hallo allemaal,
tot volle tevredenheid rijden wij een Defender 110 met een 300Tdi blokje. Blokje heeft inmiddels net de 200.000 km overschreden. Gemiddeld verbruik is 1:10, klein pufje rook bij het starten verder geen rook en vrijwel geen olieverbruik. Nu zag ik vandaag dat aan een van de slangen van de intercooler (daar waar hij het blok in gaat) een beetje aangekoekt roet zat. Slang even losgemaakt en ik zag dat aan de binnenzijde van de slang een laagje aangekoekte zwarte drab zat. Ook aan het begin (voorzover ik kon zien en voelen) van de ingang naar het blok zat die zwarte troep. De ingang van de intercooler zelf was mooi schoon en droog. Vraag; hoe komt dit? wat is het? waarmee schoonmaken? wat moet ik er aan doen? kan ik alles straffeloos losmaken en schoonmaken of zitten overal pakkingen e.d. tussen? en hoe krijg ik de boel schoon?
Groet,
André
Defender 110 300 Tdi (1998)
schoonmaken intercooler tdi
-
Tim Prins
Re: schoonmaken intercooler tdi
Hallo Andre,
Als ik jou verhaal zo lees, heb je de slang bij het inlaatspruitstuk losgemaakt en bij de bovenste intercooleraansluiting. Dat je aan de inlaatspruitstukkant zwarte drab tegenkomt, komt door de EGR aansluiting van het dunnepijpje halverwege de slang/buis van intercooler naar inlaat spruitstuk. Zelf ik heb ik de intercooler gereinigd met diesel en terpetine. De leiding en intercooler ook zo goed mogelijk schoon gemaakt met gasklepreininger. De auto leek hierna iets beter te trekken, maar dat kan natuurlijk ook tussen de oren zitten.
Groet,
Tim
Als ik jou verhaal zo lees, heb je de slang bij het inlaatspruitstuk losgemaakt en bij de bovenste intercooleraansluiting. Dat je aan de inlaatspruitstukkant zwarte drab tegenkomt, komt door de EGR aansluiting van het dunnepijpje halverwege de slang/buis van intercooler naar inlaat spruitstuk. Zelf ik heb ik de intercooler gereinigd met diesel en terpetine. De leiding en intercooler ook zo goed mogelijk schoon gemaakt met gasklepreininger. De auto leek hierna iets beter te trekken, maar dat kan natuurlijk ook tussen de oren zitten.
Groet,
Tim
-
andre
Re: schoonmaken intercooler tdi
Sodeju, wat kwam uit alle slangen en manifold een hoop zwarte drab. De EGR klep had ik al een keer afgedopt, maar de boel verder nooit schoongemaakt... En, inderdaad, het lijkt alsof-ie wat beter trekt.
André
Defender 110 300 Tdi
André
Defender 110 300 Tdi