Lassen --> ECU's wel of niet verwijderen?
-
90TD5'03
Lassen --> ECU's wel of niet verwijderen?
Ik heb onlangs de wielmoersloten wat te strak vast gedraaid. Gevolg, nu ik ze los wil krijgen scheurt de speciale slotdop en ook een nieuwe slotdop begeeft het al snel.
Bij Difflock een NutBuster besteld en daarmee krijg ik er gelukkig weer twee los. Twee andere houden de NutBuster niet vast en komen dus niet los. Nu is mijn plan om een normale wielmoer op de slotmoer te lassen. Wellicht biedt dat meer kansen.
Uiteraard de accu los tijdens het lassen, ook de stekkers van de ECU's los. Is dat naar jullie idee voldoende of is het noodzakelijk / raadzaam de ECU's even helemaal uit de auto te nemen?
Groet van Marco!
Bij Difflock een NutBuster besteld en daarmee krijg ik er gelukkig weer twee los. Twee andere houden de NutBuster niet vast en komen dus niet los. Nu is mijn plan om een normale wielmoer op de slotmoer te lassen. Wellicht biedt dat meer kansen.
Uiteraard de accu los tijdens het lassen, ook de stekkers van de ECU's los. Is dat naar jullie idee voldoende of is het noodzakelijk / raadzaam de ECU's even helemaal uit de auto te nemen?
Groet van Marco!
-
bart van dessel
Re: Lassen --> ECU's wel of niet verwijderen?
hoi, in ieder geval de + en de - van de accu losgooien en misschien inderdaad de stekkers even lospluggen van de ecu's. En de volgende keer geen slotbouten meer monteren, het zijn ondingen die snel kapot gaan en Land Rover wielen worden niet gestolen.
gr, Bart
gr, Bart
-
Frans Bonnes
En let bij electrisch lassen erop dat de stroom NIET door de wiellagers loopt.
Dus als het kan de massa op een andere wielbout zetten.
Eventueel moer met verlengstuk of zo iets.
fb
Dus als het kan de massa op een andere wielbout zetten.
Eventueel moer met verlengstuk of zo iets.
fb
-
90TD5'03
Re: Lassen --> ECU's wel of niet verwijderen? OPGELOST
Dank voor de antwoorden.
Probleem is echter opgelost. NutBuster met de haakse slijper gemodificeerd door 'm een centimeter korter te maken. Het tapse draad aan de binnenzijde krijgt daardoor weer goed grip op de kop van het wielmoerslot en uiteindelijk ook de laatste twee los gekregen.
Groet van Marco!
Probleem is echter opgelost. NutBuster met de haakse slijper gemodificeerd door 'm een centimeter korter te maken. Het tapse draad aan de binnenzijde krijgt daardoor weer goed grip op de kop van het wielmoerslot en uiteindelijk ook de laatste twee los gekregen.
Groet van Marco!
-
Lucas van Lierop
Ik hoor juist wel eens dat de accu de stroompieken opvangt dus aangesloten laten is dan beter. Zo werkt het natuurlijk ook het afvlakken van een gelijkgerichte wisselspanning met elco's.
Nog meer meningen?
Groet
Lucas
Nog meer meningen?
Groet
Lucas
-
Marc-my-Words
Dag Lucas,
De accu zelf is het probleem niet, de gelijkrichters op de dynamo echter die zijn het tere punt. Dus de accu hoeft zelf niet los de rest wel, daarom is het dus makkelijker de elektriciteit zoveel mogelijk te ontkoppelen. Je hoort evenwel ook wel eens dat zolang je de massa-klem maar dicht bij het werk zet op een goed geleidend deel dat het allemaal wel losloopt. Don't try this at home -- althans niet voordat je steekhoudende testen hebt gezien bij een ander.
Marc
De accu zelf is het probleem niet, de gelijkrichters op de dynamo echter die zijn het tere punt. Dus de accu hoeft zelf niet los de rest wel, daarom is het dus makkelijker de elektriciteit zoveel mogelijk te ontkoppelen. Je hoort evenwel ook wel eens dat zolang je de massa-klem maar dicht bij het werk zet op een goed geleidend deel dat het allemaal wel losloopt. Don't try this at home -- althans niet voordat je steekhoudende testen hebt gezien bij een ander.
Marc
-
Lucas van Lierop
Ik wou het er nog bijna bij schrijven "Dit lijkt me er eentje voor Marc-My-Words" en jawel hoor
Dank voor de toelichting!
Groet
Lucas
P.S. met deze forum update kom je na het inloggen wel vanzelf ingelogd terug bij je topic, handig!
Dank voor de toelichting!
Groet
Lucas
P.S. met deze forum update kom je na het inloggen wel vanzelf ingelogd terug bij je topic, handig!