Lees de voorgeschiedis van het vastzittende koppelingspedaal(sereis III 88 1973) op: [www.prikpagina.nl]
En wat was het nou?
Niet de drukgroep (gelukkig)
Niet een van binnen opgeloste flexibele slang
Niet een versleten asje van het pedaal
Mijn broertje was zo vriendelijk een vakantiedag op te offeren aan gesleutel, altijd erg gezellig. samen hebben we redelijk wat tijd gestoken in het systematisch uitsluiten van zaken.
Op een gegeven ogenblik concludeerden we dat het vloeistofcircuit goed werkte. Dat bleek o.a. uit de ontluchtingsnippeltest zoals die hier was geopperd (thanks!). De vloeistof was helder maar heel iets grijs gekleurd.
Ook met de slavcilinder los van de bak kon het pedaal worden ingetrapt en kwam het keurig terug. Dus er was druk en het pedaal deed wat die moet doen.
We hebben de drukgroep getest met de slavcilinder los van de bak en ook die werkte. Op de startmotor kon ik in 1 en achteruit een klein stukje rijden.
Dus het lag aan de slave. Ookal hadden we die samen een paar maanden terug nieuw geinstalleerd hebben we deze toch maar verwijderd. Onder de rubber dop die in de bak steekt bleek een berg klei, water en roest te zitten! Hoe dat daar kwam is me een raadsel. Normaal gesproken zou dat niet mogen. Gevolg was dat het cilindertje dat in de slave heen en weer moet bewegen, dat niet meer deed. Vandaar dat het pedaal niet ingetrapt kon worden.
We hebben er nu weer een nieuwe op gezet. En omdat de wartel van het buisje dat uitkomt op de slave al door de vorige eigenaar bij de vorige wissel gemold bleek te zijn, en we daar nu weer mee werden geconfronteerd, ook maar gelijk dat buisje vervangen door een nieuwe met nieuwe wartel.
Het hele systeem weer terug gezet, nieuwe vloeistof er in, ontlucht en de proefrit was een succes.
Hehe, eindelijk.
Leuk hoor, spelen in Almere, je kan er nog lang van na-genieten!
Wat begon met trillen op weg naar huis, ging via een kruisjesrevisie van de achteras over in het vervangen van de slave en nu " fingers crossed."
Iedereen bedankt voor het meedenken! Ik heb alle tips uitgeprint en als naslagwerk bij het sleutelen gebruikt.
Rest nog mijn excuses aan mijn broer en anderen aan te bieden, die slachtoffer waren van mijn pisnijdige bui.