27mc plakantenne ?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Erwin 110TD5

27mc plakantenne ?

Bericht door Erwin 110TD5 »

Afgelopen weekend mijn 27mc bakkie maar eens opengeschroefd, hij deed het al een jaar of wat niet. Na wat knutselwerk doet hij het weer en nu moet ie natuurlijk in de LaRo....

Ik ben een principieel tegenstander van gaten boren als het niet perse hoeft, zeker niet in het dak. Op de conrad site vond ik een 27mc raam/plak antenne en dat sprak mij wel aan. Zijn er mensen met goede/slechte ervaringen hiermee ??

Ik hoef niet half nederland door te zenden en ontvangen maar voor de "dichtbij elkaar" moet het wel voldoen.

Erwin
110TD5
[home.wanadoo.nl]
CamperChris

Re: 27mc plakantenne ?

Bericht door CamperChris »

Plakken zal waarschijnlijk met een magneet gaan. en dat plakt niet zo goed vast op alu..

verder het snoer vooral niet inkorten.

(geen persoonlijke ervaring)

gr, CamperChris
www.opwielen.nl
Erwin 110TD5

Dit is een plakantenne voor op het raam... dus geen magneetvoet !

Erwin
Puffino

Bericht door Puffino »

ok, duidelijk, leuke keus, als het werkt. Geen ervaring. Kna me hooguit voorstellen dat hij beter rondom moet kunnen stralen.

Ik haakte even aan om te benadrukken dat je NIET moet knippen in de lengte van de antennedraad.

Die moet je echt zo lang houden als ie is.

Sander Lelieveld
Erwin 110TD5

Dat van die draad wist ik...
ik heb zo' plakding besteld bij Conrad, was nog geen 3 tientjes..... ben benieuwd

Erwin
110TD5
[home.wanadoo.nl]
Yuri 90TDI

Bericht door Yuri 90TDI »

Erwin,

raam antennes werken op zich goed maar zijn beter geschikt voor hogere frequenties. de plakkers op het raam vormen een condensator die in serie staat met het antennesignaal. in het geval van 27MHz moeten doe plakkers behoorlijk groot zijn (of het glas heel dun)
bij hogere frequenties zoals 145MHz (zendamateurfrequentie) en mobile telefoons gaat het perfect.

bij het aansluiten van een antenne is de kabellengte is overigens niet van belang en mag gewoon aangepast worden. als je wel verschil merkt bij een andere kabellengte dan is je antenne niet goed aangepast en werkt je coaxkabel als een impedantietransformator. dit kan weer veel andere ellende tot gevolg hebben.

succes,

Yuri 90TDI
Iceman

Bericht door Iceman »

Helemaal met Yuri eens.

Heb zelf voor VHF en UHF een plakantenne op de Disco II zitten, voor de wat lagere frequenties een iets ander antennetje op de auto staan...

Voor wat inspiratie of gewoon nieuwsgierigheid:

[pa3guw.web-log.nl]

Staat ook een stukje over die plakantenne...

Groeten,

William - Icenam
ex-fietser

Bericht door ex-fietser »

Plakantenne werkt goed. Kennis van mij heeft zo'n ding op een def 110. 300tdi.

En inderdaad. Kabellengte zou niet uit mogen maken. Er zijn echter antennes in de handel waarbij het wel uitmaakt. De kabel transformeerd de impedantie. De kabel wordt dan onderdeel van de antenne en gaat ook stralen. Deze kunnen dus rfi storingen veroorzaken op de boordapparatuur.
Dit zijn antennes die ik persoonlijk zou mijden om genoemde redenen.

Arnold.
Plaats reactie