '', 9005236, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Als dit membraam gescheurd is krijg je juist het fenomeen dat de turbo via de retourleiding de tank op druk gaat zetten.
Groet Eric.
--> mod_embed_images_loadimage('defe6feaaa84b6ab5094e567ccece784', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto=PDZCVM86', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', '', 9005236, 600, 600, 'Loading image ...', false);
--> mod_embed_images_loadimage('b614b5b5f05915833a876786aa805af8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto=JR4NBGBE', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', '', 9005236, 600, 600, 'Loading image ...', false);
MiniFoto-C37WISQS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e694fb44e5262d5146a494f651a179db', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', '', 9005236, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-U3QEX83E.jpg --> mod_embed_images_loadimage('34ee1103534540b96a9647cdaff693d9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-U3QEX83E.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', '', 9005236, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Paul Stroink
Re: op hol slaan moter
Hoi Eric,
In theorie heb je gelijk, in de praktijk echter niet. Heb dit al zeker 5 keer meegemaakt bij verschillende auto's, het is ALTIJD het membraampje.
Afgelopen week nog een membraam vervangen en probleem verholpen.
In theorie heb je gelijk, in de praktijk echter niet. Heb dit al zeker 5 keer meegemaakt bij verschillende auto's, het is ALTIJD het membraampje.
Afgelopen week nog een membraam vervangen en probleem verholpen.
-
Paul Stroink
Re: op hol slaan moter
Voor als je dieselboer het membraampje niet kan vinden.... hier het partnummer:
DIAPHRAGM ASSY DP210BOOST Delphi Part number: 7243-006
Hier zit ie:
--> mod_embed_images_loadimage('16ccfc5a256dc66eda276f47929d9a21', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffoto.paulstroink.com%2Fg2data%2Falbums%2Fdiversen%2Fpomp.bmp', 'http://foto.paulstroink.com/g2data/albums/diversen/pomp.bmp', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffoto.paulstroink.com%2Fg2data%2Falbums%2Fdiversen%2Fpomp.bmp', '', 9005328, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En zo ziet ie er uit:
Nieuwe%20afbeelding.JPG --> mod_embed_images_loadimage('b914c570a72668c000419890048558dc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffoto.paulstroink.com%2Fg2data%2Falbums%2FLR110%2FNieuwe%2520afbeelding.JPG', 'http://foto.paulstroink.com/g2data/albums/LR110/Nieuwe%20afbeelding.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffoto.paulstroink.com%2Fg2data%2Falbums%2FLR110%2FNieuwe%2520afbeelding.JPG', '', 9005328, 600, 600, 'Loading image ...', false);
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2009 10:18 door Paul Stroink.
DIAPHRAGM ASSY DP210BOOST Delphi Part number: 7243-006
Hier zit ie:
--> mod_embed_images_loadimage('16ccfc5a256dc66eda276f47929d9a21', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffoto.paulstroink.com%2Fg2data%2Falbums%2Fdiversen%2Fpomp.bmp', 'http://foto.paulstroink.com/g2data/albums/diversen/pomp.bmp', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffoto.paulstroink.com%2Fg2data%2Falbums%2Fdiversen%2Fpomp.bmp', '', 9005328, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En zo ziet ie er uit:
Nieuwe%20afbeelding.JPG --> mod_embed_images_loadimage('b914c570a72668c000419890048558dc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffoto.paulstroink.com%2Fg2data%2Falbums%2FLR110%2FNieuwe%2520afbeelding.JPG', 'http://foto.paulstroink.com/g2data/albums/LR110/Nieuwe%20afbeelding.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffoto.paulstroink.com%2Fg2data%2Falbums%2FLR110%2FNieuwe%2520afbeelding.JPG', '', 9005328, 600, 600, 'Loading image ...', false);
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2009 10:18 door Paul Stroink.
-
Exfietser
Re: onzin
Ik weet niet waarom onzin zijn naam niet wil vertellen. Is hij ergens bang voor of zo.
Maar wat deze punten betreft heeft hij wel gelijk:
je motor liep beslist niet op motorolie.
1 daar was hij niet warm genoeg voor
2 je zou hem nooit normaal uit kunnen zetten
3 er zou een berg zeer zwarte rook uit je motor gekomen zijn
twee opties als het wel gebeurt
a een doek in de inlaat
b rennen voor je leven
Ik heb het helaas in de praktijk moeten ervaren en die zwarte rook dat is echt waanzinnig veel. Je kon de rookwolk twee dorpen ver zien. Gevolg schade waren verbrande gloeiers en vuile verstuivers. En een bijzonder geoliede motorruimte omdat de olie er als een soort fontein uitspoot. En de neiging om te rennen heb je ook inderdaad. Het is vreselijk om het toerental heel snel op te horen lopen. De mechanische stopknop werkt niet meer. Ook niet als je de hefboom rechtstreeks op de pomp bedient. Het enige dat werkt is de luchtoevoer blokkeren of de olie moet opraken (er uit spuiten).
Maar meneer onzin, als je mijn verhaal hebt gelezen weet je dat ik hem geen nieuw blok aanpraat maar gewoon wat tips geef om het probleem te vinden. En carterdruk kan ook door een versleten motor komen. Daar vroeg hij namelijk naar. En waarschijnlijk slaat een versleten motor ook lastiger ophol, gewoon omdat hij versleten is.
Arnold. (Die laffe anonieme mails maar niets vind.)
Maar wat deze punten betreft heeft hij wel gelijk:
je motor liep beslist niet op motorolie.
1 daar was hij niet warm genoeg voor
2 je zou hem nooit normaal uit kunnen zetten
3 er zou een berg zeer zwarte rook uit je motor gekomen zijn
twee opties als het wel gebeurt
a een doek in de inlaat
b rennen voor je leven
Ik heb het helaas in de praktijk moeten ervaren en die zwarte rook dat is echt waanzinnig veel. Je kon de rookwolk twee dorpen ver zien. Gevolg schade waren verbrande gloeiers en vuile verstuivers. En een bijzonder geoliede motorruimte omdat de olie er als een soort fontein uitspoot. En de neiging om te rennen heb je ook inderdaad. Het is vreselijk om het toerental heel snel op te horen lopen. De mechanische stopknop werkt niet meer. Ook niet als je de hefboom rechtstreeks op de pomp bedient. Het enige dat werkt is de luchtoevoer blokkeren of de olie moet opraken (er uit spuiten).
Maar meneer onzin, als je mijn verhaal hebt gelezen weet je dat ik hem geen nieuw blok aanpraat maar gewoon wat tips geef om het probleem te vinden. En carterdruk kan ook door een versleten motor komen. Daar vroeg hij namelijk naar. En waarschijnlijk slaat een versleten motor ook lastiger ophol, gewoon omdat hij versleten is.
Arnold. (Die laffe anonieme mails maar niets vind.)
-
gert90
Re: op hol slaan moter
Bedankt voor alle reacties.
Ik ga ze voor leggen aan een monteur die mij bij restauratie helpt.
En ik ga jullie melden wat het probleem geweest is. groet Gert
Ik ga ze voor leggen aan een monteur die mij bij restauratie helpt.
En ik ga jullie melden wat het probleem geweest is. groet Gert
-
Marijn & Simba
Re: onzin
Mijn 406 1.9 TD maakte anders mooie grijsblauwe wolken toen de motorolie via de turbo de motor in ging. dus die zwarte rook hoeft niet altijd van de olie te komen Arnold.
Uitgezet toen door de versnelling in te schakelen, maar toen was de boel al compleet kapot. 2 minuten lang 7000 toeren vindt een diesel niet jofel
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('35cb07180130bd63b139390fbed9fa7a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 9010278, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uitgezet toen door de versnelling in te schakelen, maar toen was de boel al compleet kapot. 2 minuten lang 7000 toeren vindt een diesel niet jofel
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('35cb07180130bd63b139390fbed9fa7a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 9010278, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Exfietser
Re: onzin
7000 toeren is heel veel. Bij mij duurde het maar kort gelukkig. Waarschijnlijk doordat de olie door het kleppendeksel naar buiten spoot en omdat ik de stophefboom en de gashefboom met geweld op de pomp dicht hield. Als ik het met koppeling, rem en v-bak had geprobeerd was er waarschijnlijk iets in de aandrijflijn gesneuveld.
Arnold.
Arnold.
-
Scratch
Re: op hol slaan moter
Prima, houd ons op de hoogte !!
Ik was alleen nog benieuwd naar het luchtfilter van je, is het nog droog !?
gr Eric
laroup4.gif --> mod_embed_images_loadimage('fb70e3207dbcda31cc043c7cb6f72a59', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', 'http://img210.imageshack.us/img210/7148/laroup4.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', '', 9011449, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik was alleen nog benieuwd naar het luchtfilter van je, is het nog droog !?
gr Eric
laroup4.gif --> mod_embed_images_loadimage('fb70e3207dbcda31cc043c7cb6f72a59', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', 'http://img210.imageshack.us/img210/7148/laroup4.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', '', 9011449, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
gert90
Re: op hol slaan moter
Het was inderdaad het membraam zoals Paul Stroink omschreef.
nogmaals dank voor reacties
nogmaals dank voor reacties
-
Dennis101
Re: op hol slaan moter
Nee hoor, ook in theorie klopt zijn verhaal niet.
De opvoerpomp levert brandstof totdat het drukverschil in de ruimte boven het membraan bij de persslag lager wordt dan de druk na de persklep.
Dit drukverschil is het maximale drukverschil wat de opvoerpomp kan leveren. Let wel, het is een maximaal druk verschil en geen maximum druk.
Als de tank door een defect membraan in de verdelerpomp onder druk komt te staan, wordt de druk boven het membraan met dezelfde waarde verhoogd en zal de druk na de persklep daardoor altijd hoger als de (turbo) druk worden.
Gevolg hiervan is dat uiteindelijk diesel in de inlaat terecht komt en verbrand wordt waardoor de motor op hol slaat.
Dennis B
De opvoerpomp levert brandstof totdat het drukverschil in de ruimte boven het membraan bij de persslag lager wordt dan de druk na de persklep.
Dit drukverschil is het maximale drukverschil wat de opvoerpomp kan leveren. Let wel, het is een maximaal druk verschil en geen maximum druk.
Als de tank door een defect membraan in de verdelerpomp onder druk komt te staan, wordt de druk boven het membraan met dezelfde waarde verhoogd en zal de druk na de persklep daardoor altijd hoger als de (turbo) druk worden.
Gevolg hiervan is dat uiteindelijk diesel in de inlaat terecht komt en verbrand wordt waardoor de motor op hol slaat.
Dennis B
-
Eric&Betty Boop
Re: op hol slaan moter
Je hebt gelijk Dennis.
Mijn geheugen begint me in de steek te laten geloof ik want deze oplossing is lang geleden ook al eens langs gekomen geloof ik.
Groet Eric.
--> mod_embed_images_loadimage('6deea041db39c4d35152f91621f82050', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto=PDZCVM86', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', '', 9038040, 600, 600, 'Loading image ...', false);
--> mod_embed_images_loadimage('b2e3223d5ae0a5508b17e92db2bb2d59', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto=JR4NBGBE', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', '', 9038040, 600, 600, 'Loading image ...', false);
MiniFoto-C37WISQS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2006cc3fbcb89fb6a8bdb4c7f6b17985', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', '', 9038040, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-U3QEX83E.jpg --> mod_embed_images_loadimage('130c79c3969ebdf76b8ecf45540ce4a8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-U3QEX83E.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', '', 9038040, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Mijn geheugen begint me in de steek te laten geloof ik want deze oplossing is lang geleden ook al eens langs gekomen geloof ik.
Groet Eric.
--> mod_embed_images_loadimage('6deea041db39c4d35152f91621f82050', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto=PDZCVM86', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', '', 9038040, 600, 600, 'Loading image ...', false);
--> mod_embed_images_loadimage('b2e3223d5ae0a5508b17e92db2bb2d59', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto=JR4NBGBE', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', '', 9038040, 600, 600, 'Loading image ...', false);
MiniFoto-C37WISQS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2006cc3fbcb89fb6a8bdb4c7f6b17985', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', '', 9038040, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-U3QEX83E.jpg --> mod_embed_images_loadimage('130c79c3969ebdf76b8ecf45540ce4a8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-U3QEX83E.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', '', 9038040, 600, 600, 'Loading image ...', false);