risico?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
paul

risico?

Bericht door paul »

Al jaren heb ik mijn 90 geschorst omdat ik er alleen mee in de diepe modder rij, hij is wel verzekerd, maar voldoet door de softtop ook niet meer aan de grijs kenteken regels. Nou wil ik binnenkort vanwege nieuwe wielophanging even een flinke proefrit maken hier in de buurt. Een goede kennis gaat met me mee en die heeft ook handelaarsplaten. Wat is nou het risico? Als het alleen een bekeuring is van 100 a 200 euro voor een niet geldige apk is het risico te overzien. Als ik pech heb vindt men dat ik niet meer voldoe aan het grijs kenteken en moet ik alsnog de hele BPM tijdens nieuwwaarde betalen, en misschien ook nog de wegenbelasting voor al die tijd dat hij geschorst is. Iemand enig idee wat het risico is om een eindje te gaan toeren met geleende handelaarsplaten op een auto die van mij is? Ik ben benieuwd, Paul
Gerben tB

Re: risico?

Bericht door Gerben tB »

Bij een handelaarskenteken hoort volgens mij ook een handelaarskentekenbewijs verzekering en de auto moet op naam van de handelaar staan
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Officieël moet de auto gevrijwaard zijn door de handelaar/eigenaar van de groene platen, dus moet de auto in zijn handelsvoorraad staan. Maar ik wil ze de kost niet geven die daar misbruik van maken. Als je 90 er verder toonbaar uitziet en je maak de proefrit in een rustige streek dan zie ik geen problemen. Je moet alleen niet betrokken raken in een ongeluk. Maar ik zeg altijd: wie niet waagt, die blijft maagd. Rij alsjeblieft niet met je eigen kentekenplaten want een auto die jaren niet gekeurd is en geschorst is en je rijdt daarmee op de weg, dan is de ramp financieël niet te overzien. Het niet voldoen aan het grijs kenteken is alleen een zaak van de douane en die moet je ook maar net tegenkomen.
Wat je wel kunt doen is je auto te laten vrijwaren door de houder van de groene platen en na de apk weer op jouw naam tenaamstellen. De handelaar moet en inkoopverklaring maken, de auto inkopen voor een symbolisch bedrag en daarna weer aan jouw verkopen, dus een beetje administartie en € 9,- voor het weer tenaamstellen.

groetjes, Bart
(dieookgroeneplatenheeftgehadmaarnutruckeris)
Huub Pennings

Bericht door Huub Pennings »

paul schreef:
>
> Al jaren heb ik mijn 90 geschorst omdat ik er alleen mee in
> de diepe modder rij, hij is wel verzekerd, maar voldoet door
> de softtop ook niet meer aan de grijs kenteken regels.

Je softtop en stangen eraf halen en zonder dak naar de APK, dak is geen eis voor de APK.

>Nou
> wil ik binnenkort vanwege nieuwe wielophanging even een
> flinke proefrit maken hier in de buurt. Een goede kennis
> gaat met me mee en die heeft ook handelaarsplaten. Wat is nou
> het risico?

Dat als je gepakt wordt jij en hij terecht een hoop gelazer boete en kosten krijg.
Als je met je auto wil rijden dan hou je je toch gewoon aan de regels zoals wij allemaal.

>Als het alleen een bekeuring is van 100 a 200
> euro voor een niet geldige apk is het risico te overzien.
> Als
> ik pech heb vindt men dat ik niet meer voldoe aan het grijs
> kenteken en moet ik alsnog de hele BPM tijdens nieuwwaarde
> betalen, en misschien ook nog de wegenbelasting voor al die
> tijd dat hij geschorst is. Iemand enig idee wat het risico is
> om een eindje te gaan toeren met geleende handelaarsplaten op
> een auto die van mij is? Ik ben benieuwd, Paul

Risico is gelukkig groot. Als je politie tegen komt en ze zijn wakker, dan zetten ze je aan de kant en gaat de kassa rinkelen. Wat er gebeurt als je een aanrijding veroorzaakt met lichamelijk letsel met een onverzekerde, onbelaste auto met een niet standaard wielophanging die niet voldoet aan de APK eisen die opgeschort is????
Dan kan je de boot wel moeten verkopen........
Mijn advies is dan ook niet doen, beter traileren naar een afgesloten terrein of gewoon APK en wegenbelasting Heb nog wel een hardtopje voor weinig ;-)

Just my two cents worth.

Huub
Rob

Bericht door Rob »

Kijk even op de site van de RDW. Staat precies op wat wel en niet mag met groene platen. Staat niets over gevrijwaard. Groene platen zijn bedoeld voor een proefrit bij aankoop of een proefrit na reparatie. Dat laatste lijkt me bij jou van toepassing. of zijn er verschillende types groene platen?
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Ik zou zeggen, bel even de RDW, je vraagt het hier aan particulieren en niet aan professionele groene platen houders. Mijn bericht klopt precies, tenminste in de tijd dat ik zelf een bedrijfsvoorraad had en dat is een jaar of 5 geleden. Misschien zijn de regeltjes inmiddels gewijzigd.

Groetjes, Bart
Plaats reactie