onstekingsproblemen V8

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Martin B.

onstekingsproblemen V8

Bericht door Martin B. »

Hallo,

In navolging op:

[www.prikpagina.nl]

heb ik nog steeds problemen met mijn V8 op LPG. Nu is het ondertussen zover dat ik een paar honderd meter kan rijden en dan valt alles uit. Even stilstaan, starten en hij loopt weer. Het lijkt vooral voor te komen bij een warme motor.

Ik vermoed (en daar mag ik graag tips over krijgen) dat er iets mis is in het laagspanningscircuit van mijn onsteking. Wie kan mij vertellen / uitleggen hoe ik stap voor stap dit goed kan doormeten om de fout op te sporen.

Voor alle duidelijkheid, het gaat hier om een 3.5V8 met carburateurs (waar de zuigers uit zijn gehaald). Ik maak gebruik van een optisch elektronische ontsteking met een standaard 12V bobine.

Met vriendelijke groet,
Martin
Paul Stroink

Re: onstekingsproblemen V8

Bericht door Paul Stroink »

Doet de auto het op benzine ook, of loopt hij alleen op LPG.

Is de bobine wel goed?

Het lijkt me niet in het laagspanningsgedeelte te zitten...
Paul Stroink

Bericht door Paul Stroink »

Wat versta je trouwens onder 'valt alles uit'?
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Ik begin er voorzichtig aan te denken dat als er een inductierelais is ingebouwd als beveiliging, dat deze de geest heeft gegeven.
Het inductierelais heeft in de regel een draad die om de bobinekabel wordt gewonden en detecteert of de ontsteking werkt.
Als deze in werking is (ontsteekpulsen maakt) sluit het relais en geeft de LPG toevoer vrij.
Als deze slecht werkt zou je dergelijke problemen kunnen krijgen.
Kijk als eerste of de draad nog goed om de bobinekabel heen zit en of de andere aansluitingen nog goed contact maken.
Als test zou je het inductierelais tijdelijk kunnen overbruggen om te kijken of dit nu wel goed gaat.

Dennis B.
Martin B.

Bericht door Martin B. »

@Dennis; Een draad om de bobine? Dat snap ik niet.

Ik snap je redenering van het inductierelais wel en vind ik een zeer waardevolle tip die ik ga nalopen.

@ Paul; Ik heb de bobine gemeten en die geeft de volgende waarden:

Tussen de negatieve en positieve terminal (op stand 200 Ohm) meet ik 1.8 Ohm.

Tussen de positieve terminal en de hoogspanningsuitgang meet ik 6,7 kOhm (stand 20 k).

Tussen de negatieve terminal en de hoogspanningsuitgang meet ik (ook) 6,7 kOhm.

Ik ben geen expert, maar dat lijkt me niet de fout.

Met alles valt uit, bedoel ik dat er geen enkele cylinder het meer doet.

Met vriendelijke groet,
Martin
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Ik denk dat Dennis bedoelt of er een draad om een van de bougiekabels gewonden zit.
En of die draad wel goed zit, aan het relais, en of dat relais misschien overleden is.

fb
Bram109

Bericht door Bram109 »

Bij de iets nieuwere veiligheids relais zit deze draad niet meer om de bobinekabel gewonden, maar rechtstreeks op de min van de bobine.

Groetjes Bram
Martin B.

Bericht door Martin B. »

Dan zal ik een nieuwere veiligheidsrelais hebben, want die loopt inderdaad naar de min van de bobine.

Maar hoe test ik nu het laagspanningscircuit en ook het veiligheidsrelais?

Martin
fred101

Bericht door fred101 »

Alleen bij een warme motor ? Dan lijkt me het relais niet de schuldige, dat zou dan random of altijd moeten voorkomen. Ik vermoed dat de bobine de schuldige is, wordt warm en zet uit en dan sluiten de windingen kort. Zorg ook dat de laagspannings onstekingdraden niet vlak langs de hoogspanningsdraden lopen.
Plaats reactie