motor pech

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
henri (tijdrovers)

motor pech

Bericht door henri (tijdrovers) »

voor 3 weken terug heb ik met mijn 109 een botsing gehad.
ik reed met 40km/u frontaal achterop een renault modus.

vanaf dat moment liep mijn motor anders. kom niet gauw vinden wat het was.
zaterdag, 4 dagen later, heb ik de kleppen gesteld.
er zat een flinke tik in het blok. na de kleppen gesteld te hebben, wat wel nodig was, zat er nog steeds een tik in het blok. ook merkte ik dat het motortje 2.5TD enorme carterdruk had. stond zelfs te blazen langs de oliepeilstok.

gisteren compressie test gedaan. cil. 1 had 12 bar, 2 had 20 bar, 19 bar en 22 bar.
kop eraf gehaald, niets te zien, ook geen krassen in de cilinderwand, gewoon mooi!
zuiger eruit. 2e zuigerveer gebroken EN een stuk uit de onderzijde van de zuiger!?!
heel vreemd. verder kan ik geen schade vinden.

maar nu....
ik heb dus een nieuwe zuiger nodig met een nieuwe veer.
moet ik de boveste veer, die nog wel heel is, met de olieschraapveer weer gebruiken of alle 3 nieuw.
en moet het blok nu weer 8000 km inrijden of niet?
ik heb 2 jaar geleden 4 nieuwe zuigers geplaatst, dus een ander blok is denk ik geen optie.

wie weet raad??
Bart van Dessel

Re: motor pech

Bericht door Bart van Dessel »

Hoi, zou je niet denken dat er misschien meer schade is ontstaan onder in je blok? Wat dacht je van een kromme drijfstang en drijfstanglagers die een klap hebben gehad. Als je alleen een zuiger vervangt dan denk ik dat je niet van je probleem af bent. Misschien het goede moment voor een tdi?

groetjes, Bart
henri (tijdrovers)

daar kan ik geen schade aan vinden.
motor liep verder ook goed. bleef ook lopen na het ongeluk. verder trok ie ook goed. kon prima 110km/u rijden.
met 255 banden, overdrive en brownchurch roofrack.

ik heb er wel over zitten denken om een 200 te plaatsten, maar dan zit ik uiteindelijk ook aan een andere bak. andere vooras enz.

en over 2 maand ga ik trouwen( ja, mijn vriendin is er ook van op de hoogte) dus dan kan ik de centen wel gebruiken.

dus geen (jammer genoeg) optie.
ex-fietser

Bericht door ex-fietser »

Ik denk ook dat zoals Bart zegt, je meer schade hebt. Vermoedelijk heb je een klap op de krukaspully gehad. Ik ben ook bang dat je dus schade hebt in je krukas, lagers en drijfstangen, en de andere zuigers. Er breekt niet zo maar een stukje uit je zuiger. Dat is toch wel vrij bijzonder. En het is zuiger 1, degene die de ergste klap heeft opgevangen. De andere zuigers hebben dus ook een klap gehad maar onvoldoende om te breken. Ik denk helaas dat uitkijken naar een ander blokje in dit geval de beste optie is. Mischien is het blok ook wel en beetje vervormd.

Arnold.
henri (tijdrovers)

bedankt voor de reactie's. ik hoop alleen dat jullie het goed mis hebben.

de enigste schade die ik had is een ontzet voorspatbord. dat zie je aan de lichtbundel van de koplamp.
oja en een deukje in de voorbumper.
gril, radiateur, koelvin alles is in takt. dus een klap op de poelie is wel zeer onwaarschijnlijk, lijkt mij.
Richard78

Bericht door Richard78 »

Vraag ik me toch af hoe de zuigerveer is gebroken en zuiger is beschadigd! Daar zou ik dan eerst achter proberen te komen.

Richard78
ex-fietser

Bericht door ex-fietser »

Ik hoop dat je geluk hebt inderdaad. Mischien red je het met een zuiger en een veer. Maar vreemd is het wel. Een zuiger gaat niet zomaar vanzelf stuk. Die zitten toch heel goed weggestopt een stalen blok.

Arnold.
Plaats reactie