olielekkage

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Theo Schinnij

olielekkage

Bericht door Theo Schinnij »

Mijn landrover 109D uit 1980 (militaire uitvoering) staat gedeeltelijk gestript. Ben bezig hem weer op te bouwen.
Uit één van de tapgaten van de verwijderde waterpomp komt steets wat
(motor)olie. Ik heb het angstige vermoeden dat dat niet goed is.
Kan iemand me daar meer over vertellen
Ex-fietser

Re: olielekkage

Bericht door Ex-fietser »

De waterpomp zit op het distributie huis. In dat distributiehuis zit ook olie. En sommige bouten gaan door het distributie huis heen en zitten dan in het motorblok geschroefd.
De olie wordt onder druk via de hydtaulische kettingspannner naar binnen gepompt. Verder komt het er dacht ik ook via de nokkenas en vanuit de kleppen in lopen.
Dat ik mijn waterpomp er af had liep er dacht ik geen olie uit maar het is al een tijdje terug dus zeker weten doe ik het niet.
Omdat het hele ding dus vol olie zit is het denk ik niet schokkend dat er een beetje olie uit het boutgat loopt. Mischien zit er in een van de boutgaten in het distributiehuis een opening naar het binnenste van het huis toe waardoor olie toegang heeft tot de bout en er dus zonder bout uit loopt. Zolang er uit het huis zelf geen olielekt en er ook geen olie in de waterpomp kan kopen is er niet heel veel aan de hand denk ik.

Als de motor uit staat zakt alle olie overigens wel naar onder het carter in. Op een gegeven moment moet het druppen dus wel ophouden.

Arnold.
Plaats reactie