Help! Een beetje OT, maar wel een technische vraag...

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Martin88LW

Help! Een beetje OT, maar wel een technische vraag...

Bericht door Martin88LW »

Avond allemaal,

A.s. zaterdag hopen wij naar Duitsland op vakantie te gaan en we hebben het idee om onze "boodschappenauto" mee te nemen, een 16 jaar oude Fiesta, benzine. De auto heeft iets meer dan een ton gelopen en rijdt verder prima, totdat....
Ik deze week even alle noodzakelijke checks en verversingen gdaan heb, inclusief kleppen stellen. Als laatste heb ik vanavond even het oliefilter vervangen en olie ververst, waarna ik de motor even heb laten draaien. Meteen viel me op dat er een tik uit de motor kwam die er eerder niet was.
Eerst dacht ik aan een drijfstanglager, maar die tik verdwijnt meestal als je de motor belast en dat lijkt niet het geval.
Nu is mijn dilemma in eerste instantie: wat kan die tik nog meer zijn en kunnen we er nog een 1000km mee rijden?
Ik weet dat het koffiedik kijken blijft, maar ik zou in ieder geval graag even een paar tips hebben over de herkomst van de tik.
Wie helpt me?

Alvast bedankt,
Martin
Andrew V8 RRC

Re: Help! Een beetje OT, maar wel een technische vraag...

Bericht door Andrew V8 RRC »

ik denk da je de kleppen niet goed gesteld hebt, mogelijk staat er een net iets te ruim die de tik veroorzaakt, of heb je hele dunne olie gebruikt dit kan ook een wat oudere motor heel wat gehoriger maken, ik zou iig beginnen met toch even opnieuw naar de kleppen te kijken.

als de olie druk lamp vlot uit is dan heb je ook goede olie druk , en zou ik ook geen probleem verwachten, daarnaast evt vlug lid worden van de anwb oid voor het geval dat , of evt in de toekomst ,iig kun jij fijn verder met je vakantie.

suc6 Groet Andrew
wilberth

Bericht door wilberth »

Ten eerste altijd je laatste acties verdenken , dus i.d.d. de kleppen. (en trek voor de gein je peilstok er nog eens uit, heb me bij een oudere tractor eens ooit helemaal het schompes gezocht naar een nieuw tikje dat niet ingewikkelder bleek te zijn dan een kromme peilstok die ergens iets draaiends raakte) Verder kan ik alleen het minder technische antwoord geven dat ik heel wat van die oude fordjes het gezien die om een of andere vage reden ondanks het geluid van 100 koffiemolens in het vooronder toch nog jaren probleemloos hebben gelopen dus...

succes en fijne vakantie, groet, Wilberth
Martin88LW

Hoi Andrew,

Dank voor je bemoedigende woorden
Ik zal idd nog even naar de klepspeling kijken, ik heb altijd de neiging deze aan de ruime kant van het opgegeven gebied te houden om onverhoopt zweven van de kleppen in ieder geval tegen te gaan/voorkomen.
Oliedruk is geen probleem, het lampje gaat tijdens het starten al uit en voor de zekerheid heb ik er een piepertje overheen gezet zodat het altijd opvalt wanneer de oliedruk weg zou vallen.
En je ANWB tip is ook een goede, daar hadden we het thuis al over gehad en ik denk dat dit de spreekwoordelijke druppel is zeg maar

Bedankt en groeten,
Martin
Martin88LW

Hallo Wilberth,

Jij ook bedankt voor de tip, zal ik ook even doen (dat van die peilstok) je weet idd maar nooit.
En ik hoop zeker dat het karretje het nog een poosje uithoudt, mijn vrouw is er op een bepaalde manier zelfs aan gehecht geraakt .

Groeten,
Martin
Plaats reactie