Nummers op Cylinderkop

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Cor van Haaren

Nummers op Cylinderkop

Bericht door Cor van Haaren »

Hoi,

Heb vandaag een cylinderkop op de kop kunnen tikken nadat mijn huidige kop gescheurd bleek te zijn. Nu ben ik dat ding schoon aan het maken en vallen me 2 dingen op:

1) De nummers op de cylinderkop (aan de in/uitlaatzijde) zijn anders nl:

op de gescheurde kop staat: 568570 - 24F - 5
op de nieuwe kop staat: 568570 - A6 - 3

Weet iemand wat de coderingen betekenen en welke verschillen er nu zijn in de kop? Zo op het eerste gezicht is er geen verschil te zien tussen de koppen

Verschil 2) De nieuwe kop heeft aan de thermostaat zijde boven op de kop een stekkertje vastgemaakt met 3 boutjes. Weet iemand waarvoor dit dient? (nee dit is niet de stekker voor de meter, die zit aan de andere kant onder het thermostaat huis gemonteerd zoals op de oude kop)

bedankt voor enige info

Cor
ex-fietser

Re: Nummers op Cylinderkop

Bericht door ex-fietser »

Mischien een naderhand gemonteerde extra (klixon) thermostaat voor een electrische fan met twee snelheden. Plaats eens foto van dat dingetje. Mischien kunnen we dan iets zien.

Arnold.
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Vergeet je nu niet om de kop af te laten persen en evt. vlakken? Anders heb je weer een hoop werk voor niks, als ie niet goed zou zijn. Met het blote oog is dit niet te zien. De verschillen in de kop kan ik niet verklaren, heb meer verstand van V8 en de tdi'tjes.

gr, Bart
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Cor,

het betreft hier dus een benzinekop.
568570 is het onderdeelnummer en de andere cijfers nummers van gietmallen en/of productiecodes.

Het driehoekige plaatje met een Male stekkervoetje is de shokeverklikker.
Deze geeft aan wanneer de shoke uit kan.
Op de latere koppen (SIII) komen deze niet meer voor.

Aad Koene.
Cor van Haaren

Bericht door Cor van Haaren »

Bart,

Ja, nu alles volgens het boekje: de kop wordt afgeperst en voorzien van geharde klepzittingen omdat ik op LPG rijd. Vlakken en een betere qualiteit pakking horen ook in het rijtje thuis.
Na 2x oefenen kan ik nu wel de cylinderkop eraf krijgen binnen 30 min!
Plaats reactie