ex-Mariniers, 200TDi, 1.2 tussenbak
-
John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)
ex-Mariniers, 200TDi, 1.2 tussenbak
Ik heb een 110 ex-Mariniers, met 200TDi motor en 1:1.4 ratio tussenbak. Ik vind toch dat het toerental hoog ligt, bij het optrekken kan ik de 1e versnelling amper gebruiken en bij snelweg gebruik is het lawaaierig. Sommige mensen hebben problemen gehad met een 1:1.2 tussenbak (met bepakking in de bergen rijden), zijn er ook mensen die daar wel tevreden over zijn. Ik rijd voornamelijk korte afstanden, weinig terrein, soms snelweg, maar wil vaker de snelweg op om in oosten en zuiden te gaan kamperen met de kinderen, die na de prikkersdag de smaak van het kamperen te pakken hebben.
Met dank voor suggesties,
John
Met dank voor suggesties,
John
-
Dennis101
Re: ex-Mariniers, 200TDi, 1.2 tussenbak
Een 110 heeft een groot frontaal oppervlakte en een hoge cw waarde, vandaar dat Land Rover heeft gekozen voor deze tussenbak.
Een Discovery heeft een kleiner frontaal oppervlakte een lagere cw waarde en een kleinere wielomtrek, vandaar dat hier de
De eerste versnelling is bij een Militaire LT77 lager als bij de civiele LT77, dus hier zal een andere tussenbak niet zo heel veel aan veranderen.
Prettige bijkomstigheid van het hogere toerental op de snelweg is dat de verbranding schoner is, de koeling beter maar vooral de motor minder wordt belast.
Omdat je schrijft dat je voornamelijk korte afstanden rijdt is het belangrijk dat de motor die enkele keer dat er langere tijd op de snelweg gereden wordt "schoon" gereden wordt en dat zal aanzienlijk minder plaatsvinden als je een 1.2:1 tussenbak plaatst.
Voor de levensduur van de motor is de huidige tussenbak de betere optie en bovendien heb je bij zware tegenwind, een aanhanger of bergop meer "over".
Het geluid kun je reduceren met een goede geluiddempende set.
Dennis B
Een Discovery heeft een kleiner frontaal oppervlakte een lagere cw waarde en een kleinere wielomtrek, vandaar dat hier de
De eerste versnelling is bij een Militaire LT77 lager als bij de civiele LT77, dus hier zal een andere tussenbak niet zo heel veel aan veranderen.
Prettige bijkomstigheid van het hogere toerental op de snelweg is dat de verbranding schoner is, de koeling beter maar vooral de motor minder wordt belast.
Omdat je schrijft dat je voornamelijk korte afstanden rijdt is het belangrijk dat de motor die enkele keer dat er langere tijd op de snelweg gereden wordt "schoon" gereden wordt en dat zal aanzienlijk minder plaatsvinden als je een 1.2:1 tussenbak plaatst.
Voor de levensduur van de motor is de huidige tussenbak de betere optie en bovendien heb je bij zware tegenwind, een aanhanger of bergop meer "over".
Het geluid kun je reduceren met een goede geluiddempende set.
Dennis B
-
John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)
Re: ex-Mariniers, 200TDi, 1.2 tussenbak
Dank je wel Dennis!
Groet,
John
Groet,
John
-
CamperChris
Re: ex-Mariniers, 200TDi, 1.2 tussenbak
Ha John, wij hebben het er tijdens het prikkers-kamperen even over gehad. Weet je zeker dat je nu een 1.4-bak er onder hebt? Origineel zit er namelijk een 1.6-bak achter een 2.5na.
Ik heb ooit een 1.2-bak geprobeerd, maar dit vondt ik toch niet jofel. Ik heb ook al grotere banden (255/85) die voor reductie zorgen. Ik merkte duidelijk dat de gearing te laag was, waardoor de motor niet in het juiste toerengebied draaide. Op de snelweg heb je met een 1.2-bak bijvoorbeeld een LAGERE topsnelheid. De motor heeft bij die toeren nl niet voldoende kracht om hem verder te versnellen. Toen ik met 4 mensen aan boord in de ardennen een geasfalteerde haarspeldbocht in de lage gearing moest nemen was ik overtuigd dat ik een 1.4-bak moest hebben.
Je kunt dus beter (en waarschijnlijk goedkoper) wat isolatie (bitumen ontdreuningsplaat en absorptieschuim) plakken onder de kap, het schutbord en in de cabine. Dat scheelt enorm!
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6249b4e01675eb332bd67a44f84f1f7a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 6422970, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5985e95e2033a458ac5845d7f17acb02', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 6422970, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Ik heb ooit een 1.2-bak geprobeerd, maar dit vondt ik toch niet jofel. Ik heb ook al grotere banden (255/85) die voor reductie zorgen. Ik merkte duidelijk dat de gearing te laag was, waardoor de motor niet in het juiste toerengebied draaide. Op de snelweg heb je met een 1.2-bak bijvoorbeeld een LAGERE topsnelheid. De motor heeft bij die toeren nl niet voldoende kracht om hem verder te versnellen. Toen ik met 4 mensen aan boord in de ardennen een geasfalteerde haarspeldbocht in de lage gearing moest nemen was ik overtuigd dat ik een 1.4-bak moest hebben.
Je kunt dus beter (en waarschijnlijk goedkoper) wat isolatie (bitumen ontdreuningsplaat en absorptieschuim) plakken onder de kap, het schutbord en in de cabine. Dat scheelt enorm!
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6249b4e01675eb332bd67a44f84f1f7a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 6422970, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5985e95e2033a458ac5845d7f17acb02', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 6422970, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
-
Marc-my-Words
Re: ex-Mariniers, 200TDi, 1.2 tussenbak
Dag John, Dag Dennis,
Het is allemaal waar en toch geloof ik er geen ... van.
Volgens zowel de cijfers als ook volgens de algemene opinie is een Td5 maar weinig sterker als een Tdi, toch heb/had (want hij heeft klachten) ik veel plezier van een overdrive.
Deze overdrive zet er een hele versnelling bovenop, ongeveer 28 %, een 1,2 tuusenbak ipv een 1,4 tussenbak verschuift alle versnellingen een halfje omhoog.
Als je motor dus niet astmatisch is of anderszinds aan zijn einde dan moet het weinig problemen geven. Wel moet je even je schakelmomenten aanpassen, en misschien zo hier en daar op een helling wat eerder terugschakelen, maar aan de andere kant zullen er ook omstandigheden zijn waarbij bijv. de vierde dan het lekkerder "doet" als voorheen de 5e of 4e (nl het geval dat je voorheen net niet of net wel moest terugschakelen - dat zal dan met 1,4 tussenbak beslist moeten, maar de 4e is dan juist weer beter afgestemd op juist deze helling).
En het is waar dat je een dieselmotor als je die langdurig te zwaar laat werken eerder verslijt, maar evenzo geldt dat een dieselmotor die meer toeren moet maken ook eerder versleten is. Aangezien je toch meestentijds ± vlakke wegen hebt, en de meeste mensen eerder de auto vol hebben als overbeladen is overbelasting van de motor op hellingen of door het gewicht niet direct een reeel gevaar.
Een 1,2 tussenbak kan je dus helpen de toerentallen en motorslijtage te beperken (je verbruik zal ook wat dalen). Mocht je evenwel met dikke, oversized modderbanden rijden, en jaarrond met een roofrack en nog zo wat weerstanden, dan moet je beslist bij die 1,4 tussenbak blijven.
Groeten Marc
Het is allemaal waar en toch geloof ik er geen ... van.
Volgens zowel de cijfers als ook volgens de algemene opinie is een Td5 maar weinig sterker als een Tdi, toch heb/had (want hij heeft klachten) ik veel plezier van een overdrive.
Deze overdrive zet er een hele versnelling bovenop, ongeveer 28 %, een 1,2 tuusenbak ipv een 1,4 tussenbak verschuift alle versnellingen een halfje omhoog.
Als je motor dus niet astmatisch is of anderszinds aan zijn einde dan moet het weinig problemen geven. Wel moet je even je schakelmomenten aanpassen, en misschien zo hier en daar op een helling wat eerder terugschakelen, maar aan de andere kant zullen er ook omstandigheden zijn waarbij bijv. de vierde dan het lekkerder "doet" als voorheen de 5e of 4e (nl het geval dat je voorheen net niet of net wel moest terugschakelen - dat zal dan met 1,4 tussenbak beslist moeten, maar de 4e is dan juist weer beter afgestemd op juist deze helling).
En het is waar dat je een dieselmotor als je die langdurig te zwaar laat werken eerder verslijt, maar evenzo geldt dat een dieselmotor die meer toeren moet maken ook eerder versleten is. Aangezien je toch meestentijds ± vlakke wegen hebt, en de meeste mensen eerder de auto vol hebben als overbeladen is overbelasting van de motor op hellingen of door het gewicht niet direct een reeel gevaar.
Een 1,2 tussenbak kan je dus helpen de toerentallen en motorslijtage te beperken (je verbruik zal ook wat dalen). Mocht je evenwel met dikke, oversized modderbanden rijden, en jaarrond met een roofrack en nog zo wat weerstanden, dan moet je beslist bij die 1,4 tussenbak blijven.
Groeten Marc
-
Marc-my-Words
Re: ex-Mariniers, 200TDi, 1.2 tussenbak
Dag Chris,
Ik moest ook al eens LowGear kiezen - in Auvergne - om uit een zijweggetje de weg op te kunnen draaien: helling op ook al was het asfalt, kan ook een Td5 soms even te kort komen, en dit dus bij de standaardbak.
Jou dikkere banden zorgen overigens sowieso voor een factor 1,043 extra, dat lijkt weinig, maar die 4,3 % nog weer bovenop de ± 15% van de andere tussenbak kan natuurlijk net iets te veel van het goede zijn.
Groeten Marc
Ik moest ook al eens LowGear kiezen - in Auvergne - om uit een zijweggetje de weg op te kunnen draaien: helling op ook al was het asfalt, kan ook een Td5 soms even te kort komen, en dit dus bij de standaardbak.
Jou dikkere banden zorgen overigens sowieso voor een factor 1,043 extra, dat lijkt weinig, maar die 4,3 % nog weer bovenop de ± 15% van de andere tussenbak kan natuurlijk net iets te veel van het goede zijn.
Groeten Marc
-
Puffino
Re: ex-Mariniers, 200TDi, 1.2 tussenbak
td5 heeft hoger koppel, VEEL hoger koppel. Niet veel hoger vermogen inderdaad. Dat koppel helpt veel.
Ik denk dus dat Dennis wel iets meer gelijk heeft dan je suggereert.
Vraag ik me ook af of John inderdaad een 1.4 bak er onder heeft en welke hoofdbak hij heeft. Want de origineel in zijn wagen aanwezige was een 51a bak, voldoet niet lekker bij snelweg gebruik ivm de lage 1ste en 2de versnelling.
En welke bandenmaar had je nu? Standaard maat 235 of 7.5x16? Of groter, nee toch?
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Ik denk dus dat Dennis wel iets meer gelijk heeft dan je suggereert.
Vraag ik me ook af of John inderdaad een 1.4 bak er onder heeft en welke hoofdbak hij heeft. Want de origineel in zijn wagen aanwezige was een 51a bak, voldoet niet lekker bij snelweg gebruik ivm de lage 1ste en 2de versnelling.
En welke bandenmaar had je nu? Standaard maat 235 of 7.5x16? Of groter, nee toch?
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
-
John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)
Re: ex-Mariniers, 200TDi, 1.2 tussenbak
Even wat problemen gehad met de prikpagina, was ik de enige die blanco pagina's kreeg?
Inderdaad Sander en Chris, wij hebben het over die tussenbakken gehad. Ik heb 235 BF Goodrich M/T banden.
Had een advertentie gezien van iemand die een 1:1.4 tussenbak aanbood, "zo van Defensie", dus als dat klopt heeft Defensie misschien ook die bakken gehad. Kan geen code op mijn tussenbak vinden, maar er zit een sticker op: "Ratio 1:1.4"
Geluidsisolatie is inderdaad ook een optie om het geluidsniveau omlaag te brengen.
Met groet,
John
Inderdaad Sander en Chris, wij hebben het over die tussenbakken gehad. Ik heb 235 BF Goodrich M/T banden.
Had een advertentie gezien van iemand die een 1:1.4 tussenbak aanbood, "zo van Defensie", dus als dat klopt heeft Defensie misschien ook die bakken gehad. Kan geen code op mijn tussenbak vinden, maar er zit een sticker op: "Ratio 1:1.4"
Geluidsisolatie is inderdaad ook een optie om het geluidsniveau omlaag te brengen.
Met groet,
John
-
Marc-my-Words
Re: ex-Mariniers, 200TDi, 1.2 tussenbak
Dag Sander,
Ik weet dat op papier de Td5 een interessant hoger koppel heeft, maar juist helemaal onderin houd het beslist niet over.
Met overdrive reed ik soepeltjes vanaf 75 km/u in z'n "6de" dus vanaf krap 1500 toeren, maar dat is omdat ik graag met lage toeren rijd.
(Je kan zolang je niks extra's vraagt de Td5 tot 1000 toeren laten zakken, en dus net 50 km/u "rollen".)
Een Tdi is echter toch niet zo amechtig dat je met een halve versnelling hoger met de tong op de schoenen rijdt? Ik heb dat nooit gemerkt.
Vlgs de ODAVES-methode draait de Tdi ± 2100 toeren bij ± honderd km/u in de 5e met een 1,2 tussenbak, en ± 2450 toeren bij de 1,4 tussenbak.
Mij lijkt dat je ook met een 1,2 tussenbak nog steeds goed rond het max koppel zit.
En een heuvelende Franse N-weg met rond de 90 km/u zou het ook nog moeten doen zolang je geen gekke dingen van de motor vraagt.
In ieder geval zit je met een 1,4 tussenbak en alledaagse snelheden toch wel ruim boven het toerengebied met het max koppel, dus minder zuinig en vlgs de berichten die ik over diesels hoorde ook in de regionen waar opnieuw de slijtage toeneemt.
Groeten Marc
Ik weet dat op papier de Td5 een interessant hoger koppel heeft, maar juist helemaal onderin houd het beslist niet over.
Met overdrive reed ik soepeltjes vanaf 75 km/u in z'n "6de" dus vanaf krap 1500 toeren, maar dat is omdat ik graag met lage toeren rijd.
(Je kan zolang je niks extra's vraagt de Td5 tot 1000 toeren laten zakken, en dus net 50 km/u "rollen".)
Een Tdi is echter toch niet zo amechtig dat je met een halve versnelling hoger met de tong op de schoenen rijdt? Ik heb dat nooit gemerkt.
Vlgs de ODAVES-methode draait de Tdi ± 2100 toeren bij ± honderd km/u in de 5e met een 1,2 tussenbak, en ± 2450 toeren bij de 1,4 tussenbak.
Mij lijkt dat je ook met een 1,2 tussenbak nog steeds goed rond het max koppel zit.
En een heuvelende Franse N-weg met rond de 90 km/u zou het ook nog moeten doen zolang je geen gekke dingen van de motor vraagt.
In ieder geval zit je met een 1,4 tussenbak en alledaagse snelheden toch wel ruim boven het toerengebied met het max koppel, dus minder zuinig en vlgs de berichten die ik over diesels hoorde ook in de regionen waar opnieuw de slijtage toeneemt.
Groeten Marc
-
Bram109
Re: ex-Mariniers, 200TDi, 1.2 tussenbak
Wat doe je nog meer Op De Achterkant Van Een Sigarendoos?
Bram
Bram
-
paul kampeerrover
Re: ex-Mariniers, 200TDi, 1.2 tussenbak
Maar alleen de 1e en 2e versnelling zijn toch anders bij de mariniers?
De top ligt bij gelijkwaardige tussenbakken en motorblokken op gelijk nivo?
groet, Paul
De top ligt bij gelijkwaardige tussenbakken en motorblokken op gelijk nivo?
groet, Paul
-
Marc-my-Words
Re: ex-Mariniers, 200TDi, 1.2 tussenbak
Daar had ik nog niet eens bij stil gestaan.
Door de lagere 1 en 2 is een "zwaardere" tussenbak nog eens minder een probleem.
Wegrijden op de helling of anderzinds moeilijke situaties gaat dus eigenlijk altijd goed.
Blijft de vraag: trekt een Tdi het in de 5e of trekt ie het niet.
Cijfermatig zou ie het moeten trekken - mits in goede conditie natuurlijk - en aangenomen dat je niet waanzinnig veel wilt meezeulen.
Het enige waar je wat inlevert is de acceleratie, met name in de 5e, maar je kan weer wel wat verder doortrekken in de 4e.
Marc
Door de lagere 1 en 2 is een "zwaardere" tussenbak nog eens minder een probleem.
Wegrijden op de helling of anderzinds moeilijke situaties gaat dus eigenlijk altijd goed.
Blijft de vraag: trekt een Tdi het in de 5e of trekt ie het niet.
Cijfermatig zou ie het moeten trekken - mits in goede conditie natuurlijk - en aangenomen dat je niet waanzinnig veel wilt meezeulen.
Het enige waar je wat inlevert is de acceleratie, met name in de 5e, maar je kan weer wel wat verder doortrekken in de 4e.
Marc