Brandstofleiding diesel

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Iwan Stuifzand

Brandstofleiding diesel

Bericht door Iwan Stuifzand »

Binnenkort wil ik mijn motorblok weer inbouwen en aansluiten.
De flexibele leidingen van de tanks naar de opvoerpomp en de diesel inspuitpomp wil ik vervangen door nieuwe.
Wat voor soort slang en nippels kan ik hier het beste voor gebruiken? Gewoon bij de automaterialenzaak te koop of niet?

Iwan

Foto-36H866RL.jpg --> mod_embed_images_loadimage('121c9722da2f346ae9ecc12c28cc2e96', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-36H866RL.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-36H866RL.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-36H866RL.jpg', '', 6443281, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1964 Series 2a 109"
Exfietser

Re: Brandstofleiding diesel

Bericht door Exfietser »

Hoi Iwan,

Ik denk dat je het beste de orginele brandstof leidingen kunt gebruiken. Bij mij doen ze het al 33 jaar. Dus slecht kan het niet zijn. En de montage is lekker makkelijk. Gewoon op de bestaande aansluitingen en nippels. Hoef je niet na te denken ook.

Volgens worden ze nog steeds gewoon geleverd en kun je ze gewoon bij Vis, Autorega, of budget bestellen.

Arnold.
martin

Re: Brandstofleiding diesel

Bericht door martin »

je kan ook bij een automaterialenzaak de flexibele leidingen halen maar je moet wel de oude nippels en aansluitingen gebruiken.

heb ik zelf ook gedaan maar dan voor een benzine.

martin

Buffy SIII 109 2.25l benz. en SIII LW 2.25 Diesel
Iwan Stuifzand

Re: Brandstofleiding diesel

Bericht door Iwan Stuifzand »

Er zit nogal wat rommel / modder / undercoating / beschadigingen op de leidingen zodat ik liever nieuwe monteer, dan de oude hergebruik.

Auto heeft 2 militaire 45l brandstoftanks onder de voorstoelen en achter een 70l tank.
Heb je in totaal dus een slordige 160 liter brandstofvoorraad!
Op het schutbord zitten dan 2 kranen waarmee je kunt kiezen tussen links/rechts en voor/achter
Retourleiding gaat naar de achterste tank, zodat je wel in een vast volgorde je tanks moet aanspreken om overstromen te voorkomen

Ik weet dat er ook kranen bestaan waarbij de retourleiding ook geschakeld wordt, maar die ben ik nog nergens tegengekomen

Ik denk dat ik er met leidingen zo wel uitkom

Iwan
martin

Re: Brandstofleiding diesel

Bericht door martin »

bij de originele 2-weg kraan voor de tanks onder de voorstoelen wordt de retourleiding geregeld zodat de retour brandstof weer terug gaat in de tank waar het ook uit komt.

martin
Exfietser

Re: Brandstofleiding diesel

Bericht door Exfietser »

Ik heb een extra tank klaar liggen om in de landrover in te bouwen. Het huidige kraantje dat er standaard inzit voor de twee tanks heeft inderdaad een soort hefboompje dat tegelijk een tweede kraantje bedient. Ik heb op de sortout een kraantje gekocht voor de derde tank. Ik wist toen alleen niet dat het dubbele kraan moest zijn. Ik moet nu dus nog zo'n kraantje vinden en zelf iets maken met een hefboompje. De kante en klare dubbele uitvoerig is inderdaad nergens te vinden helaas.
Dat is iets dat ik niet helemaal begrijp. Want elke diesel heeft een retourleiding die je moet schakelen anders loopt je tank over. En volgens mij hebben de benzine uitvoeringen ook een retour. Dus waar de enkele kraantjes dan hebben ingezeten is mij een raadsel.

Arnold.
Dennis101

Re: Brandstofleiding diesel

Bericht door Dennis101 »

De 2.25 benzine heeft geen retour Arnold.

Dennis B
Exfietser

Re: Brandstofleiding diesel

Bericht door Exfietser »

Hmm, Dan ben ik zeker abuis Dennis. Ik dacht ergens in de partmanuals een keer gezien te hebben dat een carburateur ook een retour had. Dat verklaart dan in ieder geval het bestaan van een enkel kraantje.

Arnold.
marc

Re: Brandstofleiding diesel

Bericht door marc »

martin,

dat hoeft niet altijd zo te zijn, met mijn mil. lw ik heb lang gereden op de rechter tank ivm lekkerij aan de linker kant

die tank had ik helemaal leeg had gemaakt maar na verloop van tijd zat daar zeker weer een liter of 5 in.


groet marc lw
Exfietser

Re: Brandstofleiding diesel

Bericht door Exfietser »

Dan is waarschijnlijk je kraantje niet helemaal tof meer en lekt een beetje naar de andere kant. Met nadruk op een beetje want het overpompen van de diesel gaat heel snel. Daar hoef je niet lang voor te rijden als alles naar de andere tank zou gaan.

Arnold.
Iwan Stuifzand

Re: Brandstofleiding diesel

Bericht door Iwan Stuifzand »

Ik heb in ieder geval twee enkele kranen die bedoeld zijn voor een benzine motor, dus de retour wordt niet geschakeld en zit altijd op de achterste tank.
Wel zitten er op beide kraantjes de schakelaars, zodat de brandstofmeter altijd gekoppeld is met de tank waar brandstof uitgehaald wordt.

Maar als de retour erg snel gaat, dan houdt het dus in dat de zijtanks binnen de kortste keren leeg zijn en er weer uit de achterste tank getapt moet worden??
Hoeveel tijd zou hier voor nodig zijn?

De kraantjes om de retourleiding te schakelen liggen nog wel in Engeland maar kosten ca. 55 pond / stuk
Rickske

Re: Brandstofleiding diesel

Bericht door Rickske »

ik heb vorig jaar een lectronische kraan gescoord in de states via Ebay, hiermee kan je direct ook je tankvlotter schakelen dus zie je altijd hoeveel peut je nog hebt. K heb m er nu n paar maandjes in en tot nu toe probleemloos.

flexibele brandstof leidingen kan je uiteraard gewoon bij een automaterialen zaak kopen. Vermeld wel of t voor diesel of benzine is, maar meestal krijg je toch iets als Gates Multifuel.

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5b4812a60c037e7a93747204e6bb4b4b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 6479119, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Plaats reactie