Landrover Defender met automaat??

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Don

Landrover Defender met automaat??

Bericht door Don »

Beste lezers,

Ik heb een Landrover Defender op het oog, maar hier is een automaat ingebouwd...

Ik heb (nog) geen off-road ervaring, maar wil met een Landrover overland naar Australie.

Kan iemand me vertellen of een automaat het offroad rijden te goed komt? Of dat ik wellicht beter kan zoeken naar een handgeschakeld exemplaar?

Alvast bedankt,
Don

PS: tips die lijden naar een geprepereerde Landrover (of andere tips) zijn van harte welkom ;-)
Larosaurus

Re: Landrover Defender met automaat??

Bericht door Larosaurus »

Ik heb wellicht wel een tip die kan leiden naar een semi-geprepareerde defender.
Ex-fietser

Bericht door Ex-fietser »

Ik weet alleen wat van series landrovers. Dus van defender motoren en v-bakken kan ik niet veel zeggen. Maar voor zulk soort trips zou ik gaan voor een landrover in de standaard uitvoering zoals die af fabriek geleverd is. Dus niet met een naderhand ingebouwd ander type motor/versnellingsbak enz. Probeer jij in een vreemd land maar eens duidelijk te maken aan een monteur die je niet verstaat dat je voor jou auto waar een standaard partlist voor bestaat net een iets ander partnummer nodig hebt dan dat uit die standaard lijst.
Met een nederlandse(of engelse) partlist kom je ook niet ver als de man alleen maar Arabisch of Roemeens kan lezen bijvoorbeeld.

Verder zou ik betreffende de belangrijke onderdelen gaan voor een zo min mogelijk geavanceerd systeem. Een ding als een stuurbekrachting kan niet stuk als het er niet opzit bijvoorbeeld. Een turbo kan ook niet stuk als je die niet hebt.
Alle extra luxe dingen zoals electrische ramen kun je er wel in hebben zolang ze als ze stuk zijn ze maar niet verhinderen dat de motor lopen kan. Persoonlijk ga ik voor de schuifraampjes. Pas als ze er letterlijk uitgerot zijn doen ze het niet meer.

In moderne auto's zit er tegenwoordig een beveiliging die voorkomt dat je auto start als je de veiligheid gordel niet vast hebt bijvoorbeeld. Dit zijn hele leuke dingen midden in de rimboe als het schakelaartej in de gordel de geest gegeven heeft bijvoorbeeld. Persoonlijk vind ik het de verantwoording van de bestuurder of die gaat rijden of niet. En niet die van de fabrikant. Je hebt er immers een rijbewijs voor gehaald.

Voor (challenge) offroad rijden schijnt een automaat ideaal te zijn. Die kan namelijk heel snel schakelen. Met de hand ben je altijd zo langzaam dat de wagen stilstaat zoniet achteruitzakt voor je hem een versnelling hoger hebt.
Voor lange overlandtochten zou ik persoonlijk een handbak kiezen omdat dat minder complex is. En minder onderdelen betekend minder kans op defecten.
Maar er zullen andere prikkers zijn die he tegendeel beweren. Maar dat is ieder persoonlijk.

De nieuwste defender is overigens niet leverbaar met automaat, airbags, en moderne elctronica die alles voor je regeld en insteld. Er is alleen een handgeschakelde 6 bak leverbaar. En ik denk dat dit niet zomaar is.

Arnold.
frank van Steenhoven

Bericht door frank van Steenhoven »

wij zijn een paar jaar geleden met een RRC naar Israel en Jordanie gereden en 'n automaat is in zand of op rotsige bodem ideaal, merkte ik. Geen geklooi met schakelen als het toch al moeilijk genoeg is in dat superfijne poeder! Maar, zoals Arnold al zegt, voor zo'n trip is het vast slimmer om je auto zo 'basic' mogelijk te houden. Een later ingebouwde [ingeknutselde misschien?] auto-bak zou ik in een nederlandse zandbak ideaal vinden, maar niet echt voor zo'n trip. Dan liever de herrie van een Tdi.
Frank
[intussen 110 td5]
RoLandrover

Bericht door RoLandrover »

Ik denk niet dat je grote nadelen zult ondervinden van een jonge en goed onderhouden automaat,.

zoals voorgaande al zeggen is een autmaat erg goed in het terrein,
en zolang het een 'origineel' LR automaat is is ook aan onderdelen te komen.

....gewoon wijzen en in je beste arabisch of nederlands roepen ''range rover''

als het een 3 bak is dan gaat ie niet kapot,
en als het een ZF4HP is dan is deze ook te vinden onder een BMW 5 serie en Volvo 7xx series.

toch heeft de ZF bak een paar ontwerpfoutjes zegt men in de olie circuits, in de R en P standen blaast er met 190 psi druk oli enaar plekken waar het niet hoort te komen.

ik heb ooit iets gelezen van iemand die dit door een beetje 'engineering' kom oplossen door een afvoerkanaaltje ergens te maken met een kleppie oid.

vergeet niet dat een handbak net zo goed kapot kan gaan.
de Lt77-5 is ook niet een van de sterkste bakken maar toch zit ie in vele Defenders.
R380-5 handbak is een hele puikebak, de Lt85-5van de V8 110 id beresterk maar eenmaal kapot een dure, de oude torqueflite auto-3 is niet kapot te krijgen maar kost een hoop energie,...

anyway,..is de bak gekoppeld aan een V8 of TDI? Op een diesel moet de motor minimaal een 300TDi zijn om de bak goed te laten werken.(Koppel) op een Td5 is het prima, en op een V8 ook. De enige Defender geleverd met een originle automaat is volgens mij de 50th anniversary.

't is een keuze, maar zover was je eigelijk ook al

grtn

RLndRvr
Don

Bericht door Don »

Wow, dat is een boel nuttige informatie in zo'n korte tijd! Thanks!

Het gaat om een 2.5 TDI uit 1998. Geen idee wat voor een bak er in zit, toch maar even navragen. Inderdaad wel prettig als er eea voor handen is onderweg mocht het onverhoopt fout gaan. Al zul je er soms niet aan ontkomen om onderdelen vanuit NL te laten opsturen...

Er staat nu 280.000 op de teller, dus zal ongetwijfeld uit voorzorg wat vervangen moeten worden. Nog speciale zaken waar ik op moet letten gezien de km-stand?

Thanks again,
Don
RoLandRover

Bericht door RoLandRover »

de vraag is even waar(uit) de bak komt (wat hoogst waarschijnlijk een ZF4HP22 zal zijn) Komt deze van een sloop Discovery dan heeft de bak misschien wel meer km gedraaid , wat overigens weer niets zegt over de staat ervan.

origineel heeft de auto overigens een R380-5 bak gehad.

280000 voor de 300Tdi motor is een eitje,..daar zet je, mits weer goed onderhouden in toekomst en verleden zo weer 150000 bij.

grtn

Roland
Plaats reactie