Oliedrukmeter VDO probleem, ook met de nieuwe????

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
daan303

Oliedrukmeter VDO probleem, ook met de nieuwe????

Bericht door daan303 »

Goedenavond,

Na 4 jaar perfect te hebben gewerkt begaf mijn VDO oliedrukmeter(klokje) het, en bleef maximaal uitslag geven. Het controle lampje in het dashboard werkt gewoon zoals het hoort, gaat netjes uit wanneer de oliedruk er is. Nu ben ik vorige week op onderzoek uitgegaan. De sensor losgekoppeld en hij bleef maximaal uitslaan. Alles doorgemeten en niks gevonden, alles losgehaald en bekeken en zag er prima uit. Lampje los, sensor draad los, geen verschil. Dus het hele klokje eruit en hem spanning gegeven los van de wagen, en nog steeds maximale uitslag. Conclusie: klokje is dood. Want zover ik weet en mij is verteld moet ie gewoon op of onder nul staan als er spanning opstaat voordat er oliedruk is, en als ik het goed begrijp geeft de sensor hem meer spanning naarmate die meer oliedruk ontvangt.

Ik gebeld met de winkel waar ik hem destijds heb gekocht en het bovenstaande verhaal verteld, en dat werd bevestigd: Het klokje moet op nul staan en pas uitslag geven naarmate er oliedruk is. Dus los van de sensor moet ie dan ook op nul blijven, en kan het niet anders dan dat het probleem in het klokje zit.

Nu heb ik een nieuw klokje(48 euries) en die heb ik net aangesloten, en wat denk je: MAXIMALE UITSLAG!!!! Alles weer gecontroleerd, spanning is goed, ik heb er een schakelaar tussen gezet, zodat ik hem handmatig aan en uit kan zetten en dat werkt allemaal prima. Ik heb een nieuwe massa draad gemaakt en dat leverde ook geen verschil. Lampje los, sensor los, geen verschil. Dus nu weet ik het niet meer.

Zie ik, de winkel en een zeer ervaren monteur die ik dit ook heb uitgelegd nu iets totaal over het hoofd? Of is het nieuwe klokje toevallig ook stuk??? Wat wel heeeeeeeeeeel toevallig zou zijn niet dan?

HELP!
Dennis101

Re: Oliedrukmeter VDO probleem, ook met de nieuwe????

Bericht door Dennis101 »

Meestal zijn dergelijke drukzenders weerstandselementen die afhankelijk van de druk een hogere of lagere weerstand hebben.
Meet eens de weerstand van de zender bij stilstaande en lopende motor.
Als in beide gevallen de weerstand oneindig is dan lijkt het erop dat de zender defect is en beide meters nog goed zijn.
Sommige meters zijn zo uitgevoerd dat ze bij een onlogische meetwaarde (defecte zender of onderbroken draad naar de zender) vol uitslaan om het defect te melden.

Dennis B
daan303

Bericht door daan303 »

Hey Dennis,

Dat klinkt zeeer aannemelijk, en dan had ik het dus juist net andersom bedacht/verwacht, dat ie waarschuwt door op nul te gaan staan. Als het dan in de zender zit kan het dan wel zo zijn dat het controle lampje het wel doet en alleen het "klok" gedeelte niet? Want het controle lampje doet het perfect. Dus meet ie daarvoor wel de druk die er is.

Ik hoop dat het aan de zender ligt, ookal heb ik dan voor niets een nieuw klokje aangeschaft. Waar ik dan juist van baal is dat die winkel dit toch gewoon hoort te weten??

Bedankt voor je reactie
RoLandrover

Bericht door RoLandrover »

Het gaat natuurlijk wel om 2 verschillende sensoren,..

je hebt de sensor voor de : "Ja er is oliedruk-lampje gaat uit. "
en de sensor "hoeveel" druk er wel niet op staat,..

kijk je wel naar de goede sensor en zit de klok niet per ongeluk op de
verjkeerde sensor/draad.

ik kan het niet uit het verhaal opmaken, en je verschijnsel zal dan namelijk kloppen.

grtn

RoLandRover
daan303

Bericht door daan303 »

Hey Rolandrover,

Het is een zender met twee aansluitingen voor twee aparte draden, 1 voor lampje en 1 voor klok. Die draden zitten 109% goed. Het heeft immers 4 jaar perfect gewerkt allemaal. En plots stond ie ineens op maximale uitslag. Wat Dennis101 heeft gezegd vind ik het meer mogelijk dan dat ik een nieuwe heb gekocht die kapot in de verpakking zit.

Uitgaande van wat Dennis101 zegt kan het dus net zo goed een kabelbreuk zijn, dus ga ik ook voor de zekerheid een nieuwe zenderdraad maken(effe buitenom). Nu is het helaas al donker en ik sta buiten, dus morgenochtend gelijk aan de slag, VOOR het ontbijt zelfs!!!!

Grt
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Volgens de VDO zender catalogus hoort de weerstand te variëren tussen 10 en 184 ohm, dus de weerstand die je over de zender meet zal daar altijd tussen moeten liggen.
Zowel 0 ohm (kortsluiting) als een oneindige weerstand zal dan vrijwel zeker op een defecte zender duiden als je de weerstand meet met een betrouwbare meter.
Het contact voor het waarschuwingslampje werkt bij deze zenders onafhankelijk van het weerstandselement, dus het is niet vreemd als die nog wel gewoon werkt.

Dennis B
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Yep, Als de draden verwisseld zouden zijn zou het druklampje het niet meer doen en de meter zou bij lopende motor oneindige weerstand moeten meten. En bij stilstaande motor nul ohm moeten meten.

Je kunt om te testen ook een weerstand van 100 ohm (Bruin zwart Bruin is de kleurcode) op het metertje en de massa aansluiten. De meter zou dan een drukwaarde moeten geven.

Arnold.
Plaats reactie