Pagina 1 van 1

geluids isolatie ?

Geplaatst: za 07 jun 2025, 16:57
door trix
ik wil wat aan geluids isolatie doen in mijn serie 3.
om dat ik nog aan het schutbord moet lassen wil ik vast beginnen met de bodem in de truckab cabine.
wat is een goede isolatie ? en hoe dik moet die dan zijn.

Re: geluids isolatie ?

Geplaatst: za 07 jun 2025, 20:19
door Wim Janssen
Ik heb deze https://www.rubbermagazijn.nl/rubber-on ... 27442.html als matten overal (Stawag) op de vloer liggen. Zeer slijtvast en lekker dik. Matten zijn mooi pas gesneden zo hoog mogelijk in de voetenbakken. Ze liggen gewoon los en zijn dus gemakkelijk te verwijderen om schoon te maken en dat kan gewoon met de hogedrukspuit.

In de deuren kun je antidreunmatten plakken. Deze bijv. https://www.amazon.nl/isolatiemat-gelui ... 130&sr=8-8

Onder de motorkap plak ik deze https://www.hornbach.nl/p/maclean-gelui ... 2/4111083/ altijd. Haalt de scherpe randen van het geluid.

Re: geluids isolatie ?

Geplaatst: zo 08 jun 2025, 08:41
door Erik Peters
Geluidsisolatie heb ik ook wel geplakt o.a. van dat gegolfde 'schuimrubber' onder de motorkap. Jammer dat dat spul na verloop van tijd 'uit elkaar valt'/verkruimelt.
En ik zou isolatieplaten gebruiken die olie bestendig zijn en een dichte celstructuur hebben (bijvoorbeeld neopreen), zodat ze geen vocht kunnen opnemen.

Groet,

Erik.

Re: geluids isolatie ?

Geplaatst: zo 08 jun 2025, 11:49
door Wim Janssen
Dat spul van Hornbach dat ik noemde en ook bij andere bouwmarkten te koop is, zit bij mij al 11 jaar onder de motorkap met intensief gebruik en ik zie nog niets van verkruimeling. Inmiddels 180.000 km.

Re: geluids isolatie ?

Geplaatst: zo 08 jun 2025, 13:44
door Erik Peters
Dat valt dan mee. Komt waarschijnlijk nog. Ik ben net verhuisd en wat restanten van dat geluidsisolatieschuim kon ik weggooien/opzuigen.
En dat had nog geen kilometer gereden, maar was wel ouder dan 11 jaar.......

Groet,

Erik.

Re: geluids isolatie ?

Geplaatst: wo 11 jun 2025, 00:37
door Marc-my-Words
trix schreef: za 07 jun 2025, 16:57 ik wil wat aan geluids isolatie doen in mijn serie 3.
om dat ik nog aan het schutbord moet lassen wil ik vast beginnen met de bodem in de truckab cabine.
wat is een goede isolatie ? en hoe dik moet die dan zijn.
Vergeet niet dat ieder klein gaatje tussen buiten en binnen, en (nog erger) tussen motor en binnen, als een soort luidsprekertje gaat werken.
Bij een in principe redelijk goed geïsoleerd schutbord zoals in een latere Defender merk je dat het opsporen van die kleine geluidslekken heel belangrijk is.

Re: geluids isolatie ?

Geplaatst: wo 11 jun 2025, 20:11
door trix
zijn die geisoleerd aan de motorzijde ?

Re: geluids isolatie ?

Geplaatst: wo 11 jun 2025, 21:24
door albert
Bij het vervangen van het schutbord (def 110 300tdi) heb ik beide kanten helemaal in de antidreun gezet, het verschil met ervoor is zeer fors. Waarbij ik niet zeg dat je alleen maar voor antidreun moet kiezen, maar toen ik de auto kocht lag er een groot pak van dat spul in de auto bij het ophalen omdat de eigenaar het toch niet meer nodig had. De bodem van mijn truckcab staat er ook in. Voor het dakje heb ik bekleding voor tractoren genomen, dat kon ik hier bij de plaatselijke dealer zo van de rol kopen.

Re: geluids isolatie ?

Geplaatst: do 12 jun 2025, 16:49
door trix
die anti dreun platen zijn toch eigenlijk alleen om te voorkomen dat de plaat gaat trillen ?
als die erop zitten, kan je daar dan nog over heen van die dikke platen op plakken, voor de geluids absorptie?

Re: geluids isolatie ?

Geplaatst: do 12 jun 2025, 19:49
door Marc-my-Words
Anti-dreun (=anti-trillen) is om te beginnen genoeg.
Daarna helpt een rubber mat al heel aardig.
Ik heb op de door Solihull geleverde rubbermatten nog een zware Genemuider mat, een mat die meen ik Matros heette, een redelijk hoog gelusde kunstvezel in een rib-patroon met een zware rubber dragerlaag.   Dat doet echt genoeg qua demping en geluidsabsorptie — als het niet trilt of rammelt geeft het geen geluid, het diffuse mat-oppervlak doet de rest.
De Genemuider-mat blijkt overigens heel duurzaam, zelfs onder de hielen van de chauffeur is ie na 25 jaar nog niet doorgesleten.

Wat dan wel weer heel belangrijk is is het ontdreunen/isoleren van de seat-base, de tunnel en de vloerdelen.
Bij mijn Defender had men in Solihull de vloer, tunnel en seatbase al ingepakt.
De laadbak was bij mij evenwel een kale klankkast ... bij een truck-cab heb je dan alleen de achterwand en het dak.
Het dak is denkelijk meer iets van de hogere tonen, daar helpt een lichte ontdreuning en een dun zacht tapijtje al genoeg.

En dus alle gaatjes waarlangs geluid van buiten (incl het motor-compartiment) naar binnen kan komen.  
Ieder gaatje werkt als een "luidsprekertje".

Re: geluids isolatie ?

Geplaatst: za 14 jun 2025, 19:57
door trix
bedankt voor de reactie, ik zal er binnenkort eens aan beginnen.
laat het hier wel weten (en zien) of het wat is geworden :D

Re: geluids isolatie ?

Geplaatst: za 14 jun 2025, 22:41
door dyngo
Wij hebben van die dikke bekledingshoezen (dakar) over de leren (Jeep) stoelen.
Eigenlijk om de stoelen heel te houden, maar het dempt enorm.
Waren er uit omdat één van de frames gebroken was (en gelast moest worden)
Eerst begreep ik niet waar die herrie allemaal van kwam.
Hoezen terug - weer een 'stille' range rover ..
Demping werkt vaak heel anders dan je denkt.

Re: geluids isolatie ?

Geplaatst: zo 15 jun 2025, 11:48
door Marc-my-Words
dyngo schreef: za 14 jun 2025, 22:41 Demping werkt vaak heel anders dan je denkt.
Precies.
Je moet je afvragen wat de drijvende kracht is en hoe je die drijvende kracht zo eenvoudig mogelijk ontkracht.

Het schutboord zelf maakt geen herrie maar de motor is de hoog-energetische herrie-maker.
De motor uit is dan het makkelijkste maar heeft zo z'n bezwaren, dus is het voor het schutboord aangewezen om in de eerste plaats het meetrillen/resoneren te verminderen.   Anti-dreun helpt tegen het meetrillen, hoe zwaarder hoe lager de resonantie-frequentie.

Weggeluid is ook een herrie-bron, ook hier is anti-dreun nuttig maar omdat het "contact" al een stuk minder direct is is anti-dreun hier veel minder van belang, pak alleen die delen die te zwaar mee-resoneren aan. ... en zo verder ... Hard-Top wanden en daken kunnen ook veel herrie maken zelfs al is de bron maar beperkt (een regenbui of de uitlaat van een vrachtauto kan door het lichte alu-blik enorm versterkt worden).

Hoe minder geluidsenergie hoe minder het nodig is om anti-dreun toe te passen. In beperkte mate anti-dreun is dan al genoeg.

De andere kant is dan het afgestraalde geluid.
Ieder resonerend hard oppervlak straalt geluid af, gaat het om een groot oppervlak en een laag-energetische resonantie dan kan de aanpak veel lichter en toch effectief zijn.  
De demping kan nadat dat resoneren verminderd is (met anti-dreun) verder veel eenvoudiger door het afstralende oppervlak zelf te dempen, dus minder hard te maken.   De truuk waarmee een uil geruisloos door de nacht vliegt en zo zijn prooi verrast kan je goed gebruiken ... de uil heeft een zachte donslaag tussen zijn verenkleed en zijn lichaam.   Plak op een lawaaiig resonerend oppervlak een dunne tussenlaag met een werking als die donslaag - dus een laag die de resonantie slechts gedeeltelijk en diffuus doorgeeft - en zorg dat het nieuwe oppervlak geluidsabsorberend is.
Mijn truuk is: Plak gealuminiseerd belletjesplastic (liefst de "luxe" versie van de timmerman, dwz een verspringende dubbele belletjeslaag en een stevige plastic-buitenlaag) op het lawaaiige blik, en plak daarop dan het dunste goedkoopste (dunne) rib-tapijt.   Dit is een al jaren bewezen effectieve truuk in mijn Defenders.   Het enige is dat je even moet wachten tot fris weer met niet meer dan een zuchtje wind. Al dan niet verdunde rubberlijm zorgt voor een bedwelmende atmosfeer en dat terwijl je precies moet werken.   Voor de tapijt-laag organiseer je het best nog een paar helpende handen want je wilt niet nog jaren tegen slordig geplooid tapijt aankijken.

Overigens is op de vloer de eerder door mij genoemde zware Genemuider mat zowel praktisch als ook meer dan afdoende (ik heb die mat inmiddels al 25 jaar -- dus overgezet van de oude naar de nieuwe Defender -- de meterprijs die ik indertijd hoog vond ben ik dus al lang vergeten, het plezier heb ik nog steeds)

PS Er zijn mensen die al hun geld op anti-dreun zetten ... ze krijgen de auto natuurlijk stil ... de auto volgieten met lood maakt 'm beslist ook stil (maar niet erg praktisch).

Re: geluids isolatie ?

Geplaatst: zo 15 jun 2025, 13:38
door Erik Peters
Land Rover gebruikt al jaren ca. 4 mm dik neopreen met een glanzende laag 'aluminium' folie. Bijvoorbeeld onder de vloerplaten, etc.

Groet,

Erik.

Afbeelding

Re: geluids isolatie ?

Geplaatst: di 17 jun 2025, 07:08
door trix
waar kan je het beste die anti dreun platen plakken, in het interieur of aan onder/buiten kant van de cabine.
hebben die platen nog een beetje geluids absoberende werking b.v. ?

Re: geluids isolatie ?

Geplaatst: di 17 jun 2025, 13:28
door Marc-my-Words
trix schreef: di 17 jun 2025, 07:08 waar kan je het beste die anti dreun platen plakken, in het interieur of aan onder/buiten kant van de cabine.
hebben die platen nog een beetje geluids absoberende werking b.v. ?
Puur anti-dreun heeft weinig absorberende werking, het gaat om materiaal dat het "blik" zwaarder maakt en daarmee de (hogere) resonanties tegen gaat.
Wanneer het anti-dreun spul voldoende mechanische stevigheid heeft heeft de toepassing aan bijv. de onder-/buitenkant van vloerplaten en schutbord als voordeel dat het ook de impact van opspattend grind en het geluid van opspattend water dempt ... de antidreunplaat is gewoonlijk een stuk zachter dan de bodemplaat. Met wat geluk is de anti-dreun-plaat mits goed schoon gemonteerd ook nog eens roestwerend (want 't is meestal "bitumineus" spul).
Aan de binnenkant doet een mat en een zware rug wonderen: de zware rug werkt ook weer anti-dreun en het (gelusde) mat-oppervlak straalt slechts gedempt geluid af.

Re: geluids isolatie ?

Geplaatst: di 17 jun 2025, 20:22
door trix
wel wat meer werk, maar het word dus de buitenkant.

Re: geluids isolatie ?

Geplaatst: wo 18 jun 2025, 12:34
door Wim Janssen
Antidreun platen kun je zeker ook in de deuren, dus aan de binnenkant, plakken.

Re: geluids isolatie ?

Geplaatst: vr 20 jun 2025, 15:33
door Marc-my-Words
De huidige temperaturen zijn in ieder geval heel geschikt voor het soepel wegplakken van anti-dreun.

Voor het werken met (verdunde) rubberlijm heb je liever wat frisser en minder benauwend weer.

Re: geluids isolatie ?

Geplaatst: vr 20 jun 2025, 19:37
door trix
klopt, ik ben vandaag bezig geweest, en heb de bak waar de stoelen op staan aan de binnenzijde bekleed, en meteen wat verstevigingen gemaakt. vergeten een foto te maken, dat zal ik morgen eens doen.
maar het viel me op dat er tussen het chasis en de stoelen bak & vloer nog een dikke 20mm aan ruimte zit, ik heb een gegalvaniseerd chasis dus ik weet niet hoe het met een orgineel chasis is. op de foto in de rode cirkel zie je een steun waar de voorzijde v/d stoelenbak op bevestigd zit. die zit dus ruim 20 mm hoger dan het chasis.

dus ik dacht zou het een goed idee zijn om op het chasis onder de voeten een plaat te monteren van b.v. 18mm, multiplex of kunstof :?: en daar de originelen vloer platen op vast zetten. is dit al vaker gedaan ?
de linkse diesel tank gaat er trouwens uit, onder het motto simpel is beter later wil ik nog een tank met de vulopening aan de buitenzijde v/d auto.
Afbeelding

Re: geluids isolatie ?

Geplaatst: vr 20 jun 2025, 23:56
door Marc-my-Words
Hout, zelfs al heet het watervast multiplex, zou ik niet nemen voor alles wat nat kan worden.

Trespa - of vergelijkbaar - is denkelijk wel bestand tegen allerlei mishandeling.
't Enige "bezwaar" is dat het eigenwijs spul is en dat het nauwelijks wil (mee)buigen.

O ja, het is ook prijzig -- ik let op de containers bij de diversie verbouw-activiteiten, de gemiddelde verbouw-timmerman is niet zuinig met weggooien.

Re: geluids isolatie ?

Geplaatst: za 21 jun 2025, 14:02
door trix
betonplex zou ik nog wel aandurven, wel een kantsealer gebruiken.

2 foto's van de stoelenbak bekleed en verstevigd (aluminium hoeklijn), en 1 waar de linkse dieseltank is verwijderd, dit hele stuk zou ik met een plaat dicht kunnen maken (wel de accu kabels anders leggen natuurlijk).

ik zie vaak landrovers met de diesel vuldop aan de zijkant, hebben die dan zo'n zelfde tank als ik op dezelfde plek ?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: geluids isolatie ?

Geplaatst: za 21 jun 2025, 14:36
door trix
k heb een plaatje gevonden met zo'n buiten aansluiting, het lijkt dezelfde tank te zijn met een andere vulopening. maar dan heeft zo'n landrover dus standaard maar 40-45 liter tank inhoud.
ik kan natuurlijk kijken of ik die ene tank die ik heb verwijderd kan aanpassen.
Afbeelding

Re: geluids isolatie ?

Geplaatst: za 21 jun 2025, 17:02
door Wim Janssen
Als je nog zo'n buitenvulling zoekt, die heb ik nog liggen.

Re: geluids isolatie ?

Geplaatst: za 21 jun 2025, 17:32
door trix
zoek ik inderdaad nog, hoe compleet is hij ?

Re: geluids isolatie ?

Geplaatst: zo 22 jun 2025, 21:23
door Wim Janssen
Trix,
Als je whatsapp hebt, stuur me dan even een bericht op o6 4168vier020

Re: geluids isolatie ? => warmt isolatie ?

Geplaatst: za 28 jun 2025, 22:44
door Marc-my-Words
Het huidige weer geeft te denken.

Geluids-isolatie is geen warmte-isolatie.
En ... warmte-isolatie is ook niet steeds hetzelfde.
De thermische isolatie-methoden zijn bijna steeds gericht op het binnen houden van warmte ... bij warm weer zit je daar niet op te wachten vooral omdat het "blik" van de auto vaak nog een stuk warmer wordt dan de KNMI-tempoeratuurhut (=lucht in de schaduw)-temperatuur. Zonne (warmte) straling en auto-ruiten maken het nog erger.

Voor de (hard-top) wanden, deuren en daken kan ik de hierboven al eens door mij genoemde lichtgewicht-aanpak aanbevelen.
Mijn truuk is: Plak gealuminiseerd belletjesplastic (liefst de "luxe" versie van de timmerman, dwz een verspringende dubbele belletjeslaag en een stevige plastic-buitenlaag) op het lawaaiige blik, en plak daarop dan het dunste goedkoopste (dunne) rib-tapijt. Dit is een al jaren bewezen effectieve truuk in mijn Defenders. Het enige is dat je even moet wachten tot fris weer met niet meer dan een zuchtje wind. Al dan niet verdunde rubberlijm zorgt voor een bedwelmende atmosfeer en dat terwijl je precies moet werken. Voor de tapijt-laag organiseer je het best nog een paar helpende handen want je wilt niet nog jaren tegen slordig geplooid tapijt aankijken.
Deze lichtgewicht-aanpak is ook bewezen effectief als warmte-isolatie ... en dat ik twee richtingen: 's winters beperkt warmte verlies, 's zomers beperkter opwarmen.

Re: geluids isolatie ?

Geplaatst: za 19 jul 2025, 20:00
door trix
een begin gemaakt met de geluids isolatie.

hoe kan je het best het schutbord isoleren ? aan de motorzijde is niet veel ruimte, je kan tijdens het rijden de warmte v/d motor door het schutbord heen voelen.
bedankt.

op de laatste foto zie je ook de nieuwe tunnelbak op de lastafel liggen.

Afbeelding

Afbeelding

Re: geluids isolatie ?

Geplaatst: ma 21 jul 2025, 14:52
door Wim Janssen
Tip van Flip. Gebruik Dekaseal 8936 bij het terug plaatsen van stoelenbak en vloerplaten. Is een kit die veel in de caravanwereld wordt gebruikt. Alle kit die eronderuit geperst wordt, rol je er na een dag drogen met je duim zo vanaf. Ook als je iets demonteert na bijv. een jaar, rol je de kit resten er met je duim weer vanaf of maak er een kauwgum bal van en pers die op de oude kit en trek hem los van het metaal. De kit hecht sterker aan elkaar dan aan het metaal.
Ik gebruik het nu al vele jaren en zie er nooit tegenop om weer iets los te halen. Binnen enkele minuten heb je de dichtvlakken weer schoon.

Re: geluids isolatie ?

Geplaatst: ma 21 jul 2025, 18:17
door Erik Peters
Op aanraden van de LR dealer destijds (toen ik nog een 109 stawag had), maak ik gebruik van Strip-Calk van 3M.
Ook te gebruiken bij het inzetten van ruitjes (b.v. achterruit in de achterdeur). Blijft flexibel. Er vormt zich hooguit een dun huidje (ook doordat daar stof in plakt). Kleine gaatjes prop ik ook dicht met dat spul. Ik gebruik al wel 40 jaar van dat spul. Er ligt hier dus ook nog een aangebroken doosje.

Groet,

Erik.

Re: geluids isolatie ?

Geplaatst: ma 21 jul 2025, 22:06
door dyngo
Gaat ook perfect met dak reparatiepasta uit de bouwmarkt, Rubson bijvoorbeeld.
Heb ik tussen dak van RR en carrosserie, klaar voor een paar euro.
Origineel is een peperdure expansietape die vast nergens te krijgen is.
Bij demonteren gemakkelijk te verwijderen, verbind niet en wordt niet hard.
Gebruik het ook bij de kartonnen transmissietunnel van mijn triumphs die er nog wel eens af moet.
Aan één kant smeer ik wat vettigheid, kun je bijna altijd de 'pakking' hergebruiken.
Alles wat echt vast moet gaat met polyurethaan (Tec 7)

Re: geluids isolatie ?

Geplaatst: wo 23 jul 2025, 21:07
door trix
trix schreef: za 19 jul 2025, 20:00 een begin gemaakt met de geluids isolatie.

hoe kan je het best het schutbord isoleren ? aan de motorzijde is niet veel ruimte, je kan tijdens het rijden de warmte v/d motor door het schutbord heen voelen.
bedankt.
vanwege de foto's is deze vraag eigenlijk nog niet beatwoord (snel afgeleid natuurlijk :lol: )
wie weet hoe je dit het beste kunt doen ?

Re: geluids isolatie ?

Geplaatst: do 24 jul 2025, 08:39
door sjaak109
ik heb aan de binnenkant bekleed met nep plaklood voor het dak. is op rollen te koop.
daarna waar ik bij kon van dat neopreen met aluminium laag er op.(zelfklevend uit china)
en daar over goedkope vloerbedekking.
de tunnel heb ik extra lagen gedaan want daar komt volgens mij de meeste herrie weg.
heb nu in diverse 109,s mee mogen rijden. en die van mij is wel het stilst. komt misschien ook door de 6 cilinder Nissan motor. 8-)

Re: geluids isolatie ?

Geplaatst: za 26 jul 2025, 17:33
door trix
die nissan zal inderdaad wel een grote bijdrage leveren aan het stil zijn.