schakelprobleem

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Marjan Bos

schakelprobleem

Bericht door Marjan Bos »

Beste medeprikkers,

Sinds een tijdje heb ik een schakelprobleem. Ik kwam erachter dat het binnenwerk van de koppelingcilinder ietsje te ruim was geworden en heb dat vervangen. Ontlucht, etc, heb koppelingdruk. Maar het schakelen gaat nog steeds heel erg moeizaam/belabberd. M.a.w. kan er eigenlijk niet fatsoenlijk mee rijden.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn en hoe het probleem te verhelpen is? Ik heb dus wel koppelingdruk, maar hij ontkoppelt niet goed.

Marjan Bos
Absolutely Fabulous 109 '82 ex-def
Frank RRV8 Eend merc 220D'73

Re: schakelprobleem

Bericht door Frank RRV8 Eend merc 220D'73 »

Heb je alleen het binnenwerk vervangen of de hele cylinder gewisseld?

groet frank
erik 110+LW

Bericht door erik 110+LW »

Kan nog lucht zijn of afstelling. Begrijp ik dat je de hoofdkoppelings cilinder hebt vervangen? Daarvankun je de slag afstellen. Onder het dekseltje met de 6 schroefjes.

Als je de slave-cilinder op de vers.bak enkel hebt vervangen, moet het toch nog lucht zijn.

Zit de koppeling ook "dieper" dan voorheen?

Erik
Vlissingen
Hanzzl

Bericht door Hanzzl »

Ha, even volgen ...
Marjan Bos

Frank,

alleen het binnenwerk. Daarna teruggeplaatst, dot 3 erin en ontlucht, ik heb ook wel koppelingdruk. Maar hij ontkoppelt blijkbaar niet goed, want schakelen wil praktisch niet. Zelf heb ik geen idee wat de oorzaak hiervan kan zijn.

Groeten, Marjan
Marjan Bos

Hoi Erik,

De slag heb ik goed afgesteld, dus dat zal het niet zijn. Als er nog lucht in het systeem zou zitten, dan zou ik toch geen koppelingdruk hebben? Of wel een beetje?

De koppeling zit niet dieper dan voorheen, het valt me niet op dat de koppelingdruk misschien minder is dan voorheen, maar het schakelen gaat gewoon heel beroerd (is alleen maar met geweld voor elkaar te krijgen).

Ik hoop dat je nog een goede tip of uitleg voor me hebt.

Groetjes, Marjan
Hanzzl

Bericht door Hanzzl »

Marjan,
Bij mijn 88 heeft het een keer geholpen door wat motorolie op de bal onderaan de schakelpoot te laten druppelen. Schakelen ging daarna een stuk makkelijker.
Marjan Bos

Nou, dat is een tip die makkelijk uitvoerbaar is, in ieder geval het proberen waard. Hoop dan ook dat het gewoon zoiets simpels is...

Marjan
erik 110+LW

Bericht door erik 110+LW »

Marjan,

Als ie voorheen wél goed schakelde, moet je het toch in de koppeling zoeken. Als er een beetje lucht achtergebleven is, kun je best wat druk hebben, maar het pedaal zal dan we "dieper" zitten.
Ik heb toevallig vorige week de mastercil van mijn 110 vervangen (zelfde als 109) en daar heb ik ook iets meer slag gegeven.

Schakelde hij eerst wel goed?

Erik
Plaats reactie