koelkast in de auto

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
elbert

koelkast in de auto

Bericht door elbert »

Mijn oudste zoon ( 6 jr) en ik gaan nog weleens met de Land Rover een weekendje weg.
Je kent dat wel, beetje kanoen, slapen in de daktent, gewoon leuk.
Nu nemen we tot nu toe een koelbox mee maar dat blijft niet lang genoeg koel.
Nu zit ik te denken aan een koelkastje maar wat verdient nu de voorkeur.
De Laro is 24v maar ik zit ook aan gas te denken.
Is gas wel veilig? zo niet hoe sluit je dan zo'n electrische aan.
Ik hoor graag jullie bevindingen.

Groeten, Elbert
RoLandrover

Re: koelkast in de auto

Bericht door RoLandrover »

In de auto zou ik geen gas gebruiken,..

ze zijn zowel op 12 als 24 volt te verkrijgen, waarbij ik zou kiezen voor 12v (dan kan je ook andere 12v bronnen gebruiken als nodig) met een goede omvormer.
Stopcontactje achterin de auto inbouwen als hje er nog niet een hebt,..en dan stop je gewoon de stekker erin.

Als je op marktplaats rondsnuffelt zal je er geheid één in de buurt vinden, en misschien, met wat geluk zoals ik onlangs, voor 25 euro. Een grote duitse 'bovenlader' koelkast op 12V/gas/220V.

Erg belangrijk voor die dingen zijn dat rondom de koelkas, eigenlijk voornamlijk de achterkant goed geventileerd moet worden, In een Laro misschien niet zo moeilijk maar als je hetb helemaal inbouwd tussen bagage kan dat toch beduidend minder goed werken.

succes,

RoLandRover
Stage-2

Bericht door Stage-2 »

Elbert,
Zoals zoveel dingen in het leven is de keuze van de koelkast afhankelijk van gebruik, technische mogelijkheden en geld.

Bij incidenteel gebruik is bijna elke koelkast bruikbaar. De keuze is dan tussen een Peltier-element, een thermo-elektrische (zowel koud als warm), of een compressor.
De eerste twee koelen maar tot ongeveer 18 graden onder de omgevingstemperatuur en hebben daarvoor relatief veel stroom nodig. De compressorkoelkast werkt hetzelfde als de koelkast thuis, is instelbaar en kan desnoods vriezen.

Het verbruik valt onder de technische mogelijkheden. Zonder een huishoudaccu kun je de Peltier en thermo-electrische koelkasten alleen gebruiken als de motor loopt. Het verbruik is zo hoog dat je het niet een hele nacht redt en 's ochtends nog kunt starten. De compressorkoelkast is een stuk zuiniger (max. 4-5Amp, en een inschakeltijd van vaak minder dan 30%). Ook dan is een huishoudaccu nog steeds aan te bevelen, als je tenminste rustig wil slapen.

De wet van behoud van ellende dicteert vervolgens dat de beste koelkast ook de duurste is. Een compressorkoelkast op 12/24V kost nieuw vanaf 500 euro, meestal meer. De andere systemen krijg je bijna cadeau, vaak wel onder 100 euro, afhankelijk van het formaat.

Zelf heb ik een Engel 35 liter 12/24/230V met swingarm compressor. Vooral het feit dat de motor buiten de isolatie is gebouwd vind ik een sterk punt. Naar verluid even degelijk zijn de koelkasten van Waeco en National Luna. Reken gerust op een half modaal maandsalaris (800 euro). Een aanzienlijk goedkoper alternatief is een compressorkoelkast op 230V die je dan via een omvormer aansluit. Deze dingen zijn in familieformaat al vanaf 170 euro te koop in de grote kampeerwinkels. Zelf vind ik de verliezen op de omvormer te groot.

Succes met de keuze.

cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]

181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('003a152614399a544dfec53365fabf74', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 8979063, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('786d1718ccbf85007082dff27994dd58', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 8979063, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Er bestaan drie soorten koelkasten.

Absorbtiekoelkast. Kan op gas en electrisch. Totaal geruisloos. Onzuinig. Goedkoop in aanschaf.
Peltierkoelkast. Alleen electrisch en zeer onzuinig. lawaaige ventilatoren. Spotgoedkoop in aanschaf.
Compressorkoelkast. Alleen electrisch en een stuk zuiniger dan de rest. Compressor vaak hoorbaar. Duur in aanschaf.

De compressorkoelkasten koelen het best. De andere twee doen het minder goed. Met een goede extra koeling door extra ventilatoren kan hier heel veel verbeterd worden.

De absorbtiekoelkasten van electrolux, coolman e.d. zijn redelijk gelijk en trekken continu iets van 8 ampere. Een accu van 45 Ah (Standaard in een 24 volt 109 exleger.) is dan dus in vijf uur leeg. Je kunt ze wel goedkoop tweede hands vinden in kringloopwinkels e.d. Ik heb er alleen nog nooit een gezien geschikt voor 24 volt. Het is een systeem zonder bewegende onderdelen. Alleen de vloeistoffen en gassen bewegen in de leidingen. Het is een zeer solide systeem dat zonder problemen 20 of dertig jaar kan blijven werken. Zolang de leidingen in takt blijven werkt dit systeem. In tegenstelling tot wat veel mensen zeggen is het wel mogelijk om met dit systeem goed te koelen. Met wat kunstgrepen ben ik er in geslaagt om een pakweg 25 jaar oude electrolux koelbox bij een omgevingstemperatuur van 20 graden te laten koelen tot 9 graden onder nul. Hier was wel een nacht voor nodig. De volgende dag was de hele inhoud bevroren. In een auto zal je dit niet lukken omdat het constant bewegen van de wagen het koelproces niet bevorderd. Nieuw ben je iets van 150 a 300 euro kwijt

[www.abgcampertechniek.nl]

Een peltier koelkast maakt gebruik van halfgeleiders volgens een principe dat is ontdekt door de heren Seebeck en Peltier. Dit wordt toegepast in de goedkope electrische koeltassen en boxen.
[nl.wikipedia.org]
[wapedia.mobi]
Ook hier wordt een continu stroom getrokken waarvan de grootte evenredig is met capaciteit van het koelelement en de de grootte van de koelbox. Dit is ook een systeem zonder bewegende onderdelen.

De compressorkoelkast werkt volgens hetzelfde principe als de koelkast thuis. Hij bevat bewegende onderdelen (De compressormotor.) die door stof en trillingen defect kunnen raken. Voor grote off-road reizen zijn niet alle koelboxen geschikt. De koelkasten koelen snel en diep. Het stroomgebruik is fors maar bij een goed geisoleerde koelkast die niet geopend wordt draait de motor maar weinig. Een nacht op een normale accu schijnt geen probleem te zijn. De betere merken hebben de motor zo gemonteerd dat die vrij kan bewegen zonder stuk te gaan. Sommige koelkastenmaken een tikkend geluid bij het starten. Prikkers hier hebben dat verholpen door iets te knutselen met de binnenband van een fiets. Nieuw ben je voor dit soort koelboxen iets van 4 a 600 euro kwijt. Een goedkopere 220 volt campeerkoelkast op een omvormer gaat ook maar geeft extra verlies en omdat het hele zware omvormer zijn moet, ben je waarschijnlijk net zo veel kwijt voor koelkast die je juiste spanning heeft. Dit geld ook voor 24 naar 12 volt omvormers.
[www.engel-europe.nl]

Bij het gebruik van een koelkast is een tweede accu met gescheiden laadsysteem overigens aan te raden.

De koelkast op gas is erg leuk maar ik wil liever niet in een auto slapen waar een gasflammetje in brand. Brandgevaar, koolmonoxide etc.

De beste keuze is een 24 volt compressorkoelkast met extra accu en gescheiden laadsysteem. Alleen kost dat wel een klein vermogen helaas.

Arnold.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/07/2009 01:06 door Exfietser.
Gone

Bericht door Gone »

Hier kun je wat zaken vinden over de elektriek enzo. [www.omvormer.nl] Succes! (Laat je niet afschrikken door de waarschuwing, dat is alleen van belang als je wat wilt bestellen.)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/07/2009 01:14 door wompel.
elbert

Bericht door elbert »

Beste medeprikkers
Bedankt voor de uitgebreide en vooral duidelijke uitleg
ik stap in ieder geval van het gas af.
Wat het dan wel wordt moet ik maar eens rustig uitzoeken.

groet Elbert
Jan Willem

Bericht door Jan Willem »

Elbert,

ik heb deze koelkast

Met name voor het kamperen met de caravan (ook in zuid europa)
Gebruik hem op 12V in de auto.
Kan op gas
Op 220V werkt hij bijzonder goed.
gas nog nooit gebruikt
12V kan hij het goed koelhouden (als alles is voorgekoeld op 220)

Suk6

JW
Phillip

Bericht door Phillip »

Ik weet niet meer precies wat voor koelkast wij hebben, ik dacht een compressor met motor buiten de koelkast (en ernaast gebouwd). Met goede accu's (90 amph, huishoudaccu's) houden deze het wel een dag of 5-7 uit zonder te starten, inclusief verlichting 's avonds. Het systeem is op 24 volt en functioneert al enkele jaren probleemloos in onze ambu. De koelkast was toen wel vrij duur.

Groet Phillip
Henk Bakker

Bericht door Henk Bakker »

Voor mij nooit meer een absorptiekoelkast. Ik had er eentje in mijn eerste camper en nu ook weer in de tweede.
Als alles meezit, dus twee goede ventilatieroosters en een ventilator om de warme lucht geforceerd af te voeren haal je de temperatuur 20 graden naar beneden. Bij buitentemperaturen boven de 30 graden dus gewoon waardeloos, op gas, op 12 volt en op 220 volt.
Omdat we altijd naar de wat koudere landen (Scandinavië, Ierland, Schotland) gingen was dat nooit een probleem. Maar op een reis naar Spanje en Portugal kwamen we erachter dat je er daar weinig aan hebt.
In mijn Larocamper heb ik nu een compressorbox.
Die werkt perfect.
De box is echter erg duur en je hebt beslist een huisaccu nodig plus een scheidingsrelais.

[tinyurl.com]
HarryS

Bericht door HarryS »

Ook ik als larocamper heb inmiddels zo'n 15 jaar een comp.kast en werkt perfect. Wel in combinatie met twee huishoudaccu's. Ook in de Sahara had ik nog een lekker koel pilsje!!!!

HarryS
Plaats reactie