OT: SD kaarten

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Hans 109

OT: SD kaarten

Bericht door Hans 109 »

Als ik in de kaartlezer van mijn PC een 2 GB SD kaart steek, niets aan de hand, wordt keurig gelezen.
Steek ik nu een 4 GB SD-HC kaart erin, dan loopt de boel vast, tot dat ik deze kaart er weer uit haal.
Weet iemand wat dat kan zijn??
NB, PC = 6 mnd oud

( Gisteren dus een Canon EOS gekocht. Ging van het Land Rover budget af....) *D
Vossehoff

Re: OT: SD kaarten

Bericht door Vossehoff »

Probeer eens op een andere computer. Kan zijn dat het gewoon aan de kaart ligt (kapot of beschadigd). Weet eigenlijk niet of die kaartjes firmware aan boord hebben, anders zou het daar ook nog aan kunnen liggen (komt wel eens voor met externe HD's).

Gr. Niels
Richard78

Bericht door Richard78 »

Ik geloof dat 4 GB SD kaartjes een ander opslag systeem gebruiken (SDHC) waardoor het lezen soms fout kan gaan. Dit is in ieder geval zeker het geval bij micro SD, ik kan in mijn gps geen 4GB doen namelijk.

Wat je nog zou kunnen proberen is het kaartje te formateren in verschillende formats. FAT, FAT32 etc.Moet in ieder geval kunnen in je camera.

Anders word het fora ed afstruinen. Er is al het een en ander bekent over problemen met SDHC.

Richard78
john straatman

Bericht door john straatman »

Hans,

Lukt het als je de mini USB kabel gebruikt, van Canon naar PC?

Succes,

John
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

4 gb en grotere SDHC kaarten worden zeker niet altijd goed gelezen dooor kaartlezers in computers, ze gebruiken een ander formaat dan de standaard kaarten en daar kan de kaartlezer niet altijd tegen. Vreemde is dat telefoons, pda's, cameras eigenlijk nooit problemen hebben met die kaarten maar pc's en laptops (zelfs nieuwe ) wel. Vaak heeft de leverancier van de hardware speciale SDHC drivers gemaakt die je kunt downloaden. zoek daar eens naar met Google. (keyword: SDHC, frabrikant, driver) .

Ander iets is een aparte USB SDHC kaartlezer aanschaffen. Kost vanaf 8 euro dus dat kost je de kop ook niet.

Groet,

Benno
Hans 109

Bericht door Hans 109 »

John,

Met de kabel vanuit de Canon naar de PC gaat prima. Ik ga komende week ook maar eens even bij de leverancier van de PC langs...
Richard78

Bericht door Richard78 »

Hmm bij mij heeft net de nieuwe pc het CF kaartje van mijn camera 'gerepareerd' waardoor ik alle foto's van mijn net geschilderde vers. bak ben kwijt geraakt. Ben nu dus driftig aan het undeleten om te redden wat er te redden valt.

Richard78
Puffino

Bericht door Puffino »

dit is het enige juiste antwoord...

Ligt niet aan de kaartjes maar aan de kaartlezer.

Ik heb hetzelfde met een OUDE laptop en een oude kaartlezer. Eerst dacht ik dat mijn SD kaartjes kapot waren maar nee, wat bleek: beiden konden geeen SD kaartjes van MEER dan 1 GB aan (jawel, echt waar, 2GB gaat niet, met die twee, dit is dan ook hardware die ik kocht in 2005).

Dus ik een nieuwe kaartlezer gekocht: prima werken.

Moraal: kaartlezer moet het wel ondersteunen. En dat weet je vaak niet van te voren, probeer zonder te slopen er maar eens achter te komen welke chipset er precies in de kaartlezer zit ;-)

SDHC is overigens een extensie van SD protocol, en in het leven geroepen om kaartjes groter dan 2GB mogelijk te maken in het SD formaat of derivaten daarvan, zoals MiniSD en MicroSD.

Sander Lelieveld
serine

Bericht door serine »

ik heb een foto lab...die detecteerd geen foto's op mijn 4 gig sd...maar ik haal ze gewoon binnen ...
vreemd verhaal...maar t werkt wel
Plaats reactie