6 cylinder

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
jan sanders

6 cylinder

Bericht door jan sanders »

mede laro rijders,

wie heeft een 6 cylinder blok in zijn landrover liggen en kan mij vertellen wat de min en plus punten zijn.

rij zelf een ex mod 109 diesel softtop. alleen met de komst van een kleine gaan we zoeken naar een station. met de ervaringen van een diesel met roofrack in het zwarte-woud en/of flinke tegen wind wil ik wat meer trek kracht, geen snelheid maar gewoon wat makkelijker met 85 door kunnen rijden. tevens vind ik het lawaai van een diesel enorm, oor doppen wenselijk! nu zijn er ook allerlei conversies dat weet ik ook. maar wil toch graag een originele auto incl alle voors en tegens.

heb ook het idee dat de meeste stations een 6 cylinder er in hebben liggen. klopt dit?

weet dus alle ins en outs van een laro met 2.25 diesel maar weet niets van de 6 cylinder. heb de zoek functie al geprobeert maar geen info die ik wil hebben.

bedankt alvast groeten jan sanders
Rody

Re: 6 cylinder

Bericht door Rody »

Ik rij nu al een tijdje met een 6cylinder 109 stawag SIII. Ik weet niet zo direct of het een gigantisch verschil is met optrekken, maar inderdaad rij je wat makkelijker 90 a' 95 -tot 105 km/h kun je het allemaal goed uithouden-. Ik heb geen overdrive, maar dat maakt zeker bij een zes cylinder behoorlijk uit naar het schijnt, juist omdat je wat extra vermogen heb t.a.v een viercylinder benzine of diesel.

De motor functioneert bij mij zonder problemen en ook starten gaat altijd prima. Zoals bij waarschijnlijk iedere motor is regelmatig onderhoud natuurlijk wel erg belangrijk (volgens de kenners is het nog belangrijker bij een zespitter omdat die nooit is bedoelt als laro motor).
Werken aan de motor is trouwens niet makkelijker of moeilijker dan bij een normale SIII-motor.

Dan de echte nadelen -voor sommige mensen althans-:
- onderdelen zijn wat moeilijker te krijgen, al is niets echt onmogelijk.
- als jij een laro 6cyl in de 109 wil inbouwen die je nu hebt zul je toch behoorlijk wat aanpassingen moeten doen -de motor is nu eenmaal wat groter-. Ik heb trouwens een heel artikel uit een oude LRO uit '92 of '93 waarin alle aanpassingen en verschillen worden beschreven tussen de standaard 2,25 en de 2,6 zespitter wat betreft chassis, bulkhead en techniek. mocht je interesse hebben maak ik wel een keer wat kopietjes-.
- het lijkt of de koppeling (komt van een standaard SIII) wat meer te lijden heeft, evenals de rest van de aandrijflijn. Maardat licht voor het grootste deel aan jou natuurlijk!
- voor veel mensen is het brandstofgebruik toch wel even schrikken. Persoonlijk gebruik ik de auto veel in het terrein en dan doet ie zo'n 1 op 3 a' 4km -maar dan rij ik natuurlijk vooral in lage versnellingen-, bij de langere ritten van zo'n 35 a' 40 km gebruik ik zo'n 1 op 6.

Verder gewoon een fijne motor en een fijne auto, ook voor regelmatig gebruik. Maar het blijft natuurlijk gewoon een oudere landrover...
harro

Bericht door harro »

Hoi Jan, heb je een mailtje gestuurd met wat info.

Harro
jan sanders

bedankt, groet jan
jan sanders

rody,
ook bedankt voor de info

groeten jan
Plaats reactie