oliedruklampje RRC 3,9 EFI V8 ('91)

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Ian RookRover

oliedruklampje RRC 3,9 EFI V8 ('91)

Bericht door Ian RookRover »

Ik heb de oliepomp losgehad om een nieuwe nokkenas e.d. te installeren en sta nu op het punt om de motor weer aan te zwengelen. Ik heb de oliepompbehuizing tjokvol vaseline (petroleum jelly) gestopt, maar het oliedruklampje gaat na 5 seconden draaien nog niet uit.

Ik heb de bout van de "relief valve" losgemaakt en daar kwam olie uitgedropen. Vervolgens heb ik de oliedruk schakelaar die het lampje aan of uit schakelt eruit gehaald. Die was droog. Ik heb de schakelaar getest met een compressor en als ik er druk op zet gaat het lampje uit, dus die werkt.

Hoe lang moet je de motor ongeveer laten draaien om het olielampje uit te zien gaan? Kan het zijn dat de veer van de overdrukklep (relief valve) niet sterk genoeg meer is en olie alleen rondgepompt wordt door het overdruk circuit?

Bedankt,

Ian.
Bert Dijkema

Re: oliedruklampje RRC 3,9 EFI V8 ('91)

Bericht door Bert Dijkema »

Ian,

Heb je het oliefilter ook gevuld met olie??, dit moet namelijk wel, de RR heeft geen zelf aanzuigende pomp.

Bert

www.4x4funtime.nl
Ian RookRover

Ja, die heb ik gevuld, echter niet volledig, omdat hij er schuin op moet en er dus olie uit zou lopen bij het monteren. Ik weet dat de pomp niet aanzuigt, daarom moet er vaseline in, maar hij moet toch een keer pakken.

Is 5 seconden draaien te kort om het lampje uit te doen gaan?

Ian.
Kapitein Iglo

Bericht door Kapitein Iglo »

Het klínkt wel kort...
Ian RookRover

Mja, ik durf niet langer. Het is de eerste keer en ik wil al het werk dat ik erin gestoken heb niet om zeep helpen natuurlijk. Maar als iemand me uit kan leggen hoe lang het ongeveer duurt en waarom dan ben ik er iets geruster op....

Bedankt,

Ian.
Frank RRV8 Eend merc 220D'73

Bericht door Frank RRV8 Eend merc 220D'73 »

nou,

wel flink langer als 5 seconden, als je de bougies eruit haalt moet het geen probleem voor het blok zijn. Wil je helemaal zeker zijn haal dan de distributie eruit en drijf de pomp aan met een boormachine.

gropet
Bert Dijkema

Bericht door Bert Dijkema »

[prikarchief.prikpagina.nl]

Bert
Ian RookRover

Dat draadje ken ik, heb het ook uitvoerig bestudeerd al, maar daar staat dus:

"Start daarna de motor en geef geen gas. Je ziet als het goed is het olielampje
uitgaan. En je oliedruk meter komt omhoog."

Maar er staat niet hoe lang dat duurt bij een oliepomp die helemaal opnieuw geprimed moet worden. Dit stukje gaat er vanuit dat dit niet hoeft en over het voorkomen dat het moet.

Ian.
Ian RookRover

Frank RRV8 Eend merc 220D'73 schreef:
>
> nou,
>
> wel flink langer als 5 seconden, als je de bougies eruit
> haalt moet het geen probleem voor het blok zijn. Wil je

Ik heb geen volle accu en mijn starthulp apparaat geeft in de documentatie aan dat je maximaal 5 seconden mag draaien, maar dat is dus niet genoeg.

> helemaal zeker zijn haal dan de distributie eruit en drijf de
> pomp aan met een boormachine.

Is nogal een gedoe en wou ik liever voorkomen. Ik kan namelijk erg slecht bij de bout die de verdeler vasthoudt.

Ian.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

En toch is het aandrijven met een boormachine de betere oplossing, want hierbij bouw je al oliedruk op/ ontlucht je de pomp zonder dat de motor wordt getornd.
Uiteindelijk heb je er nu meer werk aan gehad.

Dennis B.
Ian RookRover

Wrijf het er maar in ;-)

Ian.
fred101

Bericht door fred101 »

Ik heb het uiteindelijk ook met de boormachine gedaan. Dat was toch nog iets van 2 minuten draaien als ik me goed herinner (maar ik had geen vaseline in mijn pomp) Ik heb toen ook gelijk de oliepomp uit elkaar gehad en opgemeten. De zuiger zat muurvast.

Fred101
Ian RookRover

Dat heb ik ook geprobeerd, zonder vaseline, maar toen kreeg ik toch geen druk, vandaar dat ik uiteindelijk de pomp maar heb losgemaakt en volgestopt met vaseline. Ik wilde dit eerst niet doen, omdat er een boutje heel erg vast zat en ik bang was het af te breken. Na een dag prutsen het boutje er heel uitgekregen en de pomp volgepropt.

Ik was in de veronderstelling dat als je de pomp volgestopt hebt met vaseline, dat de boormachine truuk dan niet meer nodig is.

Ik heb altijd geleerd dat je een motor nooit zonder oliedruk moet laten draaien, dus toen het lampje niet meteen uitging heb ik de motor na 5 seconden afgezet. Kennelijk moet het dus langer (slecht voor mijn hart), of de boormachine truuk. Dan het laatste maar, m'n hart moet nog langer mee ;-)

Ik vervang voor de zekerheid ook maar de overdrukklep en veer.

Ian.
Andrew V8 RRC

Bericht door Andrew V8 RRC »

Ik ging ook voor de optie met boormachiene, en een stuk draad eind (M10-M12) met een sleuf erin en dan gaan met die boormaschiene, je hoort als er olie druk is ,dan loopt de boormaschiene een stuk zwaarder hou dan nog even wat langer vol en je weet zeker dat je volle olie druk hebt , dan kun je ook nog de motor tornen zonder de bougies en als nu ook je druk lampje uit gaat ben je er klaar voor om de motor te starten en aan te laten slaan.

als je dacht dt ontsteking bij een 3.9 lastig is dan probeer er maar ens eenuit een 3.5 met die groote stuurpomp maar eens , om deze een beetje vlot er uit te kijgen moet je sepastiese neigingen/handje hebben of je steek sleutel 3,500 keer verzetten en 1500 keer omdraaien.

bij de 3.9 moet je met een beetje lange vingers er goed bij kunnen ondhoud wel waar je rotor naar wijst en zet deze op dezelde plek terug.

Suc6 Groetjes Andrew
fred101

Bericht door fred101 »

Dan mogen wij niet mopperen. luikje achter het wiel open, boutje los, motordeksel naast bestuurderstoel open klappen (niet standaard bij een 101) ontsteking eruit. 2 minuten werk.

Fred
Ian RookRover

Ik torn de motor gewoon naar 6 graden BTDC met de verdeler rotor op cilinder 1. En dan volgens de werkplaatshandboek instructies terug zetten. Ik krijg met geen mogelijkheid een pen of stift op de verdeler en blok om daar een merkje neer te zetten.

Morgen maar weer aan de slag. Heb alle onderdelen als het goed vandaag binnen, nieuwe tandwielen, overdrukklep en veer, etc... Is het verstandig om het oliepompdeksel ook te vullen met vaseline?

Ian.
Plaats reactie