starten na lang stil staan

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
erik08

starten na lang stil staan

Bericht door erik08 »

Hallo,

Onze land rover seriesIII met 2.5d blok heeft een ruim een half jaar stilgestaan.
Nu krijg ik hem niet meer gestart, heeft iemand een tip?

Met startkabels heb ik 14,5 volt....zonder had ik 11.5 volt.
Ik heb de auto met startkabels proberen te starten, maar de startmotor draait dan traag rond alsof de accu bijna leeg is.

Groeten Erik
Bart van Dessel

Re: starten na lang stil staan

Bericht door Bart van Dessel »

Zorgen dat de accu opgeladen is met een acculader en dan starten zonder startkabels. Het gebruik van startkabels is een moord voor de accu, na een paar keer kun je 'm weggooien. Je kunt 'm ook proberen aan te trekken met een andere auto, dan moet er wel wat stroom op de accu zitten ivm de electrische afsluiter op de pomp, als zo'n oude Land Rover die tenminste heeft.

gr, Bart
erik08

Bericht door erik08 »

ik zal dan aanslepen eens proberen.
Frans Mien Mesjien

Bericht door Frans Mien Mesjien »

Is de startmotor schoon? Want dan wil het ook wel eens zo zijn dat deze moeilijk rond gaat.
Raymond

Bericht door Raymond »

Probeer eens wat dikkere startkabels!!
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Het gebruik van startkabels is een moord voor de accu, na een paar keer kun je 'm weggooien. ???????

Waarin is een startkabel anders dan de kabels die in je landrover zitten?

Arnold.
erik08

Bericht door erik08 »

Hey Mussenhorst, dat heb je goed.

We hebben er 2 setjes accukabels op gezet, en starten hoor!

Nu toch wel een nieuwe accu kopen denk ik want de auto start nog niet uit zichzelf.
En de motor heeft ruim een uur gelopen.
martin

Bericht door martin »

als de motor een uur gelopen heeft en dan niet meer kan starten op z'n eigen accu is de accu aan vervanging toe denk ik.

heb ik ook gehad nadat de Buffy meer dan 1.5 jaar stil gestaan heeft de accu is aan een accu lader gezet en de motor startte meteen alleen die accu hield z'n spanning niet zelfs met een massa schakelaar ertussen verloor de accu z'n spanning, nieuwe erin en negrens meer last van.

martin
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Als jij 14,4 volt meet op je accu en je motor draait heel langzaam is je accu het probleem niet, Of maar een deel van het probleem.
Een of twee sets startkabels mag geen verschil maken. Maakt dat wel verschil dan heb je ergens een serieus contactprobleem.
Controleer de kabel van de + van de accu naar het startrelais en van het startrelais naar de startmotor. En controleer de dikke massakabel die van het motorblok naar het chassis loopt. Die zit meestal ergens aan het carter vast. Controleer de kabel die van het chassis naar de min pool van de accu loopt.

Haal al die kabels los en maak ze schoon, smeer ze in (ook de boutjes en moertjes) met (zuurvrije) vaseline en zet de kabels dan weer vast. Als je dit doet heb komende winter ook geen problemen.

Arnold.
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Een volledig leeggelopen accu kun je het beste met een lader rustig laten opladen zodat ie weer z'n volle capaciteit heeft. Starten met startkabels betekent een heel hoog amperage en dat is nooit goed voor een volledig lege accu. Als je met draaiende motor meer dan 14 volt meet dan is de laadstroom in orde dus dan ligt het niet aan de dynamo, als de accu na een uur stationair draaien nog niet de motor zelfstandig kan starten dan is het tijd voor en nieuwe accu.

gr, Bart
Plaats reactie