't Is weer accu-laad-tijd
Geplaatst: ma 24 nov 2025, 17:16
Zoals de titel al zegt: 't is wee accu-laad-tijd.
Tot heel recent was ik eigenlijk te lui om 's winters, in perioden dat ik de auto maar weinig gebruik, de accu-laad-toestand een beetje bij te houden.
't Was altijd teveel gedoe: de accu onder de bestuurdersstoel, de 220V kabel uitrollen en de lader aansluiten. Dus was het meestal aan de late kan dat ik de accu-lading weer terug op peil bracht.
Een paar jaar terug kocht ik een "Lidl" Ultimate Speed (de middel-grote 5A/10A-versie) en bij deze lader hoort een dubbele aansluit-mogelijkheid: met een stekker-verbinding verwisselbaar: de gebruikelijke knijpertjes en een draadje met (open) aansluit-oogjes.
Dat tweede draadje kan je natuurlijk ergens vast monteren, maar dat is ook weer zo wat. Mijn oplossing was het draadje dat bedoeld was voor de vaste aansluiting te nemen en waaraan ik een sigaretten-aansteker-plug heb gemaakt.
Nu laad ik via de sigaretten-aansteker-aansluiting (die bij mij overigens buiten de contact-schakeling is gehouden, dus permanent stroom voert.
De grote winst is dat het veel makkelijker is de lader even aan te sluiten (of als je de auto toch weer eens wilt meenemen, de lader weer los te nemen) terwijl de acculader nog steeds zijn universele gebruik behoudt, en zelfs "universeler" is omdat bijna iedere auto wel een sigaretten-aansteker-aansluiting heeft.
Overigens versleet ik - in ruim 15 jaar tijd - één accu en rijd nu met mijn tweede accu. De eerste had denkelijk net iets teveel geleden van mijn luiheid, en dus een aantal malen diep-ontlading. De huidige is een accu die iets beter tegen diepontlading zou moeten kunnen, een accu die voor campers wordt aanbevolen. Ondanks de adequate "specs" denk ik dat alles z'n prijs heeft: de "camper-accu" houdt evident ook niet van koude en de koude-prestaties lijken iets achter te blijven bij een puur op de start gerichte accu.
Om alles nog een beetje mooier te maken wil ik nog een keertje een bundeltje high-caps regelen. Ik weet van mijn broertje in Zweden dat zo'n bundeltje parallel aan de accu geschakelde high-caps de koude start enorm verbeteren terwijl de gewone accu een stuk minder belast wordt. Het voelt wat tegen-intuïtief maar het is ook nog eens beter voor de startmotor: Kort met de volle klemspanning starten is beter voor de startmotor als langer met een verlaagde klemspanning de motor gestart krijgen.
Tot heel recent was ik eigenlijk te lui om 's winters, in perioden dat ik de auto maar weinig gebruik, de accu-laad-toestand een beetje bij te houden.
't Was altijd teveel gedoe: de accu onder de bestuurdersstoel, de 220V kabel uitrollen en de lader aansluiten. Dus was het meestal aan de late kan dat ik de accu-lading weer terug op peil bracht.
Een paar jaar terug kocht ik een "Lidl" Ultimate Speed (de middel-grote 5A/10A-versie) en bij deze lader hoort een dubbele aansluit-mogelijkheid: met een stekker-verbinding verwisselbaar: de gebruikelijke knijpertjes en een draadje met (open) aansluit-oogjes.
Dat tweede draadje kan je natuurlijk ergens vast monteren, maar dat is ook weer zo wat. Mijn oplossing was het draadje dat bedoeld was voor de vaste aansluiting te nemen en waaraan ik een sigaretten-aansteker-plug heb gemaakt.
Nu laad ik via de sigaretten-aansteker-aansluiting (die bij mij overigens buiten de contact-schakeling is gehouden, dus permanent stroom voert.
De grote winst is dat het veel makkelijker is de lader even aan te sluiten (of als je de auto toch weer eens wilt meenemen, de lader weer los te nemen) terwijl de acculader nog steeds zijn universele gebruik behoudt, en zelfs "universeler" is omdat bijna iedere auto wel een sigaretten-aansteker-aansluiting heeft.
Overigens versleet ik - in ruim 15 jaar tijd - één accu en rijd nu met mijn tweede accu. De eerste had denkelijk net iets teveel geleden van mijn luiheid, en dus een aantal malen diep-ontlading. De huidige is een accu die iets beter tegen diepontlading zou moeten kunnen, een accu die voor campers wordt aanbevolen. Ondanks de adequate "specs" denk ik dat alles z'n prijs heeft: de "camper-accu" houdt evident ook niet van koude en de koude-prestaties lijken iets achter te blijven bij een puur op de start gerichte accu.
Om alles nog een beetje mooier te maken wil ik nog een keertje een bundeltje high-caps regelen. Ik weet van mijn broertje in Zweden dat zo'n bundeltje parallel aan de accu geschakelde high-caps de koude start enorm verbeteren terwijl de gewone accu een stuk minder belast wordt. Het voelt wat tegen-intuïtief maar het is ook nog eens beter voor de startmotor: Kort met de volle klemspanning starten is beter voor de startmotor als langer met een verlaagde klemspanning de motor gestart krijgen.