Lopen als een tierelier maar....2 snap het niet helemaal

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Larosaurus

Lopen als een tierelier maar....2 snap het niet helemaal

Bericht door Larosaurus »

Verkleefde koppelingsplaat is wat er aan de hand is.

Verschillende manieren om deze los te maken.

Eentje is motor goed warm laten worden , dan starten in versnelling. Beetje doorrijden naar zijn 2 of 3 en dan keihard remmen met de koppeling ingetrapt, meestal schiet hij dan los.

Wil dat niet dan is er iets meer geweld nodig.

Starten in zijn 4 met 1 achterwiel opgekrikt. ca 80 km per uur rijden (stilstaand, maar wiel draait keihard) . Dan ineens de krik laten zakken met de koppeling ingedrukt. Op deze manier schiet hij altijd los. (of het hard uit je koppelingsplaat, maar dan was ie anyway al niet goed)
Wel zorgen dat er niemand voor de auto staat of een muur............

Methode 2 is natuurlijk meer spektakel!!!

Cheers Bowy

Is de reactie op mijn koppelingsplaatjes ben wel in voor een Brainiacs experience maar hoe kom ik in zijn twee en zijn drie als de koppeling niet werkt? Wat heeft keihard remmen met de koppeling ingetrapt voor zin? Moet je niet de koppeling opgelaten laten??
Ex-fietser

Re: Lopen als een tierelier maar....2 snap het niet helemaal

Bericht door Ex-fietser »

Starten in de eerste versnelling en dan op gevoel naar twee, drie en vier. Je kunt schakelen zonder te ontkoppelen en zonder te kraken. Zolang je het toerental van de motor en de drijving een beetje gelijk houd. Maar dat moet je horen,voelen. Als je het ruikt is het niet goed.

De rem methode lijkt me het veiligst. Je moet dan wel de koppeling indrukken om te zorgen dat de koppeling als hij losschiet ook kan ontkoppelen. De koppelingsplaat zit namelijk niet alleen aan het vliegwiel geplakt door roest maar ook door de veerkracht van je drukgroep. Als je de koppeling intrapt wordt de veerkracht opgeheven en blijft alleen de roestige kleefkracht over. Die moet je dus met grof geweld loskrijgen. In een knal is de boel dan ontkoppeld als je uiteraard de koppeling hebt ingetrapt.

Voor je geweld gaat gebruiken zou ik eerst even controleren of je koppelings cilinders goed werken. Zit er voldoende vloeistof in enz. Door het kijkgat in je belhouse kun je zien of je druklager heen en weer gaat bij het bedienen van de pedaal.

Arnold. (Die de bowie methode meer iets vind voor braniac inderdaad.)
Laroghia

Bericht door Laroghia »

Hoi,
Ik heb hetzelfde meegemaakt met m,n LW 88 benzine, verkleefde plaat na diep door water te zijn geweest en een paar weken laten staan.
Motor starten en warm laten draaien, dan uit zetten en in z,n 1 starten en dan op toeren schakelen naar 2, en drie dan flink gas erop, koppeling in en dan bovenop je remmen staan,.
Bij mij kwam hij los na een keer of 6, dan ff rijden met slippende koppeling om hem schoon te schuren.
Succes, en zoek wel een recht stuk rustige weg op .

grt Henk....
kiepke

Bericht door kiepke »

je kunt ook een dikke boom op zoeken rektouw er aan en aan auto en volgas aan rijden met koppeling in en eventueel in 4wd hoog mvg wim
peter z

Bericht door peter z »

volgende keer koppeling monteren met flink wat vet of olie op de plaat dan kan hij noooooit meer vastroesten
moet eerlijk gezegd bekennen dat mijn landrover al jaren stil staat en dit nooit een probleem bij mij is, waarschijnlijk omdat ik een keer behoorlijke olie lekkage op de koppeling had
er zal dus echt wel wat olie in het vliegwiel en drukgroep gebrand zijn
plaat uiteraard wel vervangen
peter z
Plaats reactie