lekbak gemaakt.

Ter vervanging van het oude geliefde startpagina prikbord.
Plaats reactie
trix

lekbak gemaakt.

Bericht door trix »

deze keer geen vraag, maar gewoon iets laten zien wat ik geknutseld heb.
mijn land rover serie 3 lekt uiteraard olie, en die wil ik liever niet op de oprit hebben. nou kan ik proberen om het blok 100% lekvrij te krijgen, maar dat gaat waarschijnlijk niet lukken, en als het al lukt zal het niet lang duren voordat hij weer lek is.......dan maar symptoom bestrijding, een lekbak dus onder het motor blok. hij is heel makkelijk te demonteren, ik heb er een doek in gelegd welke vast zit met magneetjes, ik weet niet of die lang blijft zitten,....maar we gaan het wel zien.
de ruimte tussen de carterpan en het motorblok lijkt groot op de foto, maar dat valt in het echt wel mee.
ik ben benieuwd of dit gaat werken :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
fenix2

Re: lekbak gemaakt.

Bericht door fenix2 »

succes :-)

ps: wellicht toch een idee om eens goed te kijken waarvandaan de olie precies lekt... het kan zomaar een makkelijke fix zijn. Om goed te kunnen vinden waarvandaan het lekt, is eerst een goede schoonmaakbeurt wel handig. na de herbouw van mijn 2,25D blok, heeft alleen de tussenbak nog een (erg bescheiden) lekkage.

De lastigste zijn de krukas keerringen, waarvan de achterste wel de beroerdste is, omdat daarvoor de versnellingsbak en motorblok van elkaar los moeten. De voorste krukas keerring is lastig omdat je de krukas poelie daarvoor moet demonteren en die zit klem met de (als het goed is, zeeeeer vast zittende) starter-dog. De pakking achter het oliefilter huis is ook wel een bijzondere, maar de rest is betrekkelijk simpel

Fenna

edit, bij de achterse krukaskeerring kun je ook nog te maken hebben met lekkende T-pakkingen en die zijn ook wel bijzonder ;-)
trix

Bericht door trix »

moet ik inderdaad eens goed bekijken, maar tot die tijd (nog 100 andere dingen te doen) hoop ik dat dit volstaat.
Wim Janssen

Bericht door Wim Janssen »

Het zal zeker werken en je maakt er minder vijanden mee, maar vergeet je de versnellingsbak en tussenbak niet?
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
trix

Bericht door trix »

kunnen die ook lekken dan :D
RaRo74

Bericht door RaRo74 »

Lekken stopt vanzelf :lol: :lol:
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding
Erik Peters

Bericht door Erik Peters »

Precies. "When it's not leaking it is out of oil."
trix schreef: wo 28 mei 2025, 21:25maar tot die tijd (nog 100 andere dingen te doen) hoop ik dat dit volstaat.
Natuurlijk. Op één van de foto's ontbreken de rubber asaanslagen aan het chassis. En op het lijstje staan natuurlijk ook nieuwe fuseeschalen.

Groet,

Erik.
dyngo

Bericht door dyngo »

Onze vernieuwde Intermarché is voorzien van speciale Land Rover parkeerplaatsen.
Een deel van het terrein is niet geasfalteerd maar halfverhard gras.
Vooral als het regent geen oliekleur zoals op die gladde asfaltvlaktes.
Was al mijn favoriete winkel, maar nu helemaal !
trix

Bericht door trix »

Erik Peters schreef: do 29 mei 2025, 08:49 Natuurlijk. Op één van de foto's ontbreken de rubber asaanslagen aan het chassis. En op het lijstje staan natuurlijk ook nieuwe fuseeschalen.
die rubber blokken op het chasis moeten er inderdaad nog op. en die fusee schalen moet ik nog eens bekijken.
daar weet ik de staat niet van, maar je bedoeld natuurlijk dat er stukjes van het blinkende deel lijken af te zijn.
Erik Peters

Bericht door Erik Peters »

Tja, na verloop van tijd roesten die rubber blokken er gewoon af. Ik heb er al eens eentje (net) voordat ie er af viel (en ik hem kwijt zou zijn) met MS-polymeerkit terug geplakt bij mijn 110 (na eerst de roest te hebben verwijderd).
En de chroomlaag op de fuseeschalen ziet er behoorlijk gehavend uit. Dat houd geen keerring lang vol (of je moet alleen maar recht uit rijden). Er kan dan olie uit, maar ook zand in.

Groet,

Erik.

p.s. De eigenaar van een houtzagerij had een oude Michigan shovel, die zo'n beetje overal lekte, waar die precies lekte kon je zien aan de conservenblikjes die eronder hingen. Eens in de zo veel tijd werden die conservenblikjes weer geleegd in de hydrauliektank.... Zo had hij toch een gesloten systeem. :lol: :lol:
Sylvester

Bericht door Sylvester »

Leuk gedaan, maar zit er ook een aftap plug in?
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4
trix

Bericht door trix »

nee, maar ik weet ook niet of ik die wel nodig heb.
Plaats reactie