VRIJLOOPNAVEN
Re: VRIJLOOPNAVEN-SMERING
Pas wel op me vet in de swivels!
Zie verhaal van Jan Dirk. Ik sluit me helemaal bij hem aan.
Auteur: Jan Dirk (---.olympus.planet.nl)
Datum: 30-06-02 13:27
Je kunt de olie vervangen door vet. Land Rover heeft hier zelfs speciaal vet voor; verkrijgbaar bij de dealer vermoed ik. En inderdaad lekt er dan verder geen olie meer.
Wat je echter doet is een symptoom bestrijden en niet de oorzaak van het probleem oplossen. De olie is bedoeld om de boel binnen in de bol te smeren. De olie wordt als het ware rongeslingerd. Heb je lekkege dan is er in ieder geval een lek, vaak mede veroorzaakt door roest op het oppervlak van de bol.
Als er olie naar buiten kan, kan er water/modder naar binnen omdat de afdichting niet meer in orde is. Na verloop van tijd ontstaat hierdoor binnenin een vieze troep bestaande uit olie, water en modder. Iedereen die de swivels ooit uit elkaar gehaald heeft kan dit bevestigen. Aan de bovenzijde zit een pen die in een kom past. Als deze onvoldoende gesmeerd wordt, vet slingert minder goed rond dan olie, gaat de pen roesten.
Mijn advies is: wil je een tijdelijke oplossing dan kan het wel, de lekkage is over en je kan er best een tijdje mee vooruit. Ik ken ook mensen die aan de bovenzijde een smeernippel gemaakt hebben om de pen te smeren.
Is de bol niet geroest dan kun je ook nog de keerring doorsnijden, om de as aanbrengen en vervolgens weer aan elkaar lijmen. Zorg ervoor dat de las aan de bovenzijde zit. Wel vastlijmen anders loopt er weer viezigheid in.
Het beste is om de zaak uit elkaar te halen en de keerring te vervangen, als de bol geroest is moet je deze toch een keer vervangen. Een middag werk en je kunt weer jaren vooruit. Zorg voor de nodige pakkingen, lastig halen als de zaak gedemonteerd is.
Jan Dirk
Zie verhaal van Jan Dirk. Ik sluit me helemaal bij hem aan.
Auteur: Jan Dirk (---.olympus.planet.nl)
Datum: 30-06-02 13:27
Je kunt de olie vervangen door vet. Land Rover heeft hier zelfs speciaal vet voor; verkrijgbaar bij de dealer vermoed ik. En inderdaad lekt er dan verder geen olie meer.
Wat je echter doet is een symptoom bestrijden en niet de oorzaak van het probleem oplossen. De olie is bedoeld om de boel binnen in de bol te smeren. De olie wordt als het ware rongeslingerd. Heb je lekkege dan is er in ieder geval een lek, vaak mede veroorzaakt door roest op het oppervlak van de bol.
Als er olie naar buiten kan, kan er water/modder naar binnen omdat de afdichting niet meer in orde is. Na verloop van tijd ontstaat hierdoor binnenin een vieze troep bestaande uit olie, water en modder. Iedereen die de swivels ooit uit elkaar gehaald heeft kan dit bevestigen. Aan de bovenzijde zit een pen die in een kom past. Als deze onvoldoende gesmeerd wordt, vet slingert minder goed rond dan olie, gaat de pen roesten.
Mijn advies is: wil je een tijdelijke oplossing dan kan het wel, de lekkage is over en je kan er best een tijdje mee vooruit. Ik ken ook mensen die aan de bovenzijde een smeernippel gemaakt hebben om de pen te smeren.
Is de bol niet geroest dan kun je ook nog de keerring doorsnijden, om de as aanbrengen en vervolgens weer aan elkaar lijmen. Zorg ervoor dat de las aan de bovenzijde zit. Wel vastlijmen anders loopt er weer viezigheid in.
Het beste is om de zaak uit elkaar te halen en de keerring te vervangen, als de bol geroest is moet je deze toch een keer vervangen. Een middag werk en je kunt weer jaren vooruit. Zorg voor de nodige pakkingen, lastig halen als de zaak gedemonteerd is.
Jan Dirk
VRIJLOOPNAVEN
Hoi allemaal,
Mijn serie lll lust nogal wat brandstof, om dit wat aan banden te leggen zoek ik een stel VRIJLOOPNAVEN.
Wie heeft die dingen nog ergens liggen of weet waar en wat die kosten.
Groeten Louis
Mijn serie lll lust nogal wat brandstof, om dit wat aan banden te leggen zoek ik een stel VRIJLOOPNAVEN.
Wie heeft die dingen nog ergens liggen of weet waar en wat die kosten.
Groeten Louis
Re: VRIJLOOPNAVEN
budgetparts gouda 115 euro ex btw
Ron bolleboom heeft volgens mij ook nog een paar liggen (20 splines!!!)
Groet Bowy
Ron bolleboom heeft volgens mij ook nog een paar liggen (20 splines!!!)
Groet Bowy
Re: VRIJLOOPNAVEN
Aan het uiteinde van de steekas zit een kanteelverbinding. Zie het maar als een aantal groeven. Over die groeven wordt de vrijloopnaaf geschoven. Zo een groef (of de opstaande rand) wordt een spline genoemd. Je moet dus een vrijloopnaaf hebben met hetzelfde aantal splines als de steekas heeft. Heb jij een steekas met 20 splines (wat erg waarschijnlijk is) dan moet je dus ook een 20 pline vrijloopnaaf hebben omdat hij er anders niet op past.
Jakko
Jakko
Re: VRIJLOOPNAVEN
Ok jakko,
Als ik het goed begrijp hebben mijn steekassen 20 splines. Ik dacht dat de LR-steekasssen altijd gelijk waren. Ik zal ze dus even natellen. Nu weet ik en alle anderen dus gelijk waarna ik opzoek ben. Ja, het kan dus ook nog goedkoper.
Ron B. weet daar wel raad mee. Of niet soms Anders spel ik in ieder geval zijn naam niet meer voluit.
Groeten Louis
Als ik het goed begrijp hebben mijn steekassen 20 splines. Ik dacht dat de LR-steekasssen altijd gelijk waren. Ik zal ze dus even natellen. Nu weet ik en alle anderen dus gelijk waarna ik opzoek ben. Ja, het kan dus ook nog goedkoper.
Ron B. weet daar wel raad mee. Of niet soms Anders spel ik in ieder geval zijn naam niet meer voluit.
Groeten Louis
Re: VRIJLOOPNAVEN
wel jammer dat de website van Budgetparts eigenlijk alleen een adreswijziging is en geen informatie over hun assortiment/prijzen geeft. (laatst bijgewerkt 17 januari 2002)
Re: VRIJLOOPNAVEN/ website
Helemaal mee eens, zij zouden heir zoveel meer uit kunnen halen (denk ik)!
Groet Bowy
Ad schreef:
>
> wel jammer dat de website van Budgetparts eigenlijk alleen
> een adreswijziging is en geen informatie over hun
> assortiment/prijzen geeft. (laatst bijgewerkt 17 januari 2002)
Groet Bowy
Ad schreef:
>
> wel jammer dat de website van Budgetparts eigenlijk alleen
> een adreswijziging is en geen informatie over hun
> assortiment/prijzen geeft. (laatst bijgewerkt 17 januari 2002)
Re: VRIJLOOPNAVEN-SMERING
dan heb ik nog een vraagje.
Hoe smeren die vrijloopnaven? met olie of vet. De assen staan meestal stil.
Grt Louis
ps. Ron B. heeft nog steeds geen aanbieding gedaan.
Hoe smeren die vrijloopnaven? met olie of vet. De assen staan meestal stil.
Grt Louis
ps. Ron B. heeft nog steeds geen aanbieding gedaan.
Re: VRIJLOOPNAVEN-SMERING
De smering gebeurt met olie, het is dus wel van belang dat je in ieder geval een keer in de week 14 dagen even een stukje rijd met 4wd zodat je naven en je swivel pennen gesmeerd blijven......
Maar dit lijkt me geen probleem, een beetje landrover rijder bevind zich toch meestal wel met een hogere frequentie op plaatsen waar 4wd nodig is? toch???
groet Bowy
Maar dit lijkt me geen probleem, een beetje landrover rijder bevind zich toch meestal wel met een hogere frequentie op plaatsen waar 4wd nodig is? toch???
groet Bowy
Re: VRIJLOOPNAVEN-SMERING
Mijn inziens is het voldoende om de vrijloopnaven af en toe in te schakelen, hierdoor gaan je steekassen meedraaien, en wordt de boel gesmeerd. Je hoeft hiervoor geen 4x4 in te schakelen.
Ik dacht dat Land Rovers 10 of 24 splines hebben op hun steekassen, geen 20.
Groeten, Victor
Ik dacht dat Land Rovers 10 of 24 splines hebben op hun steekassen, geen 20.
Groeten, Victor
Re: VRIJLOOPNAVEN-SMERING
inderdaad 10 of 24 splines, ik geloof dat ik me even vergist heb. bedant voor de aanvulling!
Re: VRIJLOOPNAVEN-SMERING
als je zeker wil zijn (en dat wil je zeker zijn als je vrijloopnaven aanschaft) haal je gewoon ff je steekas afdekking los en telt even de splines...........scheelt je een hoop tijd en ergernis als je de verkeerde parts hebt. antwoord op het smeer verhaal is inderdaad gewoon je vrijloopnaven op locked zetten, 4x4 inschakelen is niet nodig.
groet Jan
groet Jan
Re: VRIJLOOPNAVEN-SMERING
Voor de laatste keer.
Ik heb bij mijn 109 eerst de olie in de fuseekomme vervangen door vet. Dat is speciaal spul dat zo links en rechts verkrijgbaar is. (bekende adressen) De vrijloopnaven, inderdaad 24 splines gemonteerd in pakweg een kwartier per kant. Moet ik wel bij zeggen dat ik luchtdrukgereedschap gebruikt heb. Voor de vrijloopnaven van het merk AVM betaalde ik 185 gulden ofwel 85 euro bij Jansen rangeroverparts in Udenhout.
www.landroverspecialist.nl
Groetjes Jakko
Ik heb bij mijn 109 eerst de olie in de fuseekomme vervangen door vet. Dat is speciaal spul dat zo links en rechts verkrijgbaar is. (bekende adressen) De vrijloopnaven, inderdaad 24 splines gemonteerd in pakweg een kwartier per kant. Moet ik wel bij zeggen dat ik luchtdrukgereedschap gebruikt heb. Voor de vrijloopnaven van het merk AVM betaalde ik 185 gulden ofwel 85 euro bij Jansen rangeroverparts in Udenhout.
www.landroverspecialist.nl
Groetjes Jakko
Re: VRIJLOOPNAVEN-SMERING
He Jakko.
Ik heb sinds kort zo'n 88 lightweigt.
Kun je in die 'bollen' voor vet spuiten i.p.v. olie??
Zoja, gebruik je daar dan gewoon doorsmeervet voor die je ook gebruikt
om je cardanas te smeren??
Alvast bedankt.
Ed.
Ik heb sinds kort zo'n 88 lightweigt.
Kun je in die 'bollen' voor vet spuiten i.p.v. olie??
Zoja, gebruik je daar dan gewoon doorsmeervet voor die je ook gebruikt
om je cardanas te smeren??
Alvast bedankt.
Ed.
Re: VRIJLOOPNAVEN-SMERING
Zie het verhaal hierboven van Bowy. Als er geen reden is om de olie te vervangen door vet (lekkage) dan zou ik het niet doen. Ik heb het wel gedaan omdat ik wil dat de hele binnenboel vet blijft terwijl het toch stil staat omdat de vrijloopnaven gemonteerd zijn.
Het vet dat er in moet is inderdaad speciaal vet dat verkrijgbaar is bij iedere landrover onderdelen verkoper. Het zit in een speciale verpakking die het mogelijk maat het hele spul vrij makkelijk in de bollen te doen. Per verpakking kan 1 bol gedaan worden.
Groetjes Jakko
Het vet dat er in moet is inderdaad speciaal vet dat verkrijgbaar is bij iedere landrover onderdelen verkoper. Het zit in een speciale verpakking die het mogelijk maat het hele spul vrij makkelijk in de bollen te doen. Per verpakking kan 1 bol gedaan worden.
Groetjes Jakko
Re: VRIJLOOPNAVEN-SMERING
inderdaad ik heb nog een paar gebruikte sets liggen 24 spl. voor € 50,-
nieuw 10 en 24 € 100,-
Ron
nieuw 10 en 24 € 100,-
Ron
Re: VRIJLOOPNAVEN
Hoi Allemaal,
Bedankt voor jullie bijdrage aan de onderwerpen. Iik weet nu welke vrijloopnaven ik moet hebben, waarop ik moet letten, hoe ik die kan monteren en smeren, en dat ze bij www.landroverspecialist.nl het goedkoopst zijn.
Groeten Louis
Bedankt voor jullie bijdrage aan de onderwerpen. Iik weet nu welke vrijloopnaven ik moet hebben, waarop ik moet letten, hoe ik die kan monteren en smeren, en dat ze bij www.landroverspecialist.nl het goedkoopst zijn.
Groeten Louis
Re: VRIJLOOPNAVEN
Maakt helemaal niets uit met vet. Sterker nog, tegenwoordig wordt er alleen nog maar vet gebruikt. Op de laatste Defenders etc. zit alleen nog maar een "vetvulplug" op de swivel om er zo nu en dan wat vet in te doen.
Groet.
Groet.
Re: VRIJLOOPNAVEN
Ik heb begrepen dat Landrover zelf ook vet adviseerd in geval van een lekkage. Zo'n lekkage verhelpen is soms erg veel werk en kan ook weer makkelijk terug komen (op een andere plaats).
Er zitten tussen je wiel en je differtieel heel veel onderdelen op elkaar geschroefd met allemaal een pakking en keringen die stuk voor stuk weer kunnen lekken.
Ik ga voor vet... het Landrover vet is wel redelijk prijzig (ca €13,- per filling) maar je kan er ook op andere plaatsen aan komen.
let op ! het is geen gewoon vet wat in je vetspuit zit. het is wel redelijk vloeibaar. ergens tussen versnellingsbak olie en vet in.
Yuri
Er zitten tussen je wiel en je differtieel heel veel onderdelen op elkaar geschroefd met allemaal een pakking en keringen die stuk voor stuk weer kunnen lekken.
Ik ga voor vet... het Landrover vet is wel redelijk prijzig (ca €13,- per filling) maar je kan er ook op andere plaatsen aan komen.
let op ! het is geen gewoon vet wat in je vetspuit zit. het is wel redelijk vloeibaar. ergens tussen versnellingsbak olie en vet in.
Yuri