krukas keerring voorzijde
-
Kai Wissink of Geerdink
krukas keerring voorzijde
hallo,
na gisteren gereden te hebben begon ineens mijn auto te lekken. Nu zijn het maar een paar druppels maar toch, mijn series III 109 ex def heeft t nooit gedaan..
Na inspectie blijkt t dat het de krukas keerring aan de voorzijde is.. Nu is mijn vraag: is de vervanging hiervan makkelijk zelf te doen? (heb de keerring al besteld) heb ik speciaal gereedschap nodig? En zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en nog goede tips hebben? En hoe werkt het vervangen?
gr kai en ps ik hoop op veel reactie!!!
na gisteren gereden te hebben begon ineens mijn auto te lekken. Nu zijn het maar een paar druppels maar toch, mijn series III 109 ex def heeft t nooit gedaan..
Na inspectie blijkt t dat het de krukas keerring aan de voorzijde is.. Nu is mijn vraag: is de vervanging hiervan makkelijk zelf te doen? (heb de keerring al besteld) heb ik speciaal gereedschap nodig? En zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en nog goede tips hebben? En hoe werkt het vervangen?
gr kai en ps ik hoop op veel reactie!!!
-
Kai Wissink of Geerdink
Re: krukas keerring voorzijde
het lekken van die keerring is wel aanneembaar toch of zijn er nog andere oorzaken? De druppels komen echt vanaf dat punt naar beneden vallen
-
menno SIII 109
10 min werk even de dynamo van spanning halen V snaar eraf de voorste poulie losmaken ik doe dat altijd met een grote engelse sleutel of sleutel 42 deze tegen de chassis balk aan laten rusten en effe de motor starten.
dan de pouli eraf
PAS OP VOOR HET SPIETJE
de spie voorzichtig uit halen
het kapje wat voor de keering zit zal waarschijnlijk met een paar kleine parkers vast zitten die je zo los kan draaien en eraf halen
dan met een schroevedraaier 1 deel van de keering naar binnenslaan zodat de andere kant naar buiten komt en dan kan je hem er zo uit pakken
check effe goed of er geen loopvlak of groef zit op de pouli als dat er wel is kun je de keering wat verschuiven of er moet een andere pouli op of een speedysleave.
succes
dan de pouli eraf
PAS OP VOOR HET SPIETJE
de spie voorzichtig uit halen
het kapje wat voor de keering zit zal waarschijnlijk met een paar kleine parkers vast zitten die je zo los kan draaien en eraf halen
dan met een schroevedraaier 1 deel van de keering naar binnenslaan zodat de andere kant naar buiten komt en dan kan je hem er zo uit pakken
check effe goed of er geen loopvlak of groef zit op de pouli als dat er wel is kun je de keering wat verschuiven of er moet een andere pouli op of een speedysleave.
succes
-
Niexor
Hallo,
Deze klus staat mij ook zeer spoedig te wachten.
Echter sleutel 42 ligt niet in mijn gereedschapskist. Is het ook op een andere manier te doen? Poelietrekker is wel aanwezig.
Zijn er nog zaken die extra aandacht behoeven, onderdelen die "optijd" oid gezet moeten worden?
Wat wordt bedoelt met " check effe goed of er geen loopvlak of groef zit op de pouli als dat er wel is kun je de keering wat verschuiven of er moet een andere pouli op of een speedysleave."
Hopelijk nog wat antwoorden en we kunnen weer aan de slag
groet,
Niek
Deze klus staat mij ook zeer spoedig te wachten.
Echter sleutel 42 ligt niet in mijn gereedschapskist. Is het ook op een andere manier te doen? Poelietrekker is wel aanwezig.
Zijn er nog zaken die extra aandacht behoeven, onderdelen die "optijd" oid gezet moeten worden?
Wat wordt bedoelt met " check effe goed of er geen loopvlak of groef zit op de pouli als dat er wel is kun je de keering wat verschuiven of er moet een andere pouli op of een speedysleave."
Hopelijk nog wat antwoorden en we kunnen weer aan de slag
groet,
Niek
-
Apke
Als de keerring nog nooit vervangen is heb je grote kans dat het plaatje voor de kering vast zit met popnagels. Deze moeten uitgeboord worden en vervangen door de parkers.
Om meer ruimte te maken voor het uitboren kan het handig zijn om de radiator even weg te halen.
Apke
Om meer ruimte te maken voor het uitboren kan het handig zijn om de radiator even weg te halen.
Apke
-
Apke
In plaats van sleutel 42 is het ook mogelijk om een grote baco te gebruiken. Het nadeel van een baco is dat deze sneller over de bout glijd en ronden hoeken ontstaan (met alle gevolgen van dien).
Bij deze klus wordt er niets aan de distributie veranderd waardoor er niets op tijd hoeft te worden gezet.
Apke
Bij deze klus wordt er niets aan de distributie veranderd waardoor er niets op tijd hoeft te worden gezet.
Apke
-
Niexor
Ow ja die radiator,
De Motor is zo ongeveer het laatste wat nog op het chassis staat dus kan gelukkig overal bij.
De achterste keerring lijkt droog te zijn hoe kan ik dit controleren. Heb de drukgroep verwijderd en er ligt alleen wat droogstof.
Groet,
Niek
De Motor is zo ongeveer het laatste wat nog op het chassis staat dus kan gelukkig overal bij.
De achterste keerring lijkt droog te zijn hoe kan ik dit controleren. Heb de drukgroep verwijderd en er ligt alleen wat droogstof.
Groet,
Niek
-
Apke
Die van mij is inmiddels zo vaak van zijn plek geweest dat alle boutjes soepel draaien en alle slangen moeiteloos los en vast gemaakt kunnen worden.
Ik overweeg een snelklik systeem te nemen
Apke
Ik overweeg een snelklik systeem te nemen
Apke
-
Dennis101
Het is trouwens veel verstandiger om het hele distributiedeksel te verwijderen als de klinknagels uitgeboord moeten worden.
De resten vallen namelijk naar binnen en dat lijkt mij niet echt handig in combinatie met de ketting die daar achter zit.
De buitendiameter van de keerring en uiteraard ook de schroeven van de spatplaat smeer je eerst in met Hylomar voor de afdichting.
Dennis B.
De resten vallen namelijk naar binnen en dat lijkt mij niet echt handig in combinatie met de ketting die daar achter zit.
De buitendiameter van de keerring en uiteraard ook de schroeven van de spatplaat smeer je eerst in met Hylomar voor de afdichting.
Dennis B.
-
luit88sw
Kai,
V-snaren verwijderen
Bout poelly losmaken, en de poelly demonteren.
Als er popnagels in zitten, de koppen er af met een klein rits beiteltje.
Mud plaatje verwijderen.
Oude seal verwijderen, ruimte van de seal schoon maken en afdichten met lap
Popnagels vlak maken, centerpunt op de popnagels.
Met een haakse boormachine gaatje boren, Niet doorboren !!!
As op beschadiging controleren, en nieuw seal monteren
Mudplaatje vast zetten met geharde parkers, poelly vast zetten (vergeet de spie niet) en V-snaren monteren en spannen.
V-snaren verwijderen
Bout poelly losmaken, en de poelly demonteren.
Als er popnagels in zitten, de koppen er af met een klein rits beiteltje.
Mud plaatje verwijderen.
Oude seal verwijderen, ruimte van de seal schoon maken en afdichten met lap
Popnagels vlak maken, centerpunt op de popnagels.
Met een haakse boormachine gaatje boren, Niet doorboren !!!
As op beschadiging controleren, en nieuw seal monteren
Mudplaatje vast zetten met geharde parkers, poelly vast zetten (vergeet de spie niet) en V-snaren monteren en spannen.