't Is weer accu-laad-tijd

Ter vervanging van het oude geliefde startpagina prikbord.
Plaats reactie
Marc-my-Words

't Is weer accu-laad-tijd

Bericht door Marc-my-Words »

Zoals de titel al zegt: 't is wee accu-laad-tijd.

Tot heel recent was ik eigenlijk te lui om 's winters, in perioden dat ik de auto maar weinig gebruik, de accu-laad-toestand een beetje bij te houden.
't Was altijd teveel gedoe: de accu onder de bestuurdersstoel, de 220V kabel uitrollen en de lader aansluiten. Dus was het meestal aan de late kan dat ik de accu-lading weer terug op peil bracht.
Een paar jaar terug kocht ik een "Lidl" Ultimate Speed (de middel-grote 5A/10A-versie) en bij deze lader hoort een dubbele aansluit-mogelijkheid: met een stekker-verbinding verwisselbaar: de gebruikelijke knijpertjes en een draadje met (open) aansluit-oogjes.
Dat tweede draadje kan je natuurlijk ergens vast monteren, maar dat is ook weer zo wat. Mijn oplossing was het draadje dat bedoeld was voor de vaste aansluiting te nemen en waaraan ik een sigaretten-aansteker-plug heb gemaakt.
Nu laad ik via de sigaretten-aansteker-aansluiting (die bij mij overigens buiten de contact-schakeling is gehouden, dus permanent stroom voert.
De grote winst is dat het veel makkelijker is de lader even aan te sluiten (of als je de auto toch weer eens wilt meenemen, de lader weer los te nemen) terwijl de acculader nog steeds zijn universele gebruik behoudt, en zelfs "universeler" is omdat bijna iedere auto wel een sigaretten-aansteker-aansluiting heeft.

Overigens versleet ik - in ruim 15 jaar tijd - één accu en rijd nu met mijn tweede accu. De eerste had denkelijk net iets teveel geleden van mijn luiheid, en dus een aantal malen diep-ontlading. De huidige is een accu die iets beter tegen diepontlading zou moeten kunnen, een accu die voor campers wordt aanbevolen. Ondanks de adequate "specs" denk ik dat alles z'n prijs heeft: de "camper-accu" houdt evident ook niet van koude en de koude-prestaties lijken iets achter te blijven bij een puur op de start gerichte accu.

Om alles nog een beetje mooier te maken wil ik nog een keertje een bundeltje high-caps regelen. Ik weet van mijn broertje in Zweden dat zo'n bundeltje parallel aan de accu geschakelde high-caps de koude start enorm verbeteren terwijl de gewone accu een stuk minder belast wordt. Het voelt wat tegen-intuïtief maar het is ook nog eens beter voor de startmotor: Kort met de volle klemspanning starten is beter voor de startmotor als langer met een verlaagde klemspanning de motor gestart krijgen.
Sylvester

Re: 't Is weer accu-laad-tijd

Bericht door Sylvester »

Hi Marc, wat voor capaciteit hebben die high caps?
Groet Sylvester, die nu in een warmer Portugal vertoefd
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4
Erik Peters

Bericht door Erik Peters »

Marc-my-Words schreef: ma 24 nov 2025, 17:16zelfs "universeler" is omdat bijna iedere auto wel een sigaretten-aansteker-aansluiting heeft.
Precies, bijna iedere auto heeft een via contact geschakelde sigarettenaansteker. Dus ik zou dan maar gewoon de klemmetjes gebruiken en die op de accu plaatsen.

Mijn Ctek laders hebben ook m.b.v. een stekkertje 2 aansluitmogelijkheden. Dus het draadje met de 2 oogjes zit gewoon achter het moertje van de accuklemmen. En het contrastekkertje kun je onder de stoel laten uitkomen (zo heb ik dat bij mijn oude VW bus).

Groet,

Erik.
Marc-my-Words

Tja, voor het echte "universeel" heb ik het draadje met de knijper-klemmen nog.

Voor mezelf - met een niet geschakelde sigaretten-aansteker-aansluiting -- en voor het snel even iemand helpen (bij bijv. een Citroen Berlingo moet je eerst het instructieboekje bestuderen om uit te vinden hoe je een acculader vlgs het boekje aansluit) moet dan maar even het contact aan staan -- is dan de sigaretten-aansteker-plug een stuk handiger.

De aardige winst van de sigaretten-aansteker-plug is dat op in ieder geval mijn Lidl-lader ook een constant 12+V stand zit. Als je de accu verwisselt kan je daarmee voorkomen dat je de radio weer nieuw moet programmeren (dat is bij mijn radio overigens ook niet de grootste klus).

Uiteindelijk is mijn belangrijkste boodschap: Hang 's winters zo nu en dan de accu aan de lader, in ieder geval als je een wat modernere auto hebt want zelfs een heel klein beetje sluip-stroom voor de electrickery zorgt er 's winters voor dat de accu gemakkelijk in de "gevarenzone" komt. 's Winters moet de accu tijdens het starten harder werken en tijdens het rijden laadt de accu minder makkelijk ... en dan mag je bij bijv. een Dfender nog blij zijn dat de accu onder de stoel zit en niet op de koudste (en 's zomers heetste) plek onder de motorkap.
Erik Peters

Bericht door Erik Peters »

Moderne auto's hebben doorgaans wel speciale aansluitpunten voor hulpstartkabels. Daar kun je ook heel makkelijk jouw knijpklemmen op aansluiten.
e.e.a. zit doorgaans ergens onder de motorkap. Kun je rustig de lader aansluiten en die de hele nacht zijn werk laten doen. Hoeft de auto niet de hele nacht op contact te staan met de sleutels erin..... Want als de auto niet meer starten wil door een te lege accu dan helpt eventjes laden via de sigarettenaansluiting onvoldoende. Dan heb je de hele nacht wel nodig en misschien nog wel langer wil je de accu echt goed vol hebben.

Groet,

Erik.
Marc-my-Words

Erik Peters schreef: wo 26 nov 2025, 09:08 Moderne auto's hebben doorgaans wel speciale aansluitpunten voor hulpstartkabels. Daar kun je ook heel makkelijk jouw knijpklemmen op aansluiten.
e.e.a. zit doorgaans ergens onder de motorkap. Kun je rustig de lader aansluiten en die de hele nacht zijn werk laten doen. Hoeft de auto niet de hele nacht op contact te staan met de sleutels erin..... Want als de auto niet meer starten wil door een te lege accu dan helpt eventjes laden via de sigarettenaansluiting onvoldoende. Dan heb je de hele nacht wel nodig en misschien nog wel langer wil je de accu echt goed vol hebben.
Klopt ... dat bleek na bet bestuderen van het bepaald niet lezers-vriendelijke instructieboekje van de Citroen Berlingo ook het geval.  
Er was een instructie over het hoe en waar je startkabels moest aansluiten.   Met de gewone (of te wel ouderwetse) kennis van accu's en bedrading was er geen touw aan vast te knopen, dwz de accu was zo gemonteerd dat duidelijk was dat je niet eenvoudig de plus- en min-pool kon benaderen.   Met de juiste voorkennis kon je "eenvoudig" de accu-klemspanning meten en ook de lader met de "knijpertjes" aansluiten.

Blijft staan dat je met de keuze tussen enerzijds de knijpertjes en anderzijds de sigaretten-aansteker-plug rapper aan de slag kan - nl tijdens het doornemen van het instructieboek alvast laden met de aansteker-plug en de contactsleuteltjes - en soms zelfs extra (universeel) kan helpen, nl als je de auto tijdens een accu-wissel onder een permanente 12V wil zetten.

Verder is dit een verkapte pleidooi voor een niet via het contact geschakelde sigaretten-aansteker-aansluiting (eventueel naast een wel geschakelde).
Natuurlijk trek je ook de accu leeg via een USB-voedingsdraadje als je je mobiele telefoon oplaadt, en dat gaat denkelijk sneller als je langs deze weg een powerbank wilt opladen ... maar mijn zomerse ervaring is dat je de accu beslist niet in één nachtje leeg trekt.
De combinatie van weken lang de sluipstroom van alarm radio en klokje, samen met de winterse koude en de koude-start (en dan wellicht juist een paar kortere ritjes) zijn een aanmerkelijk grotere aanslag op de accu.

Dus ... is het weer accu-laad-tijd (behalve wanneer je heel regelmatig langere ritten maakt ... nu ja zelfs dan want 's winters vraagt de accu een hogere klemspanning dan die die de dynamo gewoonlijk wil leveren (dus laadt de auto de accu 's winters, itt tot 's zomers, zelfs na een urenlange rit niet tot 100%).
O ja, in tegenstelling tot de meeste moderne accu's is het bij een lood-start-accu bevorderlijk voor de levensduur wanneer de accu met een zekere regelmaat tot 100% wordt opgeladen
Plaats reactie