Defekt wiellager Defender in IJmuiden (part 3)

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Christiaan 90 300TDI

Defekt wiellager Defender in IJmuiden (part 3)

Bericht door Christiaan 90 300TDI »

Hallo allemaal,

Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de reacties en de hulp van Eric 110.

Bij de plaatselijke ijzerboer heb ik een poelie trekker (driepoot) en een brandertje gekocht.
De rand op de meenemer, waar de rubber dop invalt, goed schoongemaakt en iets dieper gevijlt op drie punten zodat de poelietrekker goed grip had.
Op gevoel de trekker goed strak gezet en de meenemer warmgestookt onderwijl telkens een beetje meer spanning op de trekker.
Toen de boel heet genoeg was een klap met de hamer op de trekker in de hoop dat hij los zou schrikken.
En hij schrok, ik ook, de stukken van de meenemer af maar nog steeds muurvast.
Einde oefening dus.

Tijdens de hele operatie kreeg ik wel de indruk dat er meer loos was dan alleen overmatige speling in het wiel lager.
Nu vraag ik mij af kan dit gekraak, wat ik overigens alleen hoor bij lage snelheid, komen van een defekte homokineet?

Wat ik nu ga doen is er vandaag gewoon!? mee naar huis rijden en hopen dat de zaak blijft rollen tot ik thuis ben.
Het is ongeveer 190km naar mijn woonplaats in de buurt van Goes maar daar heb ik wel al mijn gereedschap en een brug bij de hand.

Dan haal ik hem vanavond nog uit elkaar en kom ik vast nog met een heleboel vragen en een update weer bij jullie.

Nogmaals iedereen hartelijk bedankt.

Groeten,
Christiaan
110

Re: Defekt wiellager Defender in IJmuiden (part 3)

Bericht door 110 »

Succes,

ik geloof ook dat er tenminste een paar lagers ietwat kapot zijn....

Bedenk wel dat er tijdens het rijden meer kapot kan gaan dan je "eigenlijk zou willen":
de asstomp, de hub en eventueel de remklauw.
G men (Gargamel)

Bericht door G men (Gargamel) »

Ik ken het gevoel. Ben er zelf uren mee bezig geweest.
Als je hem opkrikt en je kunt het wiel soepel draaien, dan zou ik er voorzichtig mee naar huis rijden en daar in alle rust het spul loshalen.
Als ik het zo lees wordt dat slijptolwerk.....

Het zijn twee losse stelbare lagers en als het spul soepel draait moet je dat stukje nog wel kunnen rijden.
Wat de homokineet betreft...... de as waar je die poelietrekker op hebt gezet zit daaraan vast. Als je daarop geslagen hebt kan het best zijn dat een paar zaken daar even een tik gehad hebben. Dat kan wel even wat lawaai maken; maar moet heel snel weer normaal zijjn.
Als ie echt kapot is hoor je dat zeker tijdens het rijden.

Gerrit
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Dag Christiaan,

Misschien ben ik een geluksvogel, meer waarschijnlijk is dat ik goede oren heb, in ieder geval was er bij mijn 110 vooronder een zacht krakend/schurend geluid, en dat was dus nog in Z-Zweden. Eerst dacht ik aan een of meer steentjes die ergens rond de schijfremmen voor dit gekraak zorgden. Toen het dat niet was werd ik wel wat meer ongerust. Desondanks kon ik met dit gebrek nog thuis komen. Wel onderweg zo nu en dan de temeperatuur gevoeld - waarschijnlijk ben je te laat als het te heet wordt, maar toch, het zegt iets - en ook rustig gereden, en vooral ook niet lekker door de bochten (af- en opritten) gezeild - want daar krijgen de lagers ineens een heel andere belasting. Thuis zaten er duidelijk voelbare hakerige kraakplekken in bij het ronddraaien, doodeng, toch zag het er vanbinnen nog heel schappelijk uit.
Bij de garage - ik zag op tegen veel gedoe - zeiden ze dat ze regelamtig veel erger zagen, t/m de ergste dingen als hierboven al door anderen geschetst.
Uiteindelijk last het hele zaakje zichzelf aanelkaar vanwege de extreme hitte die de schurende delen veroorzaken.
Later een volgend lager slechts half zover van huis, maar dat kraakte nog niet eens, dat piepte als een kanariepietje, maar toen zag je nauwelijks iets aan het overleden lager.

Marc
Scratch@chello.nl

Bericht door Scratch@chello.nl »

Ach, ik heb wel eens een naaf van de auto getrokken waar nog maar 1 lager in zat, de andere was doormidden en de lagers los. Maar het wiel draaide nog vrolijk rond hoor ;-)

Wel vreemd dat je de meenemer niet los krijg

gr Eric
Plaats reactie