Ambu start ineens niet meer

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Bas Wit

Ambu start ineens niet meer

Bericht door Bas Wit »

He allemaal,

Ik wilde de ambu (die al een tijdje stil staat even weg zetten), maar nu start ie ineens niet meer. 4 weken geleden nog zonder probleem wel starten.
Startmotor draait prima rond, snel en zonder probleem.
Accu's (24v) zijn helemaal vol
Dieselleidingen heb ik ook al ontlucht

Waar ik aan zit te denken is de gloeiboegies die het niet meer doen. Voorgloeilampje brandt ook niet meer... Maar hoe controleer ik dit? En kunnen het de boegies zijn of de voorgloeiweerstand?

Alvast bedankt!

Grt Bas
westfries

Re: Ambu start ineens niet meer

Bericht door westfries »

Klinkt bekend
Bij mij was het een niet goed zittend draadje de eerste keer de aarde en later de plus draad die geen kontakt maakte
als nood oplossing heb ik de startkabels maar gebruikt om te gloeien
Gr Evert.......(jouwkantmijnkantrechtdoor)
Marijn & Simba

Bericht door Marijn & Simba »

start ook niet als je even doorgaat met starten?
ik heb een tijdje koud gestart, wegens problemen met de weerstand, maar dan sloeg ie toch na een paar keer 30 seconden gewoon aan.
als ie dat ook niet wil doen, kan het ook de inspuitpomp wezen...
john straatman

Bericht door john straatman »

Bas,

Zoals al aangegeven kan je proberen om even door te starten, waarbij je door adiabatische compressie warmte in de verbrandingskamers genereerd. Ik ben er geen voorstander van om dat vaak te doen omdat je de accu en starter wel flink belast, maar voor een keer, soit.
Je andere vraag: met een voltmeter kan je testen of er 24V op je gloeikoppen komt als je het startslot tot aan de hoorbare klik draait. Hoor je de "klik"niet, is er misschien een relais naar de knoppen. (Maar dat merk je dan wel, je zal dan geen spanning meten op de gloeikoppen). Als je de verbindingsstrips naar je gloeikoppen losschroeft, kan je ze een voor een testen met een weerstandsmeter.

Succes,

John
Gert

Bericht door Gert »

John,

Volgens mij komt er maar een paar volt op de gloeibougies, en niet de volle 24.
Ik zeg met 95% zekerheid dat het je gloeibougies zijn. Als je lampje niet meer brand, dan doen ze het ook gewoon niet. Zonder gloeibougies starten is niet makkelijk.

Als je de klik niet hoort, dan is het je relais.
Als je de klik wel hoort, dan zijn het je bougies.

Met een weerstandsmeter kun je controleren of je iets meet tussen de plus en het blok( is min ).

Groeten,

Gert

Die altijd een multimetertje en een paar gloeibougies achterin heeft liggen ;-)
Bob

Bericht door Bob »

Volgens mij ook, Gert...
.
er komt ongeveer 1,7 volt op iedere gloeibougie, mits ze volgens de originele serieschakeling vastzitten... dat is in ieder geval waar ze voor gemaakt zijn (die voor de 2.25l)... Dikke kans inderdaad, dat die 't niet doen, maar dan zou hij bij doorstarten op zich wel aan moeten pruttelen....
die dingen zijn iets van 7 euro bij budget parts geloof ik...

De mazzel,
Bob -SIII ambu
Bas Wit

Bericht door Bas Wit »

Oke, ga morgen even de boel nameten. Ik denk dat ook dat het die gloeidingen zijn. Doorstarten heb ik nog niet gedaan omdat ik de accu's wilde sparen.

Grt Bas
steven

Bericht door steven »

beetje kruipolie in de lucht inlaat spuiten start die ook
Evert Jan

Bericht door Evert Jan »

Dat is net zoiets als startpiloot erin doen om te starten. Hij start wel snel, maar blijft dat niet lang doen.

Lijkt mij ook iets met de gloeipluggen. Ik heb er ooit 1 kapot gehad. Degene die ik toen op reserve heb gekocht ligt gelukkig nog steeds stof te vangen.

Evert Jan
Plaats reactie