Waterpomp loopt aan...

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Sven

Waterpomp loopt aan...

Bericht door Sven »

Het lijkt erop dat de waterpomp van onze series 3, 2.25 petrol (7 stud) weer tegen het blok aan loopt (impeller tegen motorblok). Om deze reden heb ik afgelopen zomer de waterpomp al eens vervangen.....

2 vraagjes:
- Komt iemand dit probleem bekend voor? En zo ja, is er een oplossing

- Ik ben op zoek naar de 7 bouten voor de waterpomp. Iemand enig idee hoe makkelijk/lastig deze te vinden zijn?

Alweer dank!

Sven
Gert

Re: Waterpomp loopt aan...

Bericht door Gert »

Sven,

Als ik me niet vergis zit er een borgboutje in het ashuis om het lager op zn plek te houden.

In theorie zou het lager niet zó erg axiaal moeten worden belast dat je de as of het lager zou kunnen wegdrukken. Heb je indertijd het lager vervangen, of de hele waterpomp ?

De 7 bouten zou je via de paginamarkt moeten kunnen vinden. Ik geloof echter niet dat hier het probleem zit, dus je zou de oude moeten kunnen hergebruiken.

Groeten,

Gert
Sven

Bericht door Sven »

Gert,

Dank voor je input.

- Vorige waterpomp was het lager helemaal los gelopen, waardoor de impeller daadwerkelijk ver genoeg axiaal naar binnen was gelopen om het blok te raken. Er zit echter geen/nauwelijks axiale kracht op het ding, dus moet haast wel een slecht zittend lager zijn geweest.
- Ik heb vorig jaar een volledig nieuwe waterpomp geplaatst, met gebruikmaking van de oude bouten, deze waren echter niet in een top staat, vandaar dat ik naar de bouten vraag, als ik eea toch moet loshalen dan kan ik net zo goed de bouten vervangen :-)
De pomp werkt volgens mij prima maar lijkt weer een piepend geluid te geven... $%$%$$& (lees: scheldwoord :-)

Ik heb de oude pomp nog (en nog een reserve...), dus ik ga eens kijken naar dat borgboutje.
Is het trouwens makkelijk om een lager te vinden en eventueel zelf te vervangen? Scheelt weer €€€

Groet,

Sven
Gert

Bericht door Gert »

Hey Sven,

Er zijn inderdaad revisiesets te krijgen, onder nummer RTC3072.
Daarbij zitten geloof ik het lager, een kapje, de impeller, en de pakking.

Let wel op de kwaliteit. Engelse firma's zullen je zonder berichtgeving gewoon britpart sturen, en dan kun je er bijna vanuit gaan dat je komende zomer wéér aan de gang moet. Probeer die set dus te krijgen van een goed merk, bel Budget-parts eens. De bouten zijn los te krijgen:
BH605321L en SH504081L volgens het partsboek.

Let wel even op of je een militair of een civiele hebt.

Ik vermoed toch dat het boutje is losgelopen, en zo het hele lager naar binnen is gegaan. Kijk eens in het parts manual op pagina 1E09. Daar zie je het boutje zitten.

Probeer de revisie trouwens wel netjes te doen met een passend stuk gereedschap. Een nieuwe waterpomp uit het NL leger kost geloof ik iets van 50 euro. Ohja, bestel altijd een extra pakking ;-)

Groeten,

Gert
Plaats reactie