even een vraagje over de temp van de motorolie. serie 111 ex-def '81 diesel.
daar ik de meters al helemaal niet vertrouw, heb ik al vanaf het begin [2jr nu]
een olie temp via de dip-stick gemonteerd. deze loopt keurig zeer geleidelijk op.
nu komt het;... de temp. loopt altijd tot 110gr C bij lange ritten [lees 500km snelweg] en in de bergen, loopt hij door naar 115grC .er zit een olie koeler op welke is afgedopt! de water temp blijft keurig tussen de 80 en 82grC snelweg of bergen geen probleem.
mijn vraag... wat moet de temperatuur zijn? is 90gr wenselijk ? of de olie koeler weer in gebruik stellen ? gewoon even wat vraagjes, verdere info 10W40 olie zit erin .
gr peter B
olie temperatuur
-
erik 110+LW
Re: olie temperatuur
De mijne had ook altijd een hogere olietemp an watertemp. Ik had ook de oliekoeler verwijderd.
Mijn mening is dat olie best warmer mag worden dan 100 gr. Eventueel water/vocht kan er dan ook uit verdampen. Heel herkenbaar en volgens mij kan het geen kwaad.
Overigens erg veel gereden en altijd zonder oliekoeler. Dit is ook een militaire optie, de civiele hebben het geeneens.
Nu heb ik er een LW (ex-ned) bij en heb ook direkt weer de oliekoeler verwijderd ivm lekkage.
Wat de juiste temp is weet ik niet, maar nogmaals;mag boven de 100 gr.
Succes,
Erik
Mijn mening is dat olie best warmer mag worden dan 100 gr. Eventueel water/vocht kan er dan ook uit verdampen. Heel herkenbaar en volgens mij kan het geen kwaad.
Overigens erg veel gereden en altijd zonder oliekoeler. Dit is ook een militaire optie, de civiele hebben het geeneens.
Nu heb ik er een LW (ex-ned) bij en heb ook direkt weer de oliekoeler verwijderd ivm lekkage.
Wat de juiste temp is weet ik niet, maar nogmaals;mag boven de 100 gr.
Succes,
Erik
-
peter b
beste erik,
thanks, het dieseltje loopt prima,zeker met de gereviseerde pomp.
in mijn oude T2 vw bus hield ik 120grC als max aan, dan was het ,waar we ook stonden, spanje of ergens halverwege een berg,.... stoppen en koffie!
maar ja , daar was het gevaar van vastlopen waarschijnlijker dan bij deze jongens.
we gaan gewoon lekker verder. net terug van vakantie 4000km zonder problemen.
gr peter.
thanks, het dieseltje loopt prima,zeker met de gereviseerde pomp.
in mijn oude T2 vw bus hield ik 120grC als max aan, dan was het ,waar we ook stonden, spanje of ergens halverwege een berg,.... stoppen en koffie!
maar ja , daar was het gevaar van vastlopen waarschijnlijker dan bij deze jongens.
we gaan gewoon lekker verder. net terug van vakantie 4000km zonder problemen.
gr peter.
-
erik 110+LW
Wij hebben destijds met de 2.25D in de 109 ook ehoorlijke ritten gedaan, 800 k per dag in de vakantie kwam regelmatig voor. Ook in Spanje met extreme temperaturen en klimmen. De olietemp liep meestal tot tegen,of net in het rode.
Geen probleem volgens mij.
Erik
Geen probleem volgens mij.
Erik
-
Apke
Hoi Peter,
Afgelopen zomer ben ik met mijn 109 Stawag 2.5d naar Slovenie gegaan. Caravan er achter en "gewoon" door Oostenrijk.
Tot overmaat van ramp was het warm en ontbrak het aan rijwind in de tunnels.
De olie temp heb ik niet gemeten, maar aan de zijkant van het blok (net iets onder de verstuivers) heb ik een temp sensor gemonteerd.
In nederland heb ik een blok temp van 70 a 80 graden bij behoorlijke ritten, met caravan in de zomer had ik bijna constant 90 graden op de moeter staan.
In de tunnels ( 7 km zonder rijwind na een behoorlijke klim) had ik een temp van 105 graden.
Dit is de zijkant van het blok, deze wordt normaal lucht gekoeld en zal dus koeler zijn dan het inwendige van het blok.
Met andere woorden: een stijging van 30 a 35 graden onder zware omstandigheden. Koelwater temperatuur bleef binnen de perken (rode lijnen).
Ik hoop dat je wat aan de info hebt.
Apke
www.larrie.nl
Afgelopen zomer ben ik met mijn 109 Stawag 2.5d naar Slovenie gegaan. Caravan er achter en "gewoon" door Oostenrijk.
Tot overmaat van ramp was het warm en ontbrak het aan rijwind in de tunnels.
De olie temp heb ik niet gemeten, maar aan de zijkant van het blok (net iets onder de verstuivers) heb ik een temp sensor gemonteerd.
In nederland heb ik een blok temp van 70 a 80 graden bij behoorlijke ritten, met caravan in de zomer had ik bijna constant 90 graden op de moeter staan.
In de tunnels ( 7 km zonder rijwind na een behoorlijke klim) had ik een temp van 105 graden.
Dit is de zijkant van het blok, deze wordt normaal lucht gekoeld en zal dus koeler zijn dan het inwendige van het blok.
Met andere woorden: een stijging van 30 a 35 graden onder zware omstandigheden. Koelwater temperatuur bleef binnen de perken (rode lijnen).
Ik hoop dat je wat aan de info hebt.
Apke
www.larrie.nl